Oyebode F. Sims' symptoms in the mind: textbook of descriptive psychopathology. 6. utg. Amsterdam: Elsevier, 2018.
7.
Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P. Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry. 11. utg. Alphen aan den Rijn: Wolters Kluwer, 2015.
Pereira og medarbeidere skriver i et debattinnlegg (1) at det mangler undersøkelsesverktøy i norsk psykiatri og mener at det tyske Arbeidsfellesskapet for Metodikk og Dokumentasjon i Psykiatrien sin liste over symptomer og tegn med tilhørende definisjoner (AMDP-systemet) savnes. Forfatterne er åpenbart ikke klar over at det finnes en oversikt over AMDP på norsk og en foreløpig uautorisert versjon (2).
Viktigere i denne sammenheng er imidlertid at det ikke mangler systematiske definisjoner av psykopatologi eller undersøkelsesverktøy i norsk psykiatri. Opplæring er bare lagt litt annerledes opp. I den eneste norske lærebok for spesialister i psykiatri (3) vil man gjenfinne beskrivelse og definisjoner av så å si alt som finnes i AMDP-systemet. Beskrivelser og definisjoner er imidlertid presentert i de ulike kapitler slik tradisjonen har vært i skandinavisk og anglosaksisk psykiatri. Det i motsetning til AMDP, som samler alt ett sted. F.eks. er de ulike former for vrangforestillinger som omtales i AMDP, omtalt i kapitlene om schizofreni, andre psykoser, depresjon, bipolare lidelser, psykosomatiske lidelser, autisme, alderspsykiatri og konsultasjon-liaison psykiatri. Det betyr at det blir noen gjentagelser. Fordelen er at leseren blir orientert om ved hvilke tilstander vrangforestillinger kan forekomme og ulikheter i uttrykksform avhengig av type grunnlidelse.
Det må også nevnes at i Norge anbefaler man at psykiatere og kliniske psykologer i større grad enn i Tyskland rutinemessig skal anvende semistrukturerte intervjuer supplert med relevante graderingsskalaer og spørreskjemaer. Gjøres dette vil alle relevante symptomer og tegn som AMDP dekker fanges opp. Eksempler er Positive and negative syndrome scale (PANSS), Inventory of Depressive Syndromes (IDS), Comprehensive psychopatological rating scale - observasjonsskalaen (CPRS-obs), UKU-skalaen for bivirkning av psykofarmaka og skalaer for ulike former for kognitiv svikt for bare å nevne noen. Definisjoner inngår i disse skalaene.
Forfatterne har imidlertid et viktig poeng når de påpeker at beskrivende fenomenologi er viktig og at dette ikke i tilstrekkelig grad inngår i spesialistutdannelsen i psykiatri. Norsk spesialistutdanning er i stor grad basert på klinisk praksis, kurs og egenstudier. Men det er ingen kontroll av om den nødvendige kunnskap er ervervet. I min tid som leder ferdigstilte derfor Norsk psykiatrisk forening i 2021 en utredning om bestått spesialisteksamen burde være en forutsetning for å bli godkjent spesialist (4). Det er ulike synpunkter på dette, og det er ikke gjort noe årsmøtevedtak. En utfordring i norsk psykiatri er dessuten at mange som utfører utredninger ikke har psykiatrisk eller tilsvarende spesialistutdanning og dermed mangler kunnskap tilsvarende f.eks. AMDP (5). Det medfører at også symptomer og tegn som tilsier muligheten av at det kan foreligge en somatisk sykdom av betydning for sykdomsbildet glipper.
Litteratur
1. Pereira C, Hosar AM, Siafarikas N. Grunnleggende undersøkelsesverktøy mangler i norsk psykiatri. Tidsskr Nor Legeforen 2022; 142: 584.
2. Halvorsen EL. AMDP-systemet som akutt vurderingsverktøy i spesialisthelsetjenesten for psykisk helsevern. Et kvalitativt forstudium. Elverum: DPS-Elverum Hamar, 2019.
