Jan C. Frich (f. 1970) er professor og prosjektleder for revisjonen av medisinstudiet ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Han er leder for komiteen for valgfrie emner.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir ingen interessekonflikter.
Ingrid Os (f. 1950) er prodekan for medisinstudiet og leder for styringsgruppen for revisjonen av medisinstudiet ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir ingen interessekonflikter.
()
1.
Lumb A, Murdoch-Eaton D. Electives in undergraduate medical education: AMEE Guide No. 88. Med Teach 2014; 36: 557 - 72. [PubMed][CrossRef]
2.
Agarwal A, Wong S, Sarfaty S et al. Elective courses for medical students during the preclinical curriculum: a systematic review and evaluation. Med Educ Online 2015; 20: 26615. [CrossRef]
3.
Cherniak WA, Drain PK, Brewer TF. Educational objectives for international medical electives: a literature review. Acad Med 2013; 88: 1778 - 81. [PubMed][CrossRef]
4.
Tomorrow’s Doctors. Recommendations on undergraduate medical education. London: The General Medical Council, 1993.
5.
Harden RM, Davis MH. AMEE Medical Education Guide NO. 5. The core curriculum with options or special study modules. Med Teach 1995; 17: 125 - 48. [CrossRef]
6.
Nilsson G, Josephson A, Kiessling A et al. Nytt läkarprogram på KI. Professionen i fokus och forskningsprocessen som pedagogisk grund. Läkartidningen 2009; 106: 2847 - 8. [PubMed]
7.
Frich JC, Middelthon IM, Os I. Revisjonen av medisinstudiet i Oslo – «Oslo 2014» Michael 2016; 13: 50 - 60.
8.
Frich JC, Os I. Ny medisinsk studieplan - Oslo 2014. Tidsskr Nor Legeforen 2016; 136: 1189 - 90. [PubMed][CrossRef]
Immunitet - evolusjonære og pasientnære perspektiv. https://immunitet.no/ (27.8.2017).
11.
Byrne PA, Lewis SEM, Thompson LW. Special study modules: a student's perspective. Med Teach 1999; 21: 299 - 301. [CrossRef]
12.
Kolstad E, Salomon-Johannessen EE, Owe JF et al. Har særoppgaven i legestudiet betydning for videre karrierevalg? Tidsskr Nor Legeforen 2017; 137: 1021 - 5. [PubMed]
Det var med interesse, men også med et hjertesukk, jeg leste kronikken “Valgfrie emner i medisinstudiet” (1). Det refereres til erfaringer fra utlandet, men at valgfrihet har vært en integrert del av studieplanen i Tromsø (UiT) fra starten i 1973 nevnes ikke…
Vi har formidlet erfaringer med å etablere valgfrie emner i medisinstudiet i Oslo. Tollan påpeker at vi i den forbindelse ikke har henvist til den medisinske studieplanen i Tromsø. Vi er vel kjent med at valgfrie perioder og en selvstendig oppgave har vært en…
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
Historieløst om valgfrie emner i medisinstudiet
27.11.2017Det var med interesse, men også med et hjertesukk, jeg leste kronikken “Valgfrie emner i medisinstudiet” (1). Det refereres til erfaringer fra utlandet, men at valgfrihet har vært en integrert del av studieplanen i Tromsø (UiT) fra starten i 1973 nevnes ikke…