Forfatterinformasjon fra siste artikkel
Øyvind Andresen Bjertnæs (f. 1971) er sosiolog, ph.d. og forskningsleder for Seksjon for brukeropplevd kvalitet i Folkehelseinstituttet. Han er ansvarlig for Folkehelseinstituttets nasjonale funksjon for brukererfaringsundersøkelser.
Artikler av Øyvind Andresen Bjertnæs
Offentlig digitalisering og universell tilgjengelighet
- Ingeborg Strømseng Sjetne,
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Hilde Hestad Iversen
30.10.2017:
Regjeringens effektiviseringsreform innebærer forventning om økonomisk innsparing, blant annet ved at statlige virksomheter går over til digital post til innbyggerne. Effektivisering ved bruk av felleskapets ressurser er fornuftig, såfremt den ikke har viktige skyggesider. Vi retter søkelyset mot en...
Samarbeid i psykisk helsevern
- Petter Ekern,
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Torkil Berge,
- Ingeborg Strømseng Sjetne,
- Per Johan Askim
15.05.2012:
Fastlegen er ofte involvert i behandlingen av pasienter med psykiske lidelser. Faglig trygghet kan styrkes gjennom deltakelse i faste tverrfaglige møter med kjente kolleger og en erfaren psykiater/psykolog. Distriktspsykiatrisk senter Vinderen har i mange år hatt et strukturert samarbeid med...
Foresattes vurdering av barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Andrew Garratt,
- Jon Helgeland,
- Olaf Holmboe,
- Kari Aanjesen Dahle,
- Ketil Hanssen-Bauer,
- John-Arne Røttingen
01.05.2008:
I Norge inneholder det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet for barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) indikatorer for epikrisetid, ventetid, individuell plan og andel diagnostisk vurdert (1). Helse- og omsorgsdepartementet har bestemt at brukernes vurderinger av barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) skal...
Fastlegenes vurdering av kvaliteten ved distriktspsykiatriske sentre
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Sigve Oltedal,
- Andrew Garratt,
- Jon Helgeland,
- John-Arne Røttingen
02.11.2006:
Det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet er under utvikling (1). I 2005 ble det besluttet å lansere en ny indikator om primærhelsetjenestens tilfredshet med spesialisthelsetjenesten. Indikatoren er i første omgang avgrenset til fastlegers vurdering av kvaliteten ved de distriktspsykiatriske sentrene...
PasOpp – en metode for å måle brukererfaringer i psykisk helsevern
- Andrew Garratt,
- Kirsten Danielsen,
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Torleif Ruud
25.05.2006:
Synspunktene til pasientene om deres erfaringer og tilfredshet med helsetjenesten er en nødvendig del av kvalitetsforbedringsarbeid og evaluering av helsetjenesten (1, 2). Dette måles ofte ved hjelp av spørreskjemaer til selvutfylling enten blant inneliggende pasienter eller sendt i posten etter...
Innsamlingsmåte og resultater i brukerundersøkelser i psykisk helsevern
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Andrew Garratt,
- Jan Olav Johannessen
25.05.2006:
Pasienterfaringsstudier er utbredt og brukes som en av flere kilder for å evaluere kvaliteten på helsetjenesten (1) – (3). I Norge benyttes pasienterfaringer som nasjonale kvalitetsindikatorer for spesialisthelsetjenesten (4), og fra og med 2004 er pasientenes vurdering av tjenestene i psykisk...
Er det sammenheng mellom sykehusstørrelse og pasienterfaringer?
- Therese Opsahl Holte,
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Knut Stavem
16.06.2005:
Den somatiske spesialisthelsetjenesten i Norge er i endring. Hvor store sykehusene bør være, er ett av mange aktuelle temaer i fagmiljøene og i samfunnsdebatten generelt. Det er blitt diskutert hvordan ressursbruk og effektivitet henger sammen med strukturelle, organisatoriske og finansielle...
Pasienterfaringsinstrumentet PasOpp i somatiske poliklinikker
- Andrew Garratt,
- Øyvind Andresen Bjertnæs,
- Unni Krogstad,
- Pål Gulbrandsen
17.02.2005:
Å måle pasientopplevelser betraktes i stigende grad som viktig når helsetjenesten skal evalueres (1, 2). Målingen av pasienttilfredshet er kritisert for å mangle en klar definisjon (3, 4) og for metodologiske problemer knyttet til målingene, inkludert validitet og reliabilitet (2)...