- 1.
Johannessen LB. Behov for flere studieplasser i Norge. Tidsskr Nor Legeforen 2017; 137: 1127.
- 2.
Statsbudsjettet for 2018. Oslo: Stortingets administrasjon, 2017: 94. https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/budsjettsiden/blabok2018.pdf (18.6.2018).
- 3.
Meld. St. 11 (2015–2016). Nasjonal helse- og sykehusplan (2016–2019).
- 4.
McManus C. Hunt promises 25% more medical students in 2018. BMJ 2016; 355: i5480. [PubMed][CrossRef]
- 5.
Storvik AG. Vil ha 21 års aldersgrense på medisinstudiet. Dagens medisin 14.4.2014. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/04/14/vil-ha-21-ars-aldersgrense-pa-medisinstudiet/ (15.4.2018).
- 6.
Bakken R, Valestrand EA. Hvem skal bli lege? Tidsskr Nor Legeforen 2015; 135: 1235. [PubMed][CrossRef]
- 7.
Linköpings universitet. Särskilt (alternativt) urval Medicinska fakulteten. https://liu.se/artikel/sarskilt-urval-medicinska-fakulteten (15.4.2018).
- 8.
Bjørknes privatskole. Fagpakker. https://bjorknesprivatskole.no/fagpakker/ (15.4.2018).
- 9.
Furuly T. Professor: For lett å ta opp fag etter videregående skole. NRK 16.8.2017. https://www.nrk.no/norge/professor_-for-lett-a-ta-opp-fag-etter-videregaende-skole-1.13644852 (15.4.2018).
- 10.
Puddey IB, Mercer A. Socio-economic predictors of performance in the undergraduate medicine and health sciences admission test (UMAT). BMC Med Educ 2013; 13: 155. [PubMed][CrossRef]
- 11.
Powis D, James D, Ferguson E. Demographic and socio-economic associations with academic attainment (UCAS tariff scores) in applicants to medical school. Med Educ 2007; 41: 242 - 9. [PubMed][CrossRef]
- 12.
Pedersen LT, Bak NH, Petersson BH. Social recruitment of medical students in year group 2006 and 2007 at the University of Copenhagen. Ugeskr Laeger 2010; 172: 206 - 10. [PubMed]
- 13.
O'Neill L, Vonsild MC, Wallstedt B et al. Admission criteria and diversity in medical school. Med Educ 2013; 47: 557 - 61. [PubMed][CrossRef]
- 14.
Hansen MN. Den sosiale rekrutteringen til medisinstudiet. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 2213 - 5. [PubMed]
- 15.
Hansen MN. Privatskole og karakterer på medisinstudiet. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 2216 - 8. [PubMed]
- 16.
Cleland JA, Dowell J, McLachlan J et al. Identifying best practice in the selection of medical students. London: General Medical Council; 2012. https://www.gmc-uk.org/about/what-we-do-and-why/data-and-research/research-and-insight-archive/identifying-best-practice-in-the-selection-of-medical-students (18.6.2018).
- 17.
Selection Alliance 2017 Report. An update on the Medical Schools Council’s work in selection and widening participation. https://www.medschools.ac.uk/media/2388/msc-selection-alliance-2017-report.pdf (18.6.2018).
- 18.
Vonsild MC, Wallstedt B, Schibler AH. Testbaseret optag til videregående uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 2016; 11: 130 - 43.
- 19.
Kraft HG, Lamina C, Kluckner T et al. Paradise lost or paradise regained? Changes in admission system affect academic performance and drop-out rates of medical students. Med Teach 2013; 35: e1123 - 9. [PubMed][CrossRef]
- 20.
Gaski M, Abelsen B. Hvor blir det av de samiske legene? Rapport 2008:4. Alta: NORUT. http://norut.no/sites/default/files/static_files/content/download/3255696/6645991/Rapport_2008_4.pdf (18.6.2018).
- 21.
Gaski M, Abelsen B, Hasvold T. Forty years of allocated seats for Sami medical students - has preferential admission worked? Rural Remote Health 2008; 8: 845. [PubMed]
- 22.
Samordna opptak. Kvote for nordnorske søkere. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-nordnorske-sokere-UIT.html (18.4.2018).
- 23.
Statistisk sentralbyrå. Studenter i høyere utdanning. Tabell 6. https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utuvh (18.4.2018).
- 24.
Whitla DK, Orfield G, Silen W et al. Educational benefits of diversity in medical school: a survey of students. Acad Med 2003; 78: 460 - 6. [PubMed][CrossRef]
- 25.
Greenhill JA, Walker J, Playford D. Outcomes of Australian rural clinical schools: a decade of success building the rural medical workforce through the education and training continuum. Rural Remote Health 2015; 15: 2991. [PubMed]
- 26.
Coates H, Edwards D, Friedman T. Student aptitude test for tertiary admission (SATTA) pilot program. Melbourne: Australian Council for Educational Research; 2010. https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1022&context=higher_education (18.6.2018).
- 27.
Meld. St. 21 (2016–2017). Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen.
()
Takk til tekst-forfatterne for interessante tanker til opptak på medisinstudiet. Under overskriften "Forbedring av karakterer" står det: "Studentene som samler poeng ved å ta annen høyere utdanning, kan blokkere studieplasser for andre som ønsker å gjennomføre det aktuelle studiet." Her mener jeg en viktig detalj er utelatt. Søkere som kommer direkte fra videregående og vitnemålet herifra (kvote for førstegangsvitnemål), stiller i en annen søkerkø enn de som har tatt opp fag (ordinær kvote). Med andre ord vil ikke de som tar opp fag etter videregående skole blokkere søkerplassene til de som søker ved endt videregående utdannelse.