Torgeir Bruun Wyller er spesialist i indremedisin og i geriatri, overlege ved Geriatrisk avdeling, Oslo universitetssykehus, og professor ved Universitetet i Oslo.
Forfatteren har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir ingen interessekonflikter.
Artikkelen "Fakkeltog er ikke nok" reiser spørsmålet om hvordan drive aktiv helsepolitikk. Umiddelbart ser det svart ut. Krisen i helsevesenet startet for alvor med Erna Solberg regjeringens systematiske kutt over en seks års periode, i en tid da helseproblemene økte med en raskt aldrende befolkning og stort mottak av flyktninger fra Ukraina. Kuttene hun gjorde gikk med til å avskaffe arveavgift og nedsette skatter. Resultatet er som vi kan lese, private overtar fordi en stor del av befolkningen har råd til å kutte køene enten det er private forsikringer eller en tur innom et privat tilbud. Historien om Stavanger universitets sykehus og Aleris er klassisk der tilstrømningen til Aleris øker kraftige.
For å få økt innflytelse kan leger melde seg inn i ulike politiske partier der de måtte føle seg hjemme og arbeide innenfra. Legeforeningen kan bidra med å lage en medlemsundersøkelse der de nevnte eksempler på uforståelige prioriteringer beskrives og medlemmene kan stemme.
Til slutt burde foreningen se på hvilke allianser som eksisterer og dobbeltroller. Hva betyr det å frigjøre Ullevål tomten til byutvikling? Hvem har interesse av det? Vi husker fremdeles salget av sykehusboliger. Sett ned en skrivefør handlingsgruppe.
Bernt A. Engelsen
Stilling
Pensjonert overlege i nevrologi, og emeritert professor ved UiB
Undertegnede mener og at vi har helseledere og helsepolitikere som ignorerer fagmiljøene. Men i min over 44 årige sykehuskarriere har jeg opplevd at mange leger som ledere og mellomledere har strukket sin systemlojalitet langt over rimelige grenser. Kanskje avdelingsledere bør ha sin lojalitet i avdelingene, sykehusdirektørene i sykehuset (ikke foretaket) etc. I «gamle» dager hadde vi en mer levende debatt mellom fagfolkene og helselederne – der systemet tillot at man tok utgangspunkt i den lojaliteten man følte i faget. Men mange avdelingsledere var svært forsiktige med å utfordre sykehusledelsen. Det betalte seg ofte ikke. Systemet har alltid vært autoritært, og økonomi har «alltid» styrt foran hensynet til best mulig medisinsk omsorg.
Helseplattformen (HP) er en skandale, og man kan bare lure på hvilke hodeløse administratorer eller konsulenter som har sørget for at skroting skal koste «milliarder av kroner»? I Finland nylig kostet skrotingen av HP i noen foretak noen hundre millioner kroner (1). Jeg er enig i at fakkeltog ikke er nok, men jeg frykter protester vil dø ut, og at intet bedres før helseforetaks systemet skrotes. Ledere i helsevesenet bør dessuten ha en faglig forankret lojalitet reflektert i ansettelsesform og sted. Men, lykke til!
Takk til Eiliv Lund og Bernt A. Engelsen for deres kommentar til vårt debattinnlegg (1). Det gir anledning til noen ytterligere refleksjoner.
Engelsen har et svært viktig poeng i at lojaliteten til ledere på ulike nivåer i helsetjenesten i økende grad er vendt bort fra pasienten og til ledelsesnivået over. Det er også helt korrekt når Lund påpeker at dårlig skjøtsel av den offentlige helsetjenesten fører til at private tilbud ekspanderer, noe som i sin tur fører til et mer todelt helsevesen. Men dette er dessverre en tendens som kan spores vesentlig lengre tilbake enn til Ernas Solbergs regjeringstid. Foretaksorganiseringen av sykehusene – som rett nok ikke er den eneste årsaken til problemene, men en viktig driver – ble f.eks. innført av regjeringen Stoltenberg i 2002 (2). I 2013, ca. et halvt år før Erna Solberg overtok etter Jens Stoltenberg som statsminister, beskrev ti leger noen dypt bekymringsfulle utviklingstrekk i helsepolitikken frem til da (3). Det som har skjedd siden, er i stor grad en videreutvikling i akkurat samme destruktive retning.
