06.10.2005:
WONCA Europe må ikke inngå sponsoravtaler med legemiddelfirmaer, mener Norsk selskap for allmennmedisin (NSAM). Anna Stavdal, NSAMs delegat til WONCA, tok nylig opp temaet på årsmøtet til WONCA Europe, paraplyorganisasjonen for nasjonale selskap i allmennmedisin i Europa. Årsaken var at det i vår ble kjent at WONCA World hadde inngått sponsoravtaler med ALTANA Pharma, Astra Zeneca, Pfizer, Boehringer Ingelheim og MSD. Avtalene går ifølge Stavdal, langt i å tillate at det etableres tette bånd med legemiddelindustrien. – De ansatte i legemiddelfirmaene skal få være med på aktiviteter på lik...