Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonale retningslinjer for forebygging av selvmord i psykisk helsevern. IS-1511. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet, 2008.
National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Self-harm: assessment, management and preventing recurrence. https://www.nice.org.uk/guidance/ng225 Lest 1.7.2024.
Takk for debattinnlegget. Det er veldig fint at vi får en åpen diskusjon om de nye retningslinjene for forebygging av selvmord fra Helsedirektoratet. Det er tross alt fagfolk som skal ta dem i bruk, og da er det viktig at retningslinjene fremstår som tydelige, fullstendige og nyttige.
Forfatterne savner en fullstendig liste over risikofaktorer for selvmord. For de av oss som ikke er psykiatere, men som omgås mennesker med selvmordstanker, deres pårørende og etterlatte kan diskusjonen om risikofaktorer for selvmord fremstå som unyttig. Vi vet at hver person som befinner seg i en livskrise har kommet dit via sin individuelle reise. En faglig tilnærming som legger vekt på at en må ha visse risikofaktorer for at selvmordstankene skal kunne tas på alvor kan fremstå som repektløs og forverrende overfor den som ikke føler seg sett.
Det er forståelig og naturlig å bruke observasjon av risikofaktorer som en målestokk for alvorsgrad når en har en medisinsk tilnærming til noen som har selvmordstanker. Men i praksis er det vel den subjektive opplevelsen til det enkelte menneske mest interessant og nyttig, ikke bedømmelsen en utenforstående gjør av situasjonen? Det vi vet er at tillit, relasjon, tilhørighet og håp bidrar til å redde liv. Det er kanskje slik kompetanse vi skal bygge videre på hvis vi skal få bukt med selvmordsraten?
Forfatterne påpeker at begrepet "suicidal" blir for bredt brukt i retningslinjene, og at det nok ville "vært mer naturlig å begrense termen suicidal til situasjoner hvor det foreligger akutt selvmordsfare". Mange pårørende og etterlatte ved selvmord ville påpekt at feilbedømming av alvorlighetsgraden av selvmordstankene bidro til at de mistet sin kjære. For hvem er det egentlig som vet hvor akutt selvmordsfaren er? Det er utelukkende pasienten selv, med unntak av psykosesituasjoner. Den eneste måten de som står rundt kan være sikre på alvorsgraden av selvmordstankene, er nettopp ved å bygge pasientens tillit, relasjon, tilhørighet og håp slik at de kan være ærlig med seg selv og sine omgivelser, og samarbeide om å holde seg trygg for selvmord.
Forfatterne påpeker at 37% av selvmordene i Norge skjer hos mennesker som har vært i kontakt med helsetjenester de siste 90 dager. De sier at det kunne vært interessant med noen refleksjoner om hvorvidt pasientene skrives ut for tidlig, om oppfølgingen er for dårlig eller begge deler. Vi i LEVE vet at det nok er begge deler: Det er store kvalitetsutfordringer både når det gjelder overganger mellom tjenestene og kvaliteten på oppfølgingen.
Takk igjen til forfatterne for at de startet debatten. Slik vi ser det blir den største utfordringen å få alle nivåene i tjenestene til å ta retningslinjene i bruk, slik at det ikke lenger blir et postkode lotteri om man får god oppfølging eller ei.
I sin artikkel «Selvmordsforebygging – svakheter i ny retningslinje» kommenterer psykiaterne Øivind Ekeberg og Erlend Hem Helsedirektoratets retningslinje for bekjempelse av selvmord i psykiatrien (1).
Å unngå selvmordet er det pårørende til de selvmordsutsatte i psykiatrien kjemper for, og lever med. Hver dag er det noen som taper. Spørsmålet er om den nye retningslinjen vil gjøre det bedre.
I pressemeldingen i forbindelse med publiseringen, skriver Helsedirektoratet: «Risiko for selvmord skal ikke lenger kartlegges og graderes i lav, moderat eller høy risiko. Vurderingen av pasienten har som mål å identifisere hva selvmordstanker og -planer handler om for den enkelte, og kunne tilpasse behandling, oppfølging og behov for beskyttelse» (2).