3. Malt UF, Andreassen OA, Malt EA et al (red). Lærebok i psykiatri. Oslo: Gyldendal akademiske, 2020.
4. Formalisert videre- og etterutdanning av psykiatere. En utredning. Oslo: Norsk psykiatrisk forening, januar 2021. (Kan fås ved henvendelse til undertegnede).
Vi er glade for responsen fra professor Ulrik Malt og håper at artikkelen vår bidrar til en debatt. Responsen understreker viktigheten av temaet i landets psykiatri. Vi som leger i spesialisering opplever behov for mer fokus på psykopatologi i utdanningen. Med dette ønsker vi å ta stilling til noen av de punktene i responsen.
En norsk versjon av AMDP er ikke allment tilgjengelig for bruk per i dag. Det var imidlertid planer om dette (1) og deler ble oversatt i forskningsmessig hensikt (2). Vi har fått tilbakemelding fra AMDP om at utgivende forlag ikke har planer om publikasjon av en norsk versjon.
Beskrivelsen av en somatisk status viser relativt stor konsistens på tvers av leger, sykehus og land. Den adresserer alle organsystemer og vokabularet er om lag det samme uansett hvor man er (for eksempel «hjerteaksjonen rytmisk, ingen bilyder»). Psykopatologiske fenomener («organsystemer» her ville for eksempel være bevissthet, orientering, tankeform) kan beskrives på lik linje. For dette trenges et vokabular, som AMDP tilbyr. AMDP fokuserer ikke på sammenheng av symptom og sykdom, men legger vekt på en psykopatologisk beskrivelse av pasienten (1). Skalaene nevnt i responsen tilbyr også et vokabular, men deres opprinnelige mening var å måle symptomer etter diagnosen er stilt (3). Det er imidlertid viktig for en LiS å forstå at å beskrive symptomer er noe annet enn å tolke symptomer og formulere en diagnose.
Således kan AMDP brukes som glossar for psykopatologi (4) i opplæring og klinisk hverdag. Som oppslagsverk vil det kunne bidra til å gjenkjenne symptomer, sikre læreinnhold og etablere en felles standard for enhetlig og reproduserbar dokumentasjon.
Etter vårt syn vil ikke AMDP erstatte skalaer som er validerte og etablerte, men brukes med hensikt å gi en naiv beskrivelse av psykopatologi og status presens før en differensialdiagnostisk vurdering (1). En ulempe med strukturerte intervjuer og skalaer er risikoen med å stole kun på disse og ikke tilegne seg faglig kunnskap. Siden vi i psykiatri mangler valide biomarkører er det enda viktigere å beherske sitt kliniske håndverk. Det er det som skiller oss fra andre yrkesgrupper som derimot kan bruke skalaene like godt som vi kan bruke dem. Vi deler oppfatningen om at en spesialisteksamen kan bidra til å øke og sikre kunnskapsnivået i utdannelsen.
Litteratur
1. Stieglitz RD, Haug A, Fahndrich E, Rosler M, Trabert W. Comprehensive Psychopathological Assessment Based on the Association for Methodology and Documentation in Psychiatry (AMDP) System: Development, Methodological Foundation, Application in Clinical Routine, and Research. Front Psychiatry. 2017; 8:45.
2. Halvorsen EL. AMDP-systemet som akutt vurderingsverktøy i spesialisthelsetjenesten for psykisk helsevern. Et kvalitativt forstudium. Elverum: DPS-Elverum Hamar, 2019.
3. Kay SR, Fiszbein A, Opler LA. The positive and negative syndrome scale (PANSS) for schizophrenia. Schizophr Bull. 1987; 13(2): 261-76.
4. AMDP. Arbeitsgemeinschaft für Methodik und Dokumentation in der Psychiatrie (AMDP) e.V.; 2022. www.amdp.de. Lest 17.8.2022.
