Arne Reimers (f. 1965) er spesialist i klinisk farmakologi, overlege ved Avdeling for klinisk farmakologi, St. Olavs hospital, og forsker ved Institutt for nevromedisin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir følgende interessekonflikter: Han har mottatt foredragshonorar fra GlaxoSmithKline.
Karl O. Nakken (f. 1945) er spesialist i nevrologi og seksjonsoverlege ved Avdeling for kompleks epilepsi – SSE, Oslo universitetssykehus.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir følgende interessekonflikter: Han har mottatt finansiell støtte til reiser til epilepsikonferanser fra GlaxoSmithKline, Eisai og UCB Pharma.
Rasmus Lossius (f. 1947) er spesialist i nevrologi og overlege ved Avdeling for kompleks epilepsi – SSE, Oslo universitetssykehus.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir følgende interessekonflikter: Han har mottatt støtte til reise til epilepsikongress/-møter fra UCB Pharma, GSK og Eisai.
Eylert Brodtkorb (f. 1948) er spesialist i nevrologi, overlege ved Adeling for nevrologi og nevrofysiologi, St. Olavs hospital og professor ved Institutt for nevromedisin, Norges teknisk naturvitenskapelige universitet.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir følgende interessekonflikter: Han har mottatt honorar/støtte til konferansereiser fra GlaxoSmithKline, UCB Pharma og Eisai.
()
1.
Helsedirektoratet. Regler og veiledning for utfylling av helseattest for førerkort m.v. -2010 (IS-1437). www.helsedirektoratet.no (30.5.2012).
Helsedirektoratet. Retningslinjer for fylkesmennene ved behandling av førerkortsaker (IS-1348). www.helsedirektoratet.no (30.5.2012).
7.
Council Directive of 29 July 1991 on driving licences (91/439/EEC). eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1991L0439:20090826:EN:PDF (30.5.2012).
På studietur i Australia leser jeg Tidsskriftet og ser at min kollega Arne Reimers og medforfattere har en kommentarartikkel om dosegrensene i veilderen for utfylling av hesleatest for førerkort - IS-1437. Dette er betimelige kommentarer som klart viser det dilemmaet spesialister og fastleger blir satt i ved reitering av resepter, ikke bare for antiepileptika, men for alle medikamentene i tabellen. Det som også er med til å frustrere kolleger er at tabellen "bare kom" uten at Helsedirektoratet gjennomførte noen informasjonskampanje om den. Fastleger og spesialister skulle plutselig bare begynne å praktisere de nye grensene, noe som av pasienten ble oppfattet som en helt ny praksis - legen ble oppfattet som "vaktbikkje for staten/pillepoliti". Det er imidlertid førerkortinnehaveren som er ansvarlig for ikke å kjøre bil hvis han/hun ikke oppfyller helsekravene i førerkortforskriftene.
Etter det jeg vet foregår det nå enda en revisjon av tabellen med de mye omtalte dosegrensene og at den planlegges publisert i 2013. La oss håpe at de som lager den vet å ta med alle innspillene fra fornuftige klinikere og at de kan dokumentere hvorfor de velger de aktuelle dosegrenser.
Aller mest håper jeg at de også lanserer en nasjonal kampanje for å informere brukerne om de nye dosegrensene og ikke bare "trer de nedover hodet" til legene! Dette vil føre til større forståelse blant publikum for at legen tar opp dette temaet ved utskriving av resepter på aktuelle medikamenter.
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
På studietur i Australia leser jeg Tidsskriftet og ser at min kollega Arne Reimers og medforfattere har en kommentarartikkel om dosegrensene i veilderen for utfylling av hesleatest for førerkort - IS-1437. Dette er betimelige kommentarer som klart viser det dilemmaet spesialister og fastleger blir satt i ved reitering av resepter, ikke bare for antiepileptika, men for alle medikamentene i tabellen. Det som også er med til å frustrere kolleger er at tabellen "bare kom" uten at Helsedirektoratet gjennomførte noen informasjonskampanje om den. Fastleger og spesialister skulle plutselig bare begynne å praktisere de nye grensene, noe som av pasienten ble oppfattet som en helt ny praksis - legen ble oppfattet som "vaktbikkje for staten/pillepoliti". Det er imidlertid førerkortinnehaveren som er ansvarlig for ikke å kjøre bil hvis han/hun ikke oppfyller helsekravene i førerkortforskriftene.
Etter det jeg vet foregår det nå enda en revisjon av tabellen med de mye omtalte dosegrensene og at den planlegges publisert i 2013. La oss håpe at de som lager den vet å ta med alle innspillene fra fornuftige klinikere og at de kan dokumentere hvorfor de velger de aktuelle dosegrenser.
Aller mest håper jeg at de også lanserer en nasjonal kampanje for å informere brukerne om de nye dosegrensene og ikke bare "trer de nedover hodet" til legene! Dette vil føre til større forståelse blant publikum for at legen tar opp dette temaet ved utskriving av resepter på aktuelle medikamenter.