Praktiske prosedyrer i Oslo '96

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Sammendrag

    Innlæringen av praktiske prosedyrer er blitt karakterisert som mangelfull innen flere områder av medisinsk utdanning. Idenne artikkelen beskriver vi arbeidet med å bedre opplegget for innlæring av praktiske prosedyrer i den nyestudieplanen (Oslo '96) ved Universitetet i Oslo. Arbeidet startet med at representanter for ulike fag definertemestringsnivå, innlæringsmetode, tidspunkt for innlæring og kontrollrutiner for samtlige prosedyrer som ble ansett somrelevante for medisinsk grunnutdanning. Dette resulterte i en oversikt, som siden ble gjenstand for gjentattehøringsrunder og omfattende revisjoner. Presise beskrivelser av denne typen mener vi vil være nyttige redskap for åheve kvaliteten på innlæring av praktiske prosedyrer i grunnutdanningen. De er også nødvendige for å bedrekoordineringen mellom grunnutdanningen og medisinsk videre- og etterutdanning. At innlæring av praktiske prosedyrer ersatt i søkelyset, må imidlertid ikke føre til redusert oppmerksomhet rundt læring av de mange komplekse medisinskeferdigheter som ikke lar seg beskrive dekkende med operasjonelle termer.

    Kommentarer  ( 0 )

    Anbefalte artikler