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
Pereira og medarbeidere skriver i et debattinnlegg (1) at det mangler undersøkelsesverktøy i norsk psykiatri og mener at det tyske Arbeidsfellesskapet for Metodikk og Dokumentasjon i Psykiatrien sin liste over symptomer og tegn med tilhørende definisjoner (AMDP-systemet) savnes. Forfatterne er åpenbart ikke klar over at det finnes en oversikt over AMDP på norsk og en foreløpig uautorisert versjon (2).
Viktigere i denne sammenheng er imidlertid at det ikke mangler systematiske definisjoner av psykopatologi eller undersøkelsesverktøy i norsk psykiatri. Opplæring er bare lagt litt annerledes opp. I den eneste norske lærebok for spesialister i psykiatri (3) vil man gjenfinne beskrivelse og definisjoner av så å si alt som finnes i AMDP-systemet. Beskrivelser og definisjoner er imidlertid presentert i de ulike kapitler slik tradisjonen har vært i skandinavisk og anglosaksisk psykiatri. Det i motsetning til AMDP, som samler alt ett sted. F.eks. er de ulike former for vrangforestillinger som omtales i AMDP, omtalt i kapitlene om schizofreni, andre psykoser, depresjon, bipolare lidelser, psykosomatiske lidelser, autisme, alderspsykiatri og konsultasjon-liaison psykiatri. Det betyr at det blir noen gjentagelser. Fordelen er at leseren blir orientert om ved hvilke tilstander vrangforestillinger kan forekomme og ulikheter i uttrykksform avhengig av type grunnlidelse.
Det må også nevnes at i Norge anbefaler man at psykiatere og kliniske psykologer i større grad enn i Tyskland rutinemessig skal anvende semistrukturerte intervjuer supplert med relevante graderingsskalaer og spørreskjemaer. Gjøres dette vil alle relevante symptomer og tegn som AMDP dekker fanges opp. Eksempler er Positive and negative syndrome scale (PANSS), Inventory of Depressive Syndromes (IDS), Comprehensive psychopatological rating scale - observasjonsskalaen (CPRS-obs), UKU-skalaen for bivirkning av psykofarmaka og skalaer for ulike former for kognitiv svikt for bare å nevne noen. Definisjoner inngår i disse skalaene.
Forfatterne har imidlertid et viktig poeng når de påpeker at beskrivende fenomenologi er viktig og at dette ikke i tilstrekkelig grad inngår i spesialistutdannelsen i psykiatri. Norsk spesialistutdanning er i stor grad basert på klinisk praksis, kurs og egenstudier. Men det er ingen kontroll av om den nødvendige kunnskap er ervervet. I min tid som leder ferdigstilte derfor Norsk psykiatrisk forening i 2021 en utredning om bestått spesialisteksamen burde være en forutsetning for å bli godkjent spesialist (4). Det er ulike synpunkter på dette, og det er ikke gjort noe årsmøtevedtak. En utfordring i norsk psykiatri er dessuten at mange som utfører utredninger ikke har psykiatrisk eller tilsvarende spesialistutdanning og dermed mangler kunnskap tilsvarende f.eks. AMDP (5). Det medfører at også symptomer og tegn som tilsier muligheten av at det kan foreligge en somatisk sykdom av betydning for sykdomsbildet glipper.
Litteratur
1. Pereira C, Hosar AM, Siafarikas N. Grunnleggende undersøkelsesverktøy mangler i norsk psykiatri. Tidsskr Nor Legeforen 2022; 142: 584.
2. Halvorsen EL. AMDP-systemet som akutt vurderingsverktøy i spesialisthelsetjenesten for psykisk helsevern. Et kvalitativt forstudium. Elverum: DPS-Elverum Hamar, 2019.
