- 1.
Littel J. De velvillige. Oslo: Aschehoug, 2006.
- 2.
Zimbardo P. The Lucifer Effect – Understanding How Good People Turn Evil. New York, NY: Random House, 2007.
- 3.
Vetlesen AJ. Evil and Human Agency: Understanding Collective Evildoing. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
- 4.
Welzer H. Täter: Wie aus ganz normalen Mänschen Massenmörder warden. Frankfurt: Frankfurt/M.Fischer, 2005.
- 5.
Welzer H. Climate Wars. Why People Will Be Killed in the 21st Century. Cambridge: Polity, 2012.
- 6.
Goldhagen DJ. Hitler's Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1997.
- 7.
Burleigh M. Death and Deliverance: 'Euthanasia' in Germany 1900–1945. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
- 8.
Hagtvet B, Brandal N, Thorsen DE et al. Folkemordenes svarte bok. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, 2014.
- 9.
Browning CR. Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland. New York, NY: Harper Collins, 1992.
- 10.
Lifton RJ. The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide. New York, NY: Basic Books, 1986.
- 11.
Friedlander H. The Origins of Nazi Genocide: From Euthanasia to the Final Solution. Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press, 1995.
- 12.
Proctor RN. Racial Hygiene. Medicine Under the Nazis. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1988.
- 13.
Schmidt U. Karl Brandt – The Nazi Doctor. London: Hambledon Continuum Books, 2007.
- 14.
Bastrup ORE, Sivertsen AG. En landevei mot undergangen: Utryddelsen av taterkulturen i Norge. Oslo: Universitetsforlaget, 1996.
- 15.
Rubenfeld S. red. Medicine after the Holocaust. From the Master Race to the Human Genome and Beyond. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2010.
- 16.
Eikeland HL, Ørnes K, Finset A et al. The physician's role and empathy – a qualitative study of third year medical students. BMC Med Educ 2014; 14: 165. [PubMed][CrossRef]
- 17.
Neumann M, Edelhäuser F, Tauschel D et al. Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with medical students and residents. Acad Med 2011; 86: 996–1009. [PubMed][CrossRef]
()
Ord er mektige våpen. Fordi ord skaper virkelighet. I essayet, Når medisinen går i ondskapens tjeneste, har Per Nortvedt en passasje i Tidsskriftet som det er grunn til å knytte noen kommentarer til. Nortvedt skriver: «(…)Nazistenes lovgivning om rasehygiene fra 1935 var betydelig inspirert av amerikansk steriliseringslovgivning fra 1907. Norge innførte en steriliseringslov i 1933 basert på tyskinspirerte rasehygieniske prinsipper. Forskjellen var at den norske loven ga enda mindre rettsvern enn den tyske, ettersom den tillot tvangssterilisering uten dom (14). Den norske steriliseringsloven ble ikke revidert før i 1971(…)» (Mine kursivering). Altså utlegger Per Nortvedt det som om den norske steriliseringsloven av 1934 var verre enn nazistenes. Forsker Per Haave er kanskje den som kan mest om steriliseringspraksisen etter loven av 1934, altså ikke 1933 slik Nortvedt skriver. Per Haave understreket i sin forskningsrapport at steriliseringspraksisen i Norge ikke utelukkende var eugenisk motivert, slik den nazistiske var, men at sosiale motiver veide tungt i den norske 1934-loven (1). Det understreker også rådsmedlem i Steriliseringsrådet, legen Nic Waal. “(…) begrunnelsen for sterilisering vil alltid være protektiv ut fra kommende barns skjebne - ganske uansett evgenisk eller annen begrunnelse“ (2). «Straffelovskomiteen som stod bak lovutkastet fra 1932, mente selv at den hadde sikret et lovgrunnlag som forutsatte frivillighet» (3). Det er i tråd med dagens internasjonale menneskerettssyn. Også med dagens lovgivning steriliseres noen mennesker i Norge. Medisinaldirektør Karl Evang ville ha en noe strengere lovtekst hva samtykke angikk, og senere (1938 og 1950) ble vilkårene i loven for sterilisering uten samtykke strammet inn. Så vidt meg bekjent var det bare representanten Erling Bjørnson som gikk imot loven av 1934 sin liberale skisse, han ble vel også medlem av Nasjonal Samling under krigen da lov om Vern av folkeætten erstattet Steriliseringsloven av 1934. Sterilisering av taterkvinner hadde med loven av 1934 ifølge professor Nils Roll-Hansen (4) en frekvens på 31 promille, mot 18 promille for såkalt “norske” kvinner. Forklaringen på “skjevheten” skyldes ifølge Roll Hansen sosiale forhold som fattigdom og stort antall barnefødsler, og ikke i rasisme slik Nortvedt kan se ut til å anta.
Litteratur
1. Haave P. Sterilisering av tatere 1934-1977 - En historisk undersøkelse av lov og praksis. Oslo: Norges forskningsråd Området for kultur og samfunn, 2000
2. Waal H. Nic Waal: det urolige hjerte. Oslo: Pax forlag, 1991
3. Haavie S. Norsk steriliseringshistorie; et mørkt kapittel? Samtiden, 2002, Nr. 4, 21-37
4. Roll-Hansen N. Hvem er de mest avmektige? Dagbladet. 12.2.2003
Hei Terje Carlsen.
Jeg takker for viktige presiseringer og opplysninger til min artikkel i Tidsskriftet.
vennlig hilsen
Per Nortvedt