Men viktigere enn dette er naturligvis drøftingen av relevante tiltak. Lund foreslår å gå videre langs de sporene som både Legeforeningen og enkeltstående helsearbeidere har fulgt i en årrekke: Melde seg inn i politiske partier for å debattere internt, systematisk kartlegging av virkeligheten, avdekking av skjulte interessekonflikter mv. Dette er alt sammen utmerkede tiltak som vi naturligvis må fortsette med. Men slike tiltak har dessverre vist seg utilstrekkelige. Den informasjonen vi henter frem og bringer til torgs på denne måten ser rett og slett ikke ut til å være av særlig interesse for dem som driver frem den skadelige utviklingen i helsetjenesten.
Derfor etterlyste vi en ny drøfting av kampstrategi (1), for å se om det er mulig å utvikle politiske kampmidler som er mer effektive. Det er naturligvis stor fare – som Engelsen påpeker – for at slike initiativ vil kveles av utmattelse og dø ut. Desto større grunn til å starte med en grundig drøfting av tiltak som kan være gjennomførbare og som i så fall må drives frem av helsearbeidere med tilstrekkelig stamina til å stå i en slik kamp gjennom lang tid. Vi må flytte mer av vår energi over fra beskrivelse av situasjonen og utviklingstrekkene til kreativ idemyldring om mer hardtslående og effektive kampstrategier.
Litteratur
1. Wyller TB, Nordal EJ, Kåvik BR. Fakkeltog er ikke nok. Tidsskr Nor Legeforen 2024 Vol. 144. doi: 10.4045/tidsskr.24.0127.
2. Wyller TB. Foretaksmodellen må skrotes. Tisskr Nor Legeforen 2021 Vol. 141. doi: 10.4045/tidsskr.21.0573.
3. Wyller VB, Gisvold SE, Hagen E et al. Ta faget tilbake! Tidsskr Nor Legeforen 2013 Vol. 133. doi: 10.4045/tidsskr.13.0238.
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
Artikkelen "Fakkeltog er ikke nok" reiser spørsmålet om hvordan drive aktiv helsepolitikk. Umiddelbart ser det svart ut. Krisen i helsevesenet startet for alvor med Erna Solberg regjeringens systematiske kutt over en seks års periode, i en tid da helseproblemene økte med en raskt aldrende befolkning og stort mottak av flyktninger fra Ukraina. Kuttene hun gjorde gikk med til å avskaffe arveavgift og nedsette skatter. Resultatet er som vi kan lese, private overtar fordi en stor del av befolkningen har råd til å kutte køene enten det er private forsikringer eller en tur innom et privat tilbud. Historien om Stavanger universitets sykehus og Aleris er klassisk der tilstrømningen til Aleris øker kraftige.
For å få økt innflytelse kan leger melde seg inn i ulike politiske partier der de måtte føle seg hjemme og arbeide innenfra. Legeforeningen kan bidra med å lage en medlemsundersøkelse der de nevnte eksempler på uforståelige prioriteringer beskrives og medlemmene kan stemme.
Til slutt burde foreningen se på hvilke allianser som eksisterer og dobbeltroller. Hva betyr det å frigjøre Ullevål tomten til byutvikling? Hvem har interesse av det? Vi husker fremdeles salget av sykehusboliger. Sett ned en skrivefør handlingsgruppe.
Undertegnede mener og at vi har helseledere og helsepolitikere som ignorerer fagmiljøene. Men i min over 44 årige sykehuskarriere har jeg opplevd at mange leger som ledere og mellomledere har strukket sin systemlojalitet langt over rimelige grenser. Kanskje avdelingsledere bør ha sin lojalitet i avdelingene, sykehusdirektørene i sykehuset (ikke foretaket) etc. I «gamle» dager hadde vi en mer levende debatt mellom fagfolkene og helselederne – der systemet tillot at man tok utgangspunkt i den lojaliteten man følte i faget. Men mange avdelingsledere var svært forsiktige med å utfordre sykehusledelsen. Det betalte seg ofte ikke. Systemet har alltid vært autoritært, og økonomi har «alltid» styrt foran hensynet til best mulig medisinsk omsorg.
