Avgjerdskompetanse
Prinsippet om samtykkekompetanse inneber at den som stort sett forstår konsekvensane av handlingane sine, sjølv skal få avgjere sine eigne saker. Det gjeld på dei fleste saksområde i lovverket. Frå 2017 har dette prinsippet også vorte innført i psykisk helsevern, slik at ein ikkje kan verte påtvinga behandling ein ikkje ynskjer. Det er gjort unntak i høve der personen er til fare for andre eller til livsfare for seg sjølv.
Mange trur at lovframlegget gjer det vanskelegare å verne samfunnet mot personar med psykiske plager som er til fare for andre
Lovendringa frå 2017 er framleis omstridd. Det er vanskeleg å vurdere samtykkekompetanse, men prinsippet inneber at alle – også dei med alvorlege psykiske plager – vert vurderte individuelt og ikkje etter kva diagnose dei har fått. Tvangslovutvalet kunne ikkje akseptere at personar med psykiske plager skal vere utan denne grunnleggjande borgarretten berre fordi dei har fått ein psykiatrisk diagnose. Det må vere relevant kor mykje dei forstår av sin eigen situasjon, og korleis dei vurderer dei alternativa som ligg føre. Utvalet meinte at den som kan rå seg sjølv i slike spørsmål, ikkje bør verte overprøvd på grunn av ein klinisk diagnose.
Tvangslovutvalet – og departementet – går inn for å vidareføre prinsippet, men endre omgrep frå samtykkekompetanse til beslutningskompetanse (på nynorsk avgjerdskompetanse). Kompetansen inneber evne både til å nekte og til å samtykke, og krava som må stillast for at ein skal verte rekna som kompetent, vil variere etter kva saka gjeld, og kor mykje det står om. Det bør stillast høgare krav til kompetanse di meir som står på spel, og utvalet har gjort framlegg om at dette skal gjerast tydelegare i lova.
Vi veit at kravet om manglande samtykkekompetanse er kontroversielt i psykisk helsevern. Når lovgjevar i 2017 avgjorde at også pasientar i psykisk helsevern skal nyte godt av denne borgarretten, finst det neppe nokon veg attende. Sjølvråderetten er ikkje eit privilegium for personar med psykiske vanskar. Lovendringa i 2017 avskaffa eit diskriminerande regelverk som tok sjølvråderetten frå folk på bakgrunn av ein psykiatrisk diagnose. Vi må leve med denne endringa og heller lære oss korleis ho kan praktiserast best mogleg. Utvalet har kome med framlegg til korleis dette kan gjerast. Regelen om samtykkekompetanse bør klargjerast, ikkje opphevast. Det som er sikkert, er at vi ikkje kan innføre eit diskriminerande lovverk på ny.
Et hovedproblem ved tvangsutvalget var at det ikke deltok en eneste «kliniker» det vil si psykiatere som har daglig ansvar for driften av sikkerhetsposter - psykoseposter eller akutt-mottaksposter. Eneste psykiater var Trond Aarre som de siste årene har etablert seg som en slags anti-psykiatri-psykiater. Det er helt OK. Folk må få mene det de vil, men utvalget har liten legitimitet så lenge fagfolk er ekskludert fra å ha en stemme i et så viktig utvalg.
Bruk av tvang i omsorg og behandling er et evig dilemma. Kjernen i dilemmaet er samfunnets ansvar for å gripe inn i tilfeller der personer påfører seg selv eller andre ubotelige skader, og på den andre siden, individets «frihet» og selvbestemmelse.
I mitt arbeid har jeg gjennom flere tiår fulgt med på debatten om tvangsbruk, særlig i tjenesteyting til personer med utviklingshemming. Det er verdt å merke seg at tvangsdefinisjonen i helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9, som gjelder kun personer med diagnosen psykisk utviklingshemning, er svært vid. Dette innebærer at tiltak som blant annet å begrense tilgangen til personlige eiendeler, eller en alarm på en utgangsdør, regnes som tvang, uavhengig av motstand. Dette har ført til at det fattes mange vedtak om tvang overfor personer med utviklingshemming, til tross for fortsatt manglende etterlevelse. Slike tiltak ble tidligere regnet som tilrettelegging begrunnet i omsorgsplikten, uavhengig av lovhjemmel. Erkjennelsen av at tvangsdefinisjonen i kapittel 9 er så omfattende, har vært krevende å etablere hos ulike instanser med oppgaver og ansvar knyttet til dette regelverket. Imidlertid har denne erkjennelsen vært et vesentlig bidrag til å holde fast ved at alle, uavhengig av fungering, har samme rettigheter når det gjelder råderett over seg selv og sine eiendeler.
