- 1.
Johannessen LB. Behov for flere studieplasser i Norge. Tidsskr Nor Legeforen 2017; 137: 1127.
- 2.
Statsbudsjettet for 2018. Oslo: Stortingets administrasjon, 2017: 94. https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/budsjettsiden/blabok2018.pdf (18.6.2018).
- 3.
Meld. St. 11 (2015–2016). Nasjonal helse- og sykehusplan (2016–2019).
- 4.
McManus C. Hunt promises 25% more medical students in 2018. BMJ 2016; 355: i5480. [PubMed][CrossRef]
- 5.
Storvik AG. Vil ha 21 års aldersgrense på medisinstudiet. Dagens medisin 14.4.2014. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/04/14/vil-ha-21-ars-aldersgrense-pa-medisinstudiet/ (15.4.2018).
- 6.
Bakken R, Valestrand EA. Hvem skal bli lege? Tidsskr Nor Legeforen 2015; 135: 1235. [PubMed][CrossRef]
- 7.
Linköpings universitet. Särskilt (alternativt) urval Medicinska fakulteten. https://liu.se/artikel/sarskilt-urval-medicinska-fakulteten (15.4.2018).
- 8.
Bjørknes privatskole. Fagpakker. https://bjorknesprivatskole.no/fagpakker/ (15.4.2018).
- 9.
Furuly T. Professor: For lett å ta opp fag etter videregående skole. NRK 16.8.2017. https://www.nrk.no/norge/professor_-for-lett-a-ta-opp-fag-etter-videregaende-skole-1.13644852 (15.4.2018).
- 10.
Puddey IB, Mercer A. Socio-economic predictors of performance in the undergraduate medicine and health sciences admission test (UMAT). BMC Med Educ 2013; 13: 155. [PubMed][CrossRef]
- 11.
Powis D, James D, Ferguson E. Demographic and socio-economic associations with academic attainment (UCAS tariff scores) in applicants to medical school. Med Educ 2007; 41: 242 - 9. [PubMed][CrossRef]
- 12.
Pedersen LT, Bak NH, Petersson BH. Social recruitment of medical students in year group 2006 and 2007 at the University of Copenhagen. Ugeskr Laeger 2010; 172: 206 - 10. [PubMed]
- 13.
O'Neill L, Vonsild MC, Wallstedt B et al. Admission criteria and diversity in medical school. Med Educ 2013; 47: 557 - 61. [PubMed][CrossRef]
- 14.
Hansen MN. Den sosiale rekrutteringen til medisinstudiet. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 2213 - 5. [PubMed]
- 15.
Hansen MN. Privatskole og karakterer på medisinstudiet. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 2216 - 8. [PubMed]
- 16.
Cleland JA, Dowell J, McLachlan J et al. Identifying best practice in the selection of medical students. London: General Medical Council; 2012. https://www.gmc-uk.org/about/what-we-do-and-why/data-and-research/research-and-insight-archive/identifying-best-practice-in-the-selection-of-medical-students (18.6.2018).
- 17.
Selection Alliance 2017 Report. An update on the Medical Schools Council’s work in selection and widening participation. https://www.medschools.ac.uk/media/2388/msc-selection-alliance-2017-report.pdf (18.6.2018).
- 18.
Vonsild MC, Wallstedt B, Schibler AH. Testbaseret optag til videregående uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 2016; 11: 130 - 43.
- 19.
Kraft HG, Lamina C, Kluckner T et al. Paradise lost or paradise regained? Changes in admission system affect academic performance and drop-out rates of medical students. Med Teach 2013; 35: e1123 - 9. [PubMed][CrossRef]
- 20.
Gaski M, Abelsen B. Hvor blir det av de samiske legene? Rapport 2008:4. Alta: NORUT. http://norut.no/sites/default/files/static_files/content/download/3255696/6645991/Rapport_2008_4.pdf (18.6.2018).
- 21.
Gaski M, Abelsen B, Hasvold T. Forty years of allocated seats for Sami medical students - has preferential admission worked? Rural Remote Health 2008; 8: 845. [PubMed]
- 22.
Samordna opptak. Kvote for nordnorske søkere. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-nordnorske-sokere-UIT.html (18.4.2018).
- 23.
Statistisk sentralbyrå. Studenter i høyere utdanning. Tabell 6. https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utuvh (18.4.2018).
- 24.
Whitla DK, Orfield G, Silen W et al. Educational benefits of diversity in medical school: a survey of students. Acad Med 2003; 78: 460 - 6. [PubMed][CrossRef]
- 25.
Greenhill JA, Walker J, Playford D. Outcomes of Australian rural clinical schools: a decade of success building the rural medical workforce through the education and training continuum. Rural Remote Health 2015; 15: 2991. [PubMed]
- 26.
Coates H, Edwards D, Friedman T. Student aptitude test for tertiary admission (SATTA) pilot program. Melbourne: Australian Council for Educational Research; 2010. https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1022&context=higher_education (18.6.2018).
- 27.
Meld. St. 21 (2016–2017). Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen.
()
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
Ulike inntakskrav med førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål
24.08.2018Takk til tekst-forfatterne for interessante tanker til opptak på medisinstudiet. Under overskriften "Forbedring av karakterer" står det: "Studentene som samler poeng ved å ta annen høyere utdanning, kan blokkere studieplasser for andre som ønsker å gjennomføre…