Forfatterinformasjon fra siste artikkel
Artikler av P Brodal
Gjenreis universitetssykehusene som utdanningsinstitusjoner
- P Brodal,
- Brinchmann-HansenÅ
20.04.1999:
Sammendrag Fakultetene står overfor store utfordringer når det gjelder å opprettholde kvaliteten på klinisk legeutdanning.Universitetsklinikkene har økende problemer med å ivareta sine undervisningsoppgaver. En vei å gå kan være å leggestore deler av utdanningen til sentral- og lokalsykehus, som...
Praktiske prosedyrer i Oslo '96
- VB Wyller,
- P Brodal
20.02.1999:
Sammendrag Innlæringen av praktiske prosedyrer er blitt karakterisert som mangelfull innen flere områder av medisinsk utdanning. Idenne artikkelen beskriver vi arbeidet med å bedre opplegget for innlæring av praktiske prosedyrer i den nyestudieplanen (Oslo '96) ved Universitetet i Oslo. Arbeidet...
Hindrer ressursmangel gjennomføring av pedagogiske reformer i medisinerutdanningen?
- VB Wyller,
- P Brodal
20.02.1999:
Sammendrag Ressursknapphet brukes som argument mot å sette i gang pedagogiske reformer, men oftest uten nærmere dokumentasjon. Idenne artikkelen redegjør vi for en detaljert beregning av forholdet mellom undervisningsbehov og lærerressurser vedDet medisinske fakultet i Oslo etter innføring av en...
Tidsskriftet også for studentene?
- S Westin,
- P Brodal
20.08.1998:
Spørsmålet burde være unødvendig - alle medlemmer av Norsk Medisinstudentforening (Nmf) får Tidsskrift for Dennorske lægeforening i posten. For tiden utgjør de 2035 av våre 2686 innenlandske studenter, og anslagsvis 635 av de1134 som studerer i utlandet (1). Altså er det henholdsvis 76% og 56% av...
Medisinstudiet i Norge
- HB Pettersen,
- G Bovim,
- P Brodal,
- D Øgreid,
- V Fønnebø
20.08.1997:
Sammendrag Studieplanene ved de fire medisinske fakultetene i Norge har i de senere år gjennomgått til dels store forandringer nårdet gjelder form og innhold. I dag har vi fire medisinske studieplaner som er relativt ulike både i oppbygging og ivalg av pedagogiske metoder. Vi ønsker med denne...
20.08.1997:
Flere artikler i Tidsskriftet nylig illustrerer betydningen av et godt teorigrunnlag for medisinsk virksomhet.Hetlevik & Grimstad (1) viser for eksempel hvor galt det kan gå hvis leger har for snever forståelse av risikobegrepet.Haakenaasen (2) setter søkelyset på ukritisk bruk av de nye...
Eksamen - myter og realiteter
- P Brodal
10.02.1997:
"Studieplanen forteller hva lærerne gjør; eksamenssystemet forteller hva studentene gjør." Denne uttalelsen fra enerfaren lærer poengterer eksamens betydning. Hvis vi ønsker å ha kontroll over studiekvalitet i grunn- ogspesialistutdanningene, må vi kjenne målemetodene vi bruker. Når det gjelder...
Studiekvalitet - bare et honnørord?
- P Brodal
30.08.1996:
De fleste av oss har meninger om hva som er viktig for god studiekvalitet, men den aktuelle mediedebatten omundervisning og eksamen for lærerhøgskolestudenter og andre avslører at det finnes dyptgående ulikheter i synet pådette. Når det opptrer høy strykprosent eller andre forhold som tolkes som...