Enkelt sagt vil den nye retningslinjen feste oppmerksomheten på den enkelte, selvmordsutsatte pasienten. Disse formuleringene gir håp. Spørsmålet blir om de vil virke i praksis og få selvmordstallene ned. De pårørende vil rette oppmerksomheten mot denne utviklingen, men også mot den faglige og politiske debatten som nå følger. Det vil dreie seg om medisinsk ansvar, men også om grunnleggende spørsmål i forebyggingsarbeidet.
Dette gjelder spørsmål som «kronisk suicidalitet», «selvmordstanker» og «selvmordsplaner» som Ekeberg og Hem tar opp. At dette er berettiget viser forfatterne når de skriver: «Det er ikke uvanlig at en akutt suicidal pasient blir nektet innleggelse i psykiatrisk avdeling med begrunnelsen at vedkommende er kronisk suicidal og at det derfor ikke hjelper med innleggelse». Dette er mange pasienters og deres pårørendes smertelige erfaring.
I forlengelsen av denne kommentaren skriver de: «Ingen går med kroniske planer om å ta livet av seg». Et slikt utsag bunner, etter min mening, i en alt for enkel definisjon av begrepet plan. Det ser ut som en plan må forstås som en velordnet, trinnvis fremrykking mot et definert mål. Det som kan kalles en plan forut for et selvmord, kan imidlertid godt forstås som en tanke, som er vedvarende og som over tid blir en fast forstilling, et forsett og en indre forpliktelse. Det kan ikke være galt å se på dette som en plan. Slike forløp er dokumentert fra pasientene selv, fra epikriser og pårørendefortellinger.
Dette kan være grunnen til at retningslinjen samstiller selvmordstanker og selvmordsplaner, som forfatterne synes å stille seg kritisk til. Retningslinjen er krevende på mer enn en måte: Den stiller nye krav til helsevesenet, til psykiatrien og psykiaterne. Har systemet evne, ressurser og kunnskap til å gjennomføre retningslinjenes prinsipper i klinisk praksis?
I tillegg til alt annet kreves det «tillit, relasjon, tilhørighet og håp» (3).
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
Takk for debattinnlegget. Det er veldig fint at vi får en åpen diskusjon om de nye retningslinjene for forebygging av selvmord fra Helsedirektoratet. Det er tross alt fagfolk som skal ta dem i bruk, og da er det viktig at retningslinjene fremstår som tydelige, fullstendige og nyttige.
Forfatterne savner en fullstendig liste over risikofaktorer for selvmord. For de av oss som ikke er psykiatere, men som omgås mennesker med selvmordstanker, deres pårørende og etterlatte kan diskusjonen om risikofaktorer for selvmord fremstå som unyttig. Vi vet at hver person som befinner seg i en livskrise har kommet dit via sin individuelle reise. En faglig tilnærming som legger vekt på at en må ha visse risikofaktorer for at selvmordstankene skal kunne tas på alvor kan fremstå som repektløs og forverrende overfor den som ikke føler seg sett.
Det er forståelig og naturlig å bruke observasjon av risikofaktorer som en målestokk for alvorsgrad når en har en medisinsk tilnærming til noen som har selvmordstanker. Men i praksis er det vel den subjektive opplevelsen til det enkelte menneske mest interessant og nyttig, ikke bedømmelsen en utenforstående gjør av situasjonen? Det vi vet er at tillit, relasjon, tilhørighet og håp bidrar til å redde liv. Det er kanskje slik kompetanse vi skal bygge videre på hvis vi skal få bukt med selvmordsraten?
Forfatterne påpeker at begrepet "suicidal" blir for bredt brukt i retningslinjene, og at det nok ville "vært mer naturlig å begrense termen suicidal til situasjoner hvor det foreligger akutt selvmordsfare". Mange pårørende og etterlatte ved selvmord ville påpekt at feilbedømming av alvorlighetsgraden av selvmordstankene bidro til at de mistet sin kjære. For hvem er det egentlig som vet hvor akutt selvmordsfaren er? Det er utelukkende pasienten selv, med unntak av psykosesituasjoner. Den eneste måten de som står rundt kan være sikre på alvorsgraden av selvmordstankene, er nettopp ved å bygge pasientens tillit, relasjon, tilhørighet og håp slik at de kan være ærlig med seg selv og sine omgivelser, og samarbeide om å holde seg trygg for selvmord.
