De siste par årene har Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) utgitt to rapporter som omhandler behandling av mennesker med alvorlig psykisk sykdom og voldsrisiko (1,2). I en debattartikkel konkluderer overlege Jeanette Bjørke at rapportene «bidreg til forvirring og fragmentering» (3).
Ukom’s rapporter har primært fokus på «samfunnsansvaret». Det er klare anbefalinger om økt bruk av «politifunksjonen» i møtet med de alvorlig syke. Rapportene har noen fornuftige råd. Svakhetene er likevel så store at rapportene også bidrar til økt stigmatisering.
Det er til enhver tid få mennesker i samfunnet som medfører en reell fare for andre. Et lite fåtall av disse er psykisk syke. De er farlige i korte perioder. De aller fleste har den temporære farligheten utløst av rusmidler. Her er sannsynligvis amfetaminer i en særstilling. En prospektiv studie fra norske psykiatriske akuttavdelinger fant at minst 15% av pasienter hadde brukt amfetaminer forut for innleggelsen (4).
En økt «politifunksjon» i behandlingen de alvorlig psykisk syke vil ha som sannsynlig konsekvens økt bruk av tvungent psykisk helsevern og økt bruk av antipsykotika. Vitenskapelig dokumentasjonen av positive effekter ved disse virkemidlene er generelt mangelfull (5).
Én av Ukom’s rapporter har 46 referanser. En rekke viktige nasjonale og internasjonale arbeider er utelatt. Rapportene kan gi inntrykk av at ved hjelp av økt kontakt mellom politi og behandlingsapparat, økt bruk av strukturerte utredningsinstrumenter, og rutinemessig innhenting av erklæringer fra rettssakkyndige spesialister, kan behandlingsapparatet redusere antallet fremtidige voldshendelser. Sannheten er den at det er og vil være begrenset hvor godt vi kan predikere farlighet. Hvis vi skal forhindre én alvorlig hendelse må uakseptabelt mange være underlagt betydelig tvang over lang tid (6).
Det er en rekke internasjonale publikasjoner som gir oppdatert og fornuftig informasjon om dette komplekse feltet. Appelbaum’s artikkel er ett eksempel (7). Ukom’s to publikasjoner bidrar dessverre lite i positiv retning. De bidrar heller til ytterligere stigmatisering av en pasientgruppe som absolutt ikke trenger det.
Litteratur:
1. Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom). Helsehjelp til personer med alvorlig psykisk lidelse og voldsrisiko. https://ukom.no/rapporter/helsehjelp-til-personer-med-alvorlig-psykisk-lidelse-og-voldsrisiko-copy/sammendrag Lest 27.4.2023
2. Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom). Hva kan vi lære etter et drap begått i psykotisk tilstand? Helsehjelp og samfunnsvern for pasienter med psykose og økt voldsrisiko. Rapport 5-2021. https://ukom.no/rapporter/hva-kan-vi-laere-etter-et-drap-begatt-i-psykotisk-tilstand/sammendrag Lest 27.4.2023.
3. Bjorke J. Undersøkingskommisjonen bidreg til forvirring og fragmentering. Tidsskr Nor Legeforen 2023.
doi: 10.4045/tidsskr.23.0105.
4. Mordal J, Holm B, Morland J et al. Recent substance intake among patients admitted to acute psychiatric wards: physician's assessment and on-site urine testing compared with comprehensive laboratory analyses. J Clin Psychopharmacol. 2010; 30: 455-9. doi: 10.1097/JCP.0b013e3181e61923.
5. Norsk psykiatrisk forening (NPF). Strategi for reduksjon og kvalitetssikring av tvang innen det psykiske helsevern. 2018. https://www.legeforeningen.no/contentassets/12e1db020a0e4d46ba5d03894d9… Lest 27.4.2023.
6. Palmstierna T. Only about 1 in 30 predictions of assault by discharged psychiatric patients will be correct. BMJ. 1999; 319: 1270.
7. Appelbaum PS. In Search of a New Paradigm for Research on Violence and Schizophrenia. Am. J. Psychiatry. 2019; 176: 677-9. doi: 10.1176/appi.ajp.2019.19070678.
Pål Iden
Stilling
Direktør, Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom)
Ukom takker for kommentaren på to av våre rapporter (1,2). Det er positivt at Ukoms rapporter blir lest og bidrar til faglig debatt. Vårt utgangspunkt er læring og forbedring etter alvorlige hendelser. De temaene vi tar opp i våre rapporter har utgangspunkt i funn vi gjør når vi kartlegger bakenforliggende årsaker ved alvorlige uønskede hendelser. Målet er å bidra til økt pasientsikkerhet.
