- 1.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. Nasjonal deleksamen. http://nokut.no/no/Universitet-og-hoyskoler/Kvalitetssikring-og--utvikling/Nasjonal-deleksamen/ (17.1.2016).
- 2.
van der Vleuten CPM, Verwijnen GM, Wijnen WHFW. Fifteen years of experience with progress testing in a problem-based learning curriculum. Med Teach 1996; 18: 103 – 09. [CrossRef]
- 4.
United States Medical Licensing Examination. http://usmle.org/ (1.1.2016).
- 5.
Chenot JF. Undergraduate medical education in Germany. Ger Med Sci 2009; 7: Doc02. [PubMed]
- 6.
Downing SM. Written tests – constructed-response and selected-response formats. I: Downing SM, Yudkowsky R, red. Assessment in health professions education. New York, NY: Routledge, 2009: 149 – 84.
- 7.
Guttormsen S, Beyeler C, Bonvin R et al. The new licencing examination for human medicine: from concept to implementation. Swiss Med Wkly 2013; 143: w13897. [PubMed]
- 9.
Engen ØB. Nmf sier nei til karakterer på nasjonal eksamen. Dagens Medisin 30.3.2015. http://dagensmedisin.no/artikler/2015/03/30/nmf-sier-nei-til-karakterer-pa-nasjonal-eksamen/ (15.1.2016).
- 10.
Nasjonal delprøve i medisin. http://med.uio.no/om/prosjekter/nasjonal-delprove-medisin/ (8.2.2016).
()
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
RE: Mot en nasjonal delprøve i medisinstudiet
18.04.2016Både pasienter, pårørende og leger er enige om at kommunikasjonen mellom partene er svært viktig for å stille riktig diagnose, skape tillit, trygghet og håp, og å sikre en god etterlevelse av behandling. Vi ble derfor svært bekymret da vi så innholdet i den…