Ole Øyen er ph.d. og spesialist i generell kirurgi og transplantasjonskirurgi og er universitetslektor ved Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.
Forfatteren har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir ingen interessekonflikter.
Anne Spurkland er ph.d., spesialist i immunologi og transfusjonsmedisin og professor i anatomi ved Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.
Forfatteren har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir ingen interessekonflikter.
Jeg vil nødig kritisere bagateller, men det ble svært tydelig at det presenteres en statistisk feil i artikkelen. Den er av semantisk ubetydelighet, men kan dessuten lett renskrives. Den statistiske feil forekommer i andre kapittel, avsnitt to: «[…] 36 % av legene svarte at de ikke var kjent med hva slags tilbud som fantes, og blant de resterende oppfattet 74 % undervisningstilbudet som mangelfullt.» (1). Her er det tydelig at det har skjedd en liten aritmetisk feil, da 36% + 74% ikke tilsvarer 100%, som det presenteres i teksten.
Litteratur:
1. Øyen O, Spurkland A, Leergaard TB. Bedre etterutdanning i anatomi for norske klinikere. Tidsskr Nor Legeforen 2022; 142. doi: 10.4045/tidsskr.22.0350
Det ligger slett ingen feil i dette. 36 % av legene svarte at de ikke var kjent med hva slags tilbud som fantes. Blant de resterende (64% av alle) - de som formodentlig var kjent med tilbud - oppfattet 74 % undervisningstilbudet som mangelfullt. Altså 74% av undergruppen som var kjent med tilbud (1).
Litteratur:
1. Øyen O, Spurkland A, Leergaard TB. Bedre etterutdanning i anatomi for norske klinikere. Tidsskr Nor Legeforen 2022; 142. doi: 10.4045/tidsskr.22.0350
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
Publisert: 1. august 2022
Utgave 11, 16. august 2022
Tidsskr Nor Legeforen 1. august 2022
Vol. 142.
doi:
10.4045/tidsskr.22.0350
Mottatt 6.5.2022, første revisjon innsendt 28.5.2022, godkjent 15.7.2022.
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
Jeg vil nødig kritisere bagateller, men det ble svært tydelig at det presenteres en statistisk feil i artikkelen. Den er av semantisk ubetydelighet, men kan dessuten lett renskrives. Den statistiske feil forekommer i andre kapittel, avsnitt to: «[…] 36 % av legene svarte at de ikke var kjent med hva slags tilbud som fantes, og blant de resterende oppfattet 74 % undervisningstilbudet som mangelfullt.» (1). Her er det tydelig at det har skjedd en liten aritmetisk feil, da 36% + 74% ikke tilsvarer 100%, som det presenteres i teksten.
Litteratur:
1. Øyen O, Spurkland A, Leergaard TB. Bedre etterutdanning i anatomi for norske klinikere. Tidsskr Nor Legeforen 2022; 142. doi: 10.4045/tidsskr.22.0350
Det ligger slett ingen feil i dette. 36 % av legene svarte at de ikke var kjent med hva slags tilbud som fantes. Blant de resterende (64% av alle) - de som formodentlig var kjent med tilbud - oppfattet 74 % undervisningstilbudet som mangelfullt. Altså 74% av undergruppen som var kjent med tilbud (1).
Litteratur:
1. Øyen O, Spurkland A, Leergaard TB. Bedre etterutdanning i anatomi for norske klinikere. Tidsskr Nor Legeforen 2022; 142. doi: 10.4045/tidsskr.22.0350