Vaaler trekker spesielt fram rapporten som omhandler helsehjelp til personer med alvorlig psykisk lidelse og voldsrisiko (1). I denne rapporten har Ukom sett på helsehjelpen til pasienter med alvorlig psykisk lidelse som allerede har kontakt med politiet. Som Vaaler påpeker, er det til enhver tid svært få mennesker i samfunnet som utgjør en reell fare for andre. Et lite fåtall av disse er psykisk syke, og Vaaler viser til rus som en utløsende faktor. Dette har vi også omtalt i rapporten. I tillegg til rus er det flere faktorer som kan utløse vold som er viktige å kartlegge. Ett av funnene i rapporten er at grunnlaget for beslutninger som tas i behandlingen av pasienten gjerne er mangelfullt. Anbefalte kartleggingsverktøy for voldsrisiko kan gi informasjon om viktige risikofaktorer, noe som gir mulighet til å sette inn målrettede oppfølgingstiltak. Å forutse fremtidige voldshandlinger er ikke mulig. En dypere innsikt i risikofaktorer hos den enkelt, kan bidra til bedre helsehjelp for pasienten.
Vårt hovedanliggende i de rapportene det henvises til, er å rette oppmerksomheten mot de mest alvorlig syke pasientene med psykoselidelse, og deres behov for god behandling over tid. Det er vanskelig å forstå hvordan Vaaler kan mene at det er stigmatiserende at det psykiske helsevernet i større grad bør innhente viktige opplysninger fra pasienten selv, de pårørende, kommunen og politiet i de tilfeller der pasienten har en historikk som tilsier at disse kan sitte på viktig informasjon. Det som er stigmatiserende, er å la pasienter gå ubehandlet og uten omsorg i de periodene de ikke er til bry for andre.
Det er først og fremst av hensyn til pasientene at Ukom anbefaler økt satsing på god behandling og helhetlig omsorg for pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Ukom fremstiller ikke personer med psykoselidelse som farlige. Vi påpeker at alvorlig syke pasienter må få god behandling, basert på tilgjengelig kunnskap om den enkelte pasient. De ytterst få pasientene som kan utgjøre en fare for omgivelsene, må skånes for å gå i ensomhet og isolasjon i perioder med forverring. Personer med psykoselidelse med mangelfull oppfølging blir selv ofre når situasjonen ender i voldsutøvelse. Hendelser som de blir involvert i, bidrar til stigma mot pasientgruppen. Selv om hendelser som dette er få, skaper de mye oppmerksomhet i media og bidrar til stigmatisering av pasienter som allerede sliter med utenforskap. Samfunnsvernet er noe man oppnår gjennom god behandling av den enkelte pasient.
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
De siste par årene har Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) utgitt to rapporter som omhandler behandling av mennesker med alvorlig psykisk sykdom og voldsrisiko (1,2). I en debattartikkel konkluderer overlege Jeanette Bjørke at rapportene «bidreg til forvirring og fragmentering» (3).
Ukom’s rapporter har primært fokus på «samfunnsansvaret». Det er klare anbefalinger om økt bruk av «politifunksjonen» i møtet med de alvorlig syke. Rapportene har noen fornuftige råd. Svakhetene er likevel så store at rapportene også bidrar til økt stigmatisering.
Det er til enhver tid få mennesker i samfunnet som medfører en reell fare for andre. Et lite fåtall av disse er psykisk syke. De er farlige i korte perioder. De aller fleste har den temporære farligheten utløst av rusmidler. Her er sannsynligvis amfetaminer i en særstilling. En prospektiv studie fra norske psykiatriske akuttavdelinger fant at minst 15% av pasienter hadde brukt amfetaminer forut for innleggelsen (4).
En økt «politifunksjon» i behandlingen de alvorlig psykisk syke vil ha som sannsynlig konsekvens økt bruk av tvungent psykisk helsevern og økt bruk av antipsykotika. Vitenskapelig dokumentasjonen av positive effekter ved disse virkemidlene er generelt mangelfull (5).
Én av Ukom’s rapporter har 46 referanser. En rekke viktige nasjonale og internasjonale arbeider er utelatt. Rapportene kan gi inntrykk av at ved hjelp av økt kontakt mellom politi og behandlingsapparat, økt bruk av strukturerte utredningsinstrumenter, og rutinemessig innhenting av erklæringer fra rettssakkyndige spesialister, kan behandlingsapparatet redusere antallet fremtidige voldshendelser. Sannheten er den at det er og vil være begrenset hvor godt vi kan predikere farlighet. Hvis vi skal forhindre én alvorlig hendelse må uakseptabelt mange være underlagt betydelig tvang over lang tid (6).
Det er en rekke internasjonale publikasjoner som gir oppdatert og fornuftig informasjon om dette komplekse feltet. Appelbaum’s artikkel er ett eksempel (7). Ukom’s to publikasjoner bidrar dessverre lite i positiv retning. De bidrar heller til ytterligere stigmatisering av en pasientgruppe som absolutt ikke trenger det.
Litteratur:
1. Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom). Helsehjelp til personer med alvorlig psykisk lidelse og voldsrisiko. https://ukom.no/rapporter/helsehjelp-til-personer-med-alvorlig-psykisk-lidelse-og-voldsrisiko-copy/sammendrag Lest 27.4.2023
2. Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom). Hva kan vi lære etter et drap begått i psykotisk tilstand? Helsehjelp og samfunnsvern for pasienter med psykose og økt voldsrisiko. Rapport 5-2021. https://ukom.no/rapporter/hva-kan-vi-laere-etter-et-drap-begatt-i-psykotisk-tilstand/sammendrag Lest 27.4.2023.