Forfatterne påpeker at 37% av selvmordene i Norge skjer hos mennesker som har vært i kontakt med helsetjenester de siste 90 dager. De sier at det kunne vært interessant med noen refleksjoner om hvorvidt pasientene skrives ut for tidlig, om oppfølgingen er for dårlig eller begge deler. Vi i LEVE vet at det nok er begge deler: Det er store kvalitetsutfordringer både når det gjelder overganger mellom tjenestene og kvaliteten på oppfølgingen.
Takk igjen til forfatterne for at de startet debatten. Slik vi ser det blir den største utfordringen å få alle nivåene i tjenestene til å ta retningslinjene i bruk, slik at det ikke lenger blir et postkode lotteri om man får god oppfølging eller ei.
I sin artikkel «Selvmordsforebygging – svakheter i ny retningslinje» kommenterer psykiaterne Øivind Ekeberg og Erlend Hem Helsedirektoratets retningslinje for bekjempelse av selvmord i psykiatrien (1).
Å unngå selvmordet er det pårørende til de selvmordsutsatte i psykiatrien kjemper for, og lever med. Hver dag er det noen som taper. Spørsmålet er om den nye retningslinjen vil gjøre det bedre.
I pressemeldingen i forbindelse med publiseringen, skriver Helsedirektoratet: «Risiko for selvmord skal ikke lenger kartlegges og graderes i lav, moderat eller høy risiko. Vurderingen av pasienten har som mål å identifisere hva selvmordstanker og -planer handler om for den enkelte, og kunne tilpasse behandling, oppfølging og behov for beskyttelse» (2).
Enkelt sagt vil den nye retningslinjen feste oppmerksomheten på den enkelte, selvmordsutsatte pasienten. Disse formuleringene gir håp. Spørsmålet blir om de vil virke i praksis og få selvmordstallene ned. De pårørende vil rette oppmerksomheten mot denne utviklingen, men også mot den faglige og politiske debatten som nå følger. Det vil dreie seg om medisinsk ansvar, men også om grunnleggende spørsmål i forebyggingsarbeidet.
Dette gjelder spørsmål som «kronisk suicidalitet», «selvmordstanker» og «selvmordsplaner» som Ekeberg og Hem tar opp. At dette er berettiget viser forfatterne når de skriver: «Det er ikke uvanlig at en akutt suicidal pasient blir nektet innleggelse i psykiatrisk avdeling med begrunnelsen at vedkommende er kronisk suicidal og at det derfor ikke hjelper med innleggelse». Dette er mange pasienters og deres pårørendes smertelige erfaring.
I forlengelsen av denne kommentaren skriver de: «Ingen går med kroniske planer om å ta livet av seg». Et slikt utsag bunner, etter min mening, i en alt for enkel definisjon av begrepet plan. Det ser ut som en plan må forstås som en velordnet, trinnvis fremrykking mot et definert mål. Det som kan kalles en plan forut for et selvmord, kan imidlertid godt forstås som en tanke, som er vedvarende og som over tid blir en fast forstilling, et forsett og en indre forpliktelse. Det kan ikke være galt å se på dette som en plan. Slike forløp er dokumentert fra pasientene selv, fra epikriser og pårørendefortellinger.
Dette kan være grunnen til at retningslinjen samstiller selvmordstanker og selvmordsplaner, som forfatterne synes å stille seg kritisk til. Retningslinjen er krevende på mer enn en måte: Den stiller nye krav til helsevesenet, til psykiatrien og psykiaterne. Har systemet evne, ressurser og kunnskap til å gjennomføre retningslinjenes prinsipper i klinisk praksis?
I tillegg til alt annet kreves det «tillit, relasjon, tilhørighet og håp» (3).
Referanser:
1. Ekeberg Ø, Hem E. Selvmordsforebygging – svakheter i ny retningslinje Tidsskr Nor Legeforen 2024; 144. doi: 10.4045/tidsskr.24.0385
2. Helsedirektoratet. Ny nasjonal retningslinje for forebygging av selvmord i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling. 16.04. 2024. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-av-selvmord-i-psykisk-helsevern-og-tverrfaglig-spesialisert-rusbehandling Lest 26.9.2024.
3. Danielsen N: Selvmordsforebygging på individnivå Tidsskr Nor Legeforen 22.09.2024. https://tidsskriftet.no/2024/08/kommentar/selvmordsforebygging-pa-individ-niva Lest 26.9.2024.