- 1.
Skloot R. The immortal life of Henrietta Lacks. New York: Crown Publishers, 2010.
- 2.
Dickenson D. Body shopping. Converting body parts to profit. Oxford: Oneworld Publications, 2008.
- 3.
Lov om medisinsk og helsefaglig forskning (helseforskningsloven). 20.6. Nr. 44 2008.
- 5.
Park TS, Rosenberg SA, Morgan RA. Treating cancer with genetically engineered T cells. Trends Biotechnol 2011. E-publisert 8.6.2011.
- 6.
Parkhurst MR, Riley JP, Dudley ME et al. Adoptive transfer of autologous natural killer cells leads to high levels of circulating natural killer cells but does not mediate tumor regression. Clin Cancer Res 2011. E-publisert 15.8.2011.
- 7.
Lov om behandlingsbiobanker (behandlingsbiobankloven). 21.2. Nr. 12 2003.
- 8.
Forskrift om tapping, testing, prosessering, oppbevaring, distribusjon og utlevering av humant blod og blodkomponenter og behandling av helseopplysninger i blodgiverregistre (blodforskriften). 4.2. Nr. 80 2005.
- 9.
Forskrift om krav til kvalitet og sikkerhet ved håndtering av humane celler og vev. 7.3. Nr. 222 2008.
- 10.
Lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m. (bioteknologiloven). 5.12. Nr. 100 2003.
- 11.
Lov om transplantasjon, sykehusobduksjon og avgivelse av lik m.m (transplantasjonsloven). 9.2. Nr. 6 1973
- 12.
Potensial for kommersiell utnyttelse av humane biobanker. Oslo: Norges forskningsråd, 2009.
- 13.
Norges offentlige utredninger. God forskning – bedre helse. Lov om medisinsk og helsefaglig forskning, som involverer mennesker, humant biologisk materiale og helseopplysninger (helseforskningsloven). NOU 2005: 1.
- 14.
Lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137674 (16.9.2011).
- 15.
Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till biobankslag och lagar om ändring av lagen om användning av mänskliga organ, vävnader och celler för medicinska ändamål och lagen om patientens ställning och rättigheter. 2010. http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=RP325/2010&base=errp&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD&kieli=ru (16.9.2011).
- 16.
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om biobanker i hälso- och sjukvården m.m. SOSFS 2002: 11. www.socialstyrelsen.se/sosfs/2002-11 (2.2. 2012).
- 17.
Statens offentliga utredningar. En ny biobankslag. SOU 2010: 18. www.regeringen.se/sb/d/108/a/156567 (2.2.2012).
- 18.
Human tissue and biological samples for use in research. Operational and ethical guidelines. London: Medical Research Council, 2005. www.mrc.ac.uk/Utilities/Documentrecord/index.htm?d=MRC002420 (2.2.2012)
- 19.
Convention for the protection of human rights and dignity of the human being with regard to the application of biology and medicine: Convention on human rights and biomedicine. 4.4.1997. http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/html/164.htm (16.9.2011).
- 20.
Directive 98/44/EC of the European Parliament and of the Council of 6 July 1998 on the legal protection of biotechnological inventions. http://eur-lex.europa.eu (16.9.2011).
- 21.
National Institutes of Health. Office of Extramural Research. Frequently asked questions. Human subjects research – Human specimens, cell lines or data. http://grants.nih.gov/grants/policy/hs/faqs_specimens.htm (16.9.2011).
- 23.
Draft guidance on exculpatory language in informed consent. www.hhs.gov/ohrp/newsroom/rfc/ (16.9.2011).
()
I Tidsskriftet nr 5/2012 ber Roger Bjugn og Bjørn Tore Gjertsen om at Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og helsefag (NEM) utvikler retningslinjer for etablering og bruk av humane cellelinjer (1). Bjugn og Gjertsen skriver at helseforskningsloven (hfl) og norsk lovgivning mangler klar regulering av forskningsaktivitet som involverer cellelinjer.
NEM vil vise til at hfl er en generell lov, der for eksempel cellelinjer ikke nevnes eksplisitt. NEM anser at humane celler som er hentet direkte fra et individ er å betrakte som humant biologisk materiale i henhold til hfl. Studier som skal høste/benytte humant materiale for å etablere alle typer cellelinjer må derfor forhåndsgodkjennes av REK. Hovedregelen for studier som skal etablere cellelinjer er at donor må informeres om, og samtykke til, at dette er et mål ved studien og at vedkommende fraskriver seg alle rettigheter til fremtidige permanente linjer.
Permanente cellelinjer
Kontrakten for håndtering og bruk av permanente cellelinjer skal være avklart i det prosjektet som etablerte linjene. Kontakten mellom donor og primæraktør er så avsluttet, og materialet er videre bearbeidet in vitro.
Forskning på eksisterende permanente («udødelige») cellelinjer har etter norsk praksis ikke krevd REK-godkjenning. Dette kan oppfattes som uklart ettersom det kan argumenteres for at alle humane cellelinjer er humant biologisk materiale og dermed søknadspliktig. NEMs vurdering er likevel at dette er en forskningsetisk forsvarlig praksis og at det ville medføre en uønsket og unødvendig byråkratisering av denne forskningen hvis alt skulle forhåndsgodkjennes av REK.
Permanente cellelinjer er som regel udødeliggjort ved bearbeidelse og er således ikke å betrakte som humant biologisk materiale som sådan (jmf transplantasjonsloven § 10 a). Disse linjene er patentbare og kommersielt tilgengelige internasjonalt. Enkelte cancer-celler vil imidlertid også ha egenskapen til å dele seg uendelig in vitro, f.eks HeLa etter Henrietta Lacks. Prinsipielt kan det hevdes å være en viss forskjell på de celler som er bearbeidet in vitro (f.eks ved hjelp av virusgener) og de cellene som ikke trenger slik behandling for å kunne dele seg uendelig i kultur. Prosessen med å etablere linjer fra nevnte typer cancer-celler innebærer imidlertid også bearbeidelse, ettersom man selekterer de celler som faktisk opprettholder evnen til deling og til «evig» liv i kunstig kultur. Disse cellene er således endret i forhold til utgangspunktet og kan betraktes som bearbeidet in vitro. De permanente linjene er således å anse som et produkt. Dette taler for at forskning på udødeliggjorte cellelinjer er utenfor hfl saklige virkeområde.
Den forskningsetiske forsvarligheten ivaretas videre av at disse cellelinjene som regel fremstår som anonyme for forsker da de kun følges av sparsomme opplysninger om selve cellene, dvs. hva de uttrykker/er testet for av forskjellige overflatemolekyler og reseptorer, samt donorens kjønn, etnisitet, land og fødselsår. For unntakene (f.eks. HeLa) er derimot personinformasjonen allment tilgjengelig.
Permanente cellelinjer kan være etablert i en tid da de forskningsetiske krav var svakere enn nå. Forsker bør derfor velge anerkjente leverandører som bør dokumentere at de i dag følger en forsvarlig praksis når det gjelder håndtering av eksisterende cellelinjer og etablering/anskaffelse av nye cellelinjer.
NEM verdsetter forfatternes initiativ. NEM anser at dagens lovgivning sammen med denne utdypningen burde være tilstrekkelig for å regulere feltet.
1. Bjugn R. og Gjertsen B.T. Humane celler og helseforskningsloven. Tidsskr Nor Legeforen 2012; 540: 542.
Først sendt Tidsskriftet 2.8.2012