Walker JR. The Sun Dance and Other Ceremonies of the Oglala Division the Teton Oglala. I: Wissler C, red. Sun Dance of the Plains Indians. Anthropolical Papers of the American Museum of Natural History. New York, NY: American Museum of Natural History, 1921: 51–224.
Walker JR. Lakota society. Lincoln/London: University of Nebraska Press and the Colardo Historical Society, 1982.
6.
Ricker ES. James R. Walker, Wounded Knee. I: Jensen RE, red. Voices of the American West: The settler and soldier interviews of Eli S. Ricker, 1903–1919. University of Nebraska Press, 2005: 24–7.
7.
Brown D. Bury my heart at Wounded Knee. An Indian history of the American West. New York, NY: Bantam Books, 1970.
8.
Walker JR. Introduction. I: Jahner EA, red. Lakota myth. Lincoln/London: University of Nebraska Press and the Colorado Historical Society, 1983: 1–40.
9.
Stolzman W. The Pipe and Christ, Christian-Sioux Dialogue. Chamberlain, SD: Tipi Press, 1989.
10.
Le Fanu J. Why us?: How Science Rediscovered the Mystery of Ourselves. Vintage, 2009
11.
Cobb M, Puchalski CM, Rumbold B. Textbook of spirituality in health care. New York, NY: Oxford University Press, 2012.
12.
Løgstrup KE. Den etiske fordring. Trondheim: Cappelens Forlag AS, 2000.
13.
Løgstrup KE. Skabelse og tilintetgjørelse. Religionsfilosofiske betragtninger. Viborg: Gyldendal, 2008.
14.
Hayes S, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and commitment therapy – The process and practice of mindful change. New York/London: Guilford Press, 2012.
Kommentarer
( 2 )
Dette kommentarfeltet modereres, men kommentarer blir ikke redaksjonelt behandlet ut over å sikre at de følger retningslinjer for vårt kommentarfelt.
Larsson Ulrika
Stilling
Overlege i Psykiatri, Veiledere i Kognitiv terapi/CBT
Veldig spennende artikkel om et uvanlig livsverk. Også veldig interessant i forhold til til gammel kunnskap om den menneskelige lidelsen. Som jeg forstått det er det noe man ser i flere gamle kulturer. Å i stede for å ha fokus på å unngå smerte, både fysisk og psykisk, ha fokus på å leve et verdibasert liv. Og noe som vi begynner å ta til oss i det vestlige samfunnet, bland annet, igjennom atferdsorienterte terapeutiske tilnærminger, så som ACT. Som jo er en del av moderne CBT.
Takk til Ulrika Larson for kommentaren og anerkjennelsen av at vi har noe å lære av naturfolks livsfilosofi og religiøsitet. Det deskriptive sykdomsparadigme i moderne medisin gjør mennesket til et objekt, og en individualistisk tenkemåte gjør oss ensomme og avsondrede.
Den beskrivende tilnærmingen til psykisk uhelse formidler at psykiske symptomer må behandles bort. Vi inviterer folk inn i en illusjon om at helsevesenet er i stand til å fylle en slik oppgave. Sinnet og kroppen vår er imidlertid en storprodusent av symptomer, ubehag og ubehagelige tanker. Sykdommer er ikke bare fenomener hos enkeltmennesker. De er også «magneter» i folks søken etter identitet og anerkjennelse.
Den funksjonelt orienterte terapeut foreslår at psykologi og medisin må endre og utvide sin etiske horisont. «Hva er viktig for deg i livet? Hva er dine livsmål og dine livsverdier? Hvordan skal du komme dit og hva er dine første skritt?» er sentrale spørsmål i en slik terapi. Fokuset er flyttet fra symptomer og symptomunngåelse til funksjon, livsmål og verdier.
Moral er viktig i et slikt perspektiv. Troen på at sykdom kan reduseres til og forklares ut fra forstyrrelser i kjemiske eller genetiske prosesser, et biologisk og deterministisk vitenskapssyn, er supplert med anerkjennelsen av at vi først og fremst er moralske aktører som strekker oss etter livsmål og mening. Moralen kommer med respekt for den enkelte og med en aksepterende og medfølende forsoning om at menneskelivet er vanskelig og at vi alle kan svikte. «Aksept- og forpliktelsesterapi» kalles det derfor (1).
Naturreligion har som utgangspunkt at vi er moralsk forbundet med naturen og at naturen gir oss moralsk veiledning. Det var dette som James Walker var fascinert av, og som han ville bringe videre. Vi er langsomt i ferd med å innse det.
Litteratur:
1. Hayes S, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and Commitment Therapy - The Process and Practice of Mindful Change. New York, London: Guilford Press; 2012.
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.
Veldig spennende artikkel om et uvanlig livsverk. Også veldig interessant i forhold til til gammel kunnskap om den menneskelige lidelsen. Som jeg forstått det er det noe man ser i flere gamle kulturer. Å i stede for å ha fokus på å unngå smerte, både fysisk og psykisk, ha fokus på å leve et verdibasert liv. Og noe som vi begynner å ta til oss i det vestlige samfunnet, bland annet, igjennom atferdsorienterte terapeutiske tilnærminger, så som ACT. Som jo er en del av moderne CBT.
Takk til Ulrika Larson for kommentaren og anerkjennelsen av at vi har noe å lære av naturfolks livsfilosofi og religiøsitet. Det deskriptive sykdomsparadigme i moderne medisin gjør mennesket til et objekt, og en individualistisk tenkemåte gjør oss ensomme og avsondrede.
Den beskrivende tilnærmingen til psykisk uhelse formidler at psykiske symptomer må behandles bort. Vi inviterer folk inn i en illusjon om at helsevesenet er i stand til å fylle en slik oppgave. Sinnet og kroppen vår er imidlertid en storprodusent av symptomer, ubehag og ubehagelige tanker. Sykdommer er ikke bare fenomener hos enkeltmennesker. De er også «magneter» i folks søken etter identitet og anerkjennelse.
Den funksjonelt orienterte terapeut foreslår at psykologi og medisin må endre og utvide sin etiske horisont. «Hva er viktig for deg i livet? Hva er dine livsmål og dine livsverdier? Hvordan skal du komme dit og hva er dine første skritt?» er sentrale spørsmål i en slik terapi. Fokuset er flyttet fra symptomer og symptomunngåelse til funksjon, livsmål og verdier.
Moral er viktig i et slikt perspektiv. Troen på at sykdom kan reduseres til og forklares ut fra forstyrrelser i kjemiske eller genetiske prosesser, et biologisk og deterministisk vitenskapssyn, er supplert med anerkjennelsen av at vi først og fremst er moralske aktører som strekker oss etter livsmål og mening. Moralen kommer med respekt for den enkelte og med en aksepterende og medfølende forsoning om at menneskelivet er vanskelig og at vi alle kan svikte. «Aksept- og forpliktelsesterapi» kalles det derfor (1).
Naturreligion har som utgangspunkt at vi er moralsk forbundet med naturen og at naturen gir oss moralsk veiledning. Det var dette som James Walker var fascinert av, og som han ville bringe videre. Vi er langsomt i ferd med å innse det.
Litteratur:
1. Hayes S, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and Commitment Therapy - The Process and Practice of Mindful Change. New York, London: Guilford Press; 2012.