3. Malt UF, Andreassen OA, Malt EA et al (red). Lærebok i psykiatri. Oslo: Gyldendal akademiske, 2020.
4. Formalisert videre- og etterutdanning av psykiatere. En utredning. Oslo: Norsk psykiatrisk forening, januar 2021. (Kan fås ved henvendelse til undertegnede).
5. Sandvik M. Psykiatermangel. Psykiateren 2021; 4: 19. psykiateren-nr-4-desember-2021-.pdf (legeforeningen.no) Lest 1.6.2022.
Vi er glade for responsen fra professor Ulrik Malt og håper at artikkelen vår bidrar til en debatt. Responsen understreker viktigheten av temaet i landets psykiatri. Vi som leger i spesialisering opplever behov for mer fokus på psykopatologi i utdanningen. Med dette ønsker vi å ta stilling til noen av de punktene i responsen.
En norsk versjon av AMDP er ikke allment tilgjengelig for bruk per i dag. Det var imidlertid planer om dette (1) og deler ble oversatt i forskningsmessig hensikt (2). Vi har fått tilbakemelding fra AMDP om at utgivende forlag ikke har planer om publikasjon av en norsk versjon.
Beskrivelsen av en somatisk status viser relativt stor konsistens på tvers av leger, sykehus og land. Den adresserer alle organsystemer og vokabularet er om lag det samme uansett hvor man er (for eksempel «hjerteaksjonen rytmisk, ingen bilyder»). Psykopatologiske fenomener («organsystemer» her ville for eksempel være bevissthet, orientering, tankeform) kan beskrives på lik linje. For dette trenges et vokabular, som AMDP tilbyr. AMDP fokuserer ikke på sammenheng av symptom og sykdom, men legger vekt på en psykopatologisk beskrivelse av pasienten (1). Skalaene nevnt i responsen tilbyr også et vokabular, men deres opprinnelige mening var å måle symptomer etter diagnosen er stilt (3). Det er imidlertid viktig for en LiS å forstå at å beskrive symptomer er noe annet enn å tolke symptomer og formulere en diagnose.
Således kan AMDP brukes som glossar for psykopatologi (4) i opplæring og klinisk hverdag. Som oppslagsverk vil det kunne bidra til å gjenkjenne symptomer, sikre læreinnhold og etablere en felles standard for enhetlig og reproduserbar dokumentasjon.
Etter vårt syn vil ikke AMDP erstatte skalaer som er validerte og etablerte, men brukes med hensikt å gi en naiv beskrivelse av psykopatologi og status presens før en differensialdiagnostisk vurdering (1). En ulempe med strukturerte intervjuer og skalaer er risikoen med å stole kun på disse og ikke tilegne seg faglig kunnskap. Siden vi i psykiatri mangler valide biomarkører er det enda viktigere å beherske sitt kliniske håndverk. Det er det som skiller oss fra andre yrkesgrupper som derimot kan bruke skalaene like godt som vi kan bruke dem. Vi deler oppfatningen om at en spesialisteksamen kan bidra til å øke og sikre kunnskapsnivået i utdannelsen.
Litteratur
1. Stieglitz RD, Haug A, Fahndrich E, Rosler M, Trabert W. Comprehensive Psychopathological Assessment Based on the Association for Methodology and Documentation in Psychiatry (AMDP) System: Development, Methodological Foundation, Application in Clinical Routine, and Research. Front Psychiatry. 2017; 8:45.
2. Halvorsen EL. AMDP-systemet som akutt vurderingsverktøy i spesialisthelsetjenesten for psykisk helsevern. Et kvalitativt forstudium. Elverum: DPS-Elverum Hamar, 2019.
3. Kay SR, Fiszbein A, Opler LA. The positive and negative syndrome scale (PANSS) for schizophrenia. Schizophr Bull. 1987; 13(2): 261-76.
4. AMDP. Arbeitsgemeinschaft für Methodik und Dokumentation in der Psychiatrie (AMDP) e.V.; 2022. www.amdp.de. Lest 17.8.2022.