Samhandlingshattene

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Mange av Helse-Norges høye herrer har en haug med helsehatter. Landets øverste helseledere kan samtidig sitte som styreledere, styremedlemmer og direktører i hverandres helseforetak, i flere tilfeller også som hverandres ledere. Habilitet? Ikke noe problem, sier flere av dem til NRK, til tross for helseforetakenes innbyrdes konkurranse om både fagfolk, funksjoner og finansiering. For hvem er styrelederen i helseforetak X mest opptatt av å tjene: befolkningen samme sted, eller befolkningen under helseforetak Y, der hen samtidig er direktør?

    Legeforeningen og flere politikere raser, og habilitetseksperter rister på hodet. Men kanskje har direktørene og styrelederne et godt poeng. For samhandling har vært helsevesenets mantra og akilleshæl helt siden en viss reform i 2012. Og på en måte er dette samhandling i praksis. I hvert fall forstått som at samhandling handler om at de samme handler de samme posisjonene sammen.

    Kommentarer  ( 1 )
    PDF
    Skriv ut
    Kommenter artikkel

    Anbefalte artikler