Forfatterinformasjon fra siste artikkel
Jannecke Wiers-Jenssen (f. 1966) er ph.d. i sosiologi og forskningsleder.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir ingen interessekonflikter.
NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Artikler av Jannecke Wiers-Jenssen
Oslo96-reformen og faglig oppdateringspraksis
- Olaf G. Aasland,
- Jannecke Wiers-Jenssen
10.12.2013:
I 1996 innførte Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo en ny studieordning, kalt Oslo96. En tradisjonell studiemodell med preklinisk og klinisk fase ble erstattet av en modell med elementer av både tradisjonell undervisning og problembasert læring (PBL). Den nye studieordningen var altså...
Legers motiver for valg av spesialitet under og etter studiet
- Olaf G. Aasland,
- Jan Ole Røvik,
- Jannecke Wiers-Jenssen
28.08.2008:
I våre dager er en lege nesten alltid spesialist, og spesialiteten er en avgjørende del av legeidentiteten. Mange leger opplever nok likevel spesialitetsvalget som noe tilfeldig. Median tid for spesialisering i Norge var i 1997 åtte år etter autorisasjon, og mange skifter spesialitet i løpet av...
Har Oslo96-reformen hatt betydning for legers oppdatering og ferdighetsnivå?
- Olaf Gjerløw Aasland,
- Jannecke Wiers-Jenssen
20.09.2007:
Tidsskr Nor Lægeforen 2007; 127: 2100 – 4 I Tidsskriftet nr. 16/2007 på side 2102, tredje spalte, 10. linje under mellomtittelen Kliniske ferdigheter skal stå: Tabellen gir et inntrykk av hvilke ferdigheter ferske leger i liten grad behersker...
Har Oslo96-reformen hatt betydning for legers oppdatering og ferdighetsnivå?
- Olaf G. Aasland,
- Jannecke Wiers-Jenssen
23.08.2007:
Universitetet i Oslo (UiO) innførte i 1996 en ny studiemodell ved Det medisinske fakultet. Den gamle studiemodellen, med nokså skarpt skille mellom preklinisk og klinisk fase, ble erstattet av en fagintegrert studiemodell kalt Oslo96. Den nye modellen inneholder elementer av både tradisjonell...
Har Oslo96-reformen ført til endringer i studenttilfredshet og studieatferd?
- Jannecke Wiers-Jenssen,
- Olaf Gjerløw Aasland
26.08.2004:
Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO) innførte ny studieordning i 1996, kalt Oslo96. En tradisjonell studiemodell, med preklinisk og klinisk fase ble erstattet med en såkalt fagintegrert studiemodell med elementer av både tradisjonell undervisning og problembasert læring. Den nye...
O.G. Aasland & J. Wiers-Jenssen svarer:
- Olaf Gjerløw Aasland,
- Jannecke Wiers-Jenssen
30.06.2001:
Når vi i våre artikler hevder at norske studenter i utlandet i liten grad har vært gjenstand for forskning, tenker vi primært på studier av den typen vi selv presenterer, basert på data fra studentene selv. Det er ikke dermed sagt at historiske eller registerbaserte studier ikke er av interesse for...
Norske medisinstudenter i utlandet – bakgrunn, studieinnsats og tilfredshet
- Jannecke Wiers-Jenssen,
- Olaf G. Aasland
30.05.2001:
Medisinstudiet har vært et lukket studium i Norge siden 1940, og begrensningen i antall studieplasser har ført til at mange nordmenn har reist til utlandet for å kunne realisere sine ambisjoner om å studere medisin. Omtrent hver tredje norske lege har hele, eller deler av, sin medisinske utdanning...
Norske medisinstudenter i utlandet – karriereplaner, personlighet, røyking og alkoholbruk
- Olaf G. Aasland,
- Jannecke Wiers-Jenssen
30.05.2001:
Medisin har vært et lukket studium i Norge siden 1940, og et betydelig antall nordmenn har siden den tid valgt å ta sin medisinske utdanning i utlandet. Mer enn 30 % av norske leger har tatt hele, eller deler av, sin medisinske utdanning i utlandet (Legekårsundersøkelsen, upubliserte data) (1). I...