Helseplattformen (HP) er en skandale, og man kan bare lure på hvilke hodeløse administratorer eller konsulenter som har sørget for at skroting skal koste «milliarder av kroner»? I Finland nylig kostet skrotingen av HP i noen foretak noen hundre millioner kroner (1). Jeg er enig i at fakkeltog ikke er nok, men jeg frykter protester vil dø ut, og at intet bedres før helseforetaks systemet skrotes. Ledere i helsevesenet bør dessuten ha en faglig forankret lojalitet reflektert i ansettelsesform og sted. Men, lykke til!
Litteratur
1. Simonsen MCA Tre finske helseområder sier opp avtalen med Epic. Dagens medisin. 06.05.2024. https://www.dagensmedisin.no/e-helse-helseplattformen-helsepolitikk-og-helseokonomi/tre-finske-helseomrader-sier-opp-avtalen-med-epic/633792 Lest 13.05.2024.
Takk til Eiliv Lund og Bernt A. Engelsen for deres kommentar til vårt debattinnlegg (1). Det gir anledning til noen ytterligere refleksjoner.
Engelsen har et svært viktig poeng i at lojaliteten til ledere på ulike nivåer i helsetjenesten i økende grad er vendt bort fra pasienten og til ledelsesnivået over. Det er også helt korrekt når Lund påpeker at dårlig skjøtsel av den offentlige helsetjenesten fører til at private tilbud ekspanderer, noe som i sin tur fører til et mer todelt helsevesen. Men dette er dessverre en tendens som kan spores vesentlig lengre tilbake enn til Ernas Solbergs regjeringstid. Foretaksorganiseringen av sykehusene – som rett nok ikke er den eneste årsaken til problemene, men en viktig driver – ble f.eks. innført av regjeringen Stoltenberg i 2002 (2). I 2013, ca. et halvt år før Erna Solberg overtok etter Jens Stoltenberg som statsminister, beskrev ti leger noen dypt bekymringsfulle utviklingstrekk i helsepolitikken frem til da (3). Det som har skjedd siden, er i stor grad en videreutvikling i akkurat samme destruktive retning.
Men viktigere enn dette er naturligvis drøftingen av relevante tiltak. Lund foreslår å gå videre langs de sporene som både Legeforeningen og enkeltstående helsearbeidere har fulgt i en årrekke: Melde seg inn i politiske partier for å debattere internt, systematisk kartlegging av virkeligheten, avdekking av skjulte interessekonflikter mv. Dette er alt sammen utmerkede tiltak som vi naturligvis må fortsette med. Men slike tiltak har dessverre vist seg utilstrekkelige. Den informasjonen vi henter frem og bringer til torgs på denne måten ser rett og slett ikke ut til å være av særlig interesse for dem som driver frem den skadelige utviklingen i helsetjenesten.
Derfor etterlyste vi en ny drøfting av kampstrategi (1), for å se om det er mulig å utvikle politiske kampmidler som er mer effektive. Det er naturligvis stor fare – som Engelsen påpeker – for at slike initiativ vil kveles av utmattelse og dø ut. Desto større grunn til å starte med en grundig drøfting av tiltak som kan være gjennomførbare og som i så fall må drives frem av helsearbeidere med tilstrekkelig stamina til å stå i en slik kamp gjennom lang tid. Vi må flytte mer av vår energi over fra beskrivelse av situasjonen og utviklingstrekkene til kreativ idemyldring om mer hardtslående og effektive kampstrategier.
Litteratur
1. Wyller TB, Nordal EJ, Kåvik BR. Fakkeltog er ikke nok. Tidsskr Nor Legeforen 2024 Vol. 144. doi: 10.4045/tidsskr.24.0127.
2. Wyller TB. Foretaksmodellen må skrotes. Tisskr Nor Legeforen 2021 Vol. 141. doi: 10.4045/tidsskr.21.0573.
3. Wyller VB, Gisvold SE, Hagen E et al. Ta faget tilbake! Tidsskr Nor Legeforen 2013 Vol. 133. doi: 10.4045/tidsskr.13.0238.