3. Bjorke J. Undersøkingskommisjonen bidreg til forvirring og fragmentering. Tidsskr Nor Legeforen 2023.
doi: 10.4045/tidsskr.23.0105.
4. Mordal J, Holm B, Morland J et al. Recent substance intake among patients admitted to acute psychiatric wards: physician's assessment and on-site urine testing compared with comprehensive laboratory analyses. J Clin Psychopharmacol. 2010; 30: 455-9. doi: 10.1097/JCP.0b013e3181e61923.
5. Norsk psykiatrisk forening (NPF). Strategi for reduksjon og kvalitetssikring av tvang innen det psykiske helsevern. 2018. https://www.legeforeningen.no/contentassets/12e1db020a0e4d46ba5d03894d9… Lest 27.4.2023.
6. Palmstierna T. Only about 1 in 30 predictions of assault by discharged psychiatric patients will be correct. BMJ. 1999; 319: 1270.
7. Appelbaum PS. In Search of a New Paradigm for Research on Violence and Schizophrenia. Am. J. Psychiatry. 2019; 176: 677-9. doi: 10.1176/appi.ajp.2019.19070678.
Ukom takker for kommentaren på to av våre rapporter (1,2). Det er positivt at Ukoms rapporter blir lest og bidrar til faglig debatt. Vårt utgangspunkt er læring og forbedring etter alvorlige hendelser. De temaene vi tar opp i våre rapporter har utgangspunkt i funn vi gjør når vi kartlegger bakenforliggende årsaker ved alvorlige uønskede hendelser. Målet er å bidra til økt pasientsikkerhet.
Vaaler trekker spesielt fram rapporten som omhandler helsehjelp til personer med alvorlig psykisk lidelse og voldsrisiko (1). I denne rapporten har Ukom sett på helsehjelpen til pasienter med alvorlig psykisk lidelse som allerede har kontakt med politiet. Som Vaaler påpeker, er det til enhver tid svært få mennesker i samfunnet som utgjør en reell fare for andre. Et lite fåtall av disse er psykisk syke, og Vaaler viser til rus som en utløsende faktor. Dette har vi også omtalt i rapporten. I tillegg til rus er det flere faktorer som kan utløse vold som er viktige å kartlegge. Ett av funnene i rapporten er at grunnlaget for beslutninger som tas i behandlingen av pasienten gjerne er mangelfullt. Anbefalte kartleggingsverktøy for voldsrisiko kan gi informasjon om viktige risikofaktorer, noe som gir mulighet til å sette inn målrettede oppfølgingstiltak. Å forutse fremtidige voldshandlinger er ikke mulig. En dypere innsikt i risikofaktorer hos den enkelt, kan bidra til bedre helsehjelp for pasienten.
Vårt hovedanliggende i de rapportene det henvises til, er å rette oppmerksomheten mot de mest alvorlig syke pasientene med psykoselidelse, og deres behov for god behandling over tid. Det er vanskelig å forstå hvordan Vaaler kan mene at det er stigmatiserende at det psykiske helsevernet i større grad bør innhente viktige opplysninger fra pasienten selv, de pårørende, kommunen og politiet i de tilfeller der pasienten har en historikk som tilsier at disse kan sitte på viktig informasjon. Det som er stigmatiserende, er å la pasienter gå ubehandlet og uten omsorg i de periodene de ikke er til bry for andre.
Det er først og fremst av hensyn til pasientene at Ukom anbefaler økt satsing på god behandling og helhetlig omsorg for pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Ukom fremstiller ikke personer med psykoselidelse som farlige. Vi påpeker at alvorlig syke pasienter må få god behandling, basert på tilgjengelig kunnskap om den enkelte pasient. De ytterst få pasientene som kan utgjøre en fare for omgivelsene, må skånes for å gå i ensomhet og isolasjon i perioder med forverring. Personer med psykoselidelse med mangelfull oppfølging blir selv ofre når situasjonen ender i voldsutøvelse. Hendelser som de blir involvert i, bidrar til stigma mot pasientgruppen. Selv om hendelser som dette er få, skaper de mye oppmerksomhet i media og bidrar til stigmatisering av pasienter som allerede sliter med utenforskap. Samfunnsvernet er noe man oppnår gjennom god behandling av den enkelte pasient.
Litteratur:
1. Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom). Helsehjelp til personer med alvorlig psykisk lidelse og voldsrisiko. https://ukom.no/rapporter/helsehjelp-til-personer-med-alvorlig-psykisk-… Lest 11.5.2023
2. Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom). Hva kan vi lære etter et drap begått i psykotisk tilstand? Helsehjelp og samfunnsvern for pasienter med psykose og økt voldsrisiko. Rapport 5-2021. https://ukom.no/rapporter/hva-kan-vi-laere-etter-et-drap-begatt-i-psyko… Lest 11.5.2023.