Tvangslovutvalget har foreslått en snevrere tvangsdefinisjon ved at det forutsettes overvinning av motstand mot et tiltak, for at det skal regnes som tvang. I tillegg vil det regnes som tvang dersom vesentlig informasjon bevisst holdes skjult for å omgå motstand. Tvangslovutvalget vil «unngå byråkrati» ved å ikke regne «enkle» tiltak som tjenestemottakeren ikke motsetter seg som tvang. Tvangslovutvalget vil begrense reglene for kontroll og overprøving av tvangsvedtak til å gjelde «de mest inngripende tiltakene».
Hvilke tiltak som er mest inngripende, kan være mindre opplagt å fastslå, etter mitt syn. Flere vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 gjelder tvangstiltak som innebærer fysisk fastholding med en total varighet på noen minutter per år. Dette er tiltak som tjenestemottakerne motsetter seg, og som dermed vil være av de mest inngripende, etter tvangslovutvalgets syn. Det er flere eksempler på at slike tiltak ikke har noen observerbare negative konsekvenser for tjenestemottakeren, utover ubehaget/motstanden under selve gjennomføringen av tiltaket.
Tiltak som nevnt ovenfor, som tjenestemottakeren ikke motsetter seg, kan f.eks. være at tilgangen til mat og drikke er regulert/begrenset, grunnet fare for vesentlig helseskade. Slike tiltak vil oftest gjelde tilnærmet døgnkontinuerlig og ofte med varighet over svært mange år.
Det kan være mange årsaker til at tjenestemottakere ikke viser motstand til slike tiltak, som manglende selvhevdelse og ubalanse i relasjonen mellom den det gjelder og de ansatte. Selv om det ikke vises direkte motstand i slike tilfeller, er det eksempler på at tjenestemottakere uttrykker misnøye og på andre måter viser at de reagerer på slike tiltak. Tvangslovutvalget «hopper bukk» over mer inngående vurderinger av hva som er inngripende tiltak.
Avslutningsvis tar jeg også med at tvangslovutvalget har «kjørt seg fast» når det gjelder manglende samtykkekompetanse/beslutningskompetanse som grunnvilkår. Nødvendighet og behandling-omsorgsmulighet som grunnvilkår, hadde vært verdt å vurdere nærmere. Et slikt utgangspunkt kunne kanskje møtt utfordringene i denne sammenheng, på en mer formålstjenlig måte.
I utgaven 17/2021 prøver tvangsbegrensningsutvalgets leder, professor Østenstad, og utvalgets eneste psykiater Aarre å oppklare spørsmål om forslag til ny tvangslov (1). Jeg er overrasket over hvorledes de omtaler de psykiatriske pasienter det kan være aktuelt å tvangsbehandle.
De skriver om retten til individuell vurdering av samtykkekompetansen: «Tvangslovsutvalet kunne ikkje akseptere at personar med psykiske plagar skal vere utan denne grunnleggjane borgerretten berre fordi dei har fått ein psykiatrisk diagnose».
Slike formuleringer underkommuniserer lidelsene og funksjonssvikten som alvorlig sinnslidelse kan påfører pasientene. Det dreier seg ikke om psykiske plager, men alvorlig hjerneorganiske avvik som kan, ikke nødvendigvis må, medføre kronisk invaliditet. Begrepet «psykiske plager» dekker, etter min oppfatning, plager, ikke alvorlig sykdom. Man kunne komme til å tro at det til nå har vært tvangsbehandling av psykiske plager.
Den andre misforståelsen innlegget kan føre til, er at det er diagnosen som hittil har hjemlet tvangsbehandling. Slik er det ikke. Schizofreni er den vanligste diagnosen for pasienter som tvangsbehandles. Men de aller fleste med denne diagnosen oppfyller ikke kriteriene for tvangsbehandling annet enn i kortere perioder der de er svært syke. Det er den omfattende psykiske funksjonssvikten som er en forutsetning for tvang i psykiatrien, her brukes lovbegrepet «alvorlig sinnslidelse», som ikke er noen diagnose (2), og naturligvis etter en individuell vurdering.
Jeg vet ikke om det er slik at tvangsbegrensingsutvalgets leder og medlemmer ikke har forstått dette, eller om man ønsker å formidle et inntrykk om at tvangsreguleringen i psykiatrien til i dag har vært svært kritikkverdig.
Litteratur