System basert på egenressurser
De neste to månedene på krykker, boende i en blokk uten heis og med vinterglatte fortau utenfor, lærte meg dette om fritt valg av tjenester: Selv om tilbudet var effektivt for meg, er det ikke nødvendigvis samfunnsmessig effektivt, siden ikke alle har ressurser til å nyttiggjøre seg det.
Den første natten etter operasjonen måtte jeg sørge for at noen var hos meg. «Hva om jeg hadde vært alene», spurte jeg sykepleieren som velvillig fôret meg med kaffe og kjeks for å hjelpe meg ut av narkosen. «Da ville de ikke kunne ha gitt deg et tilbud», var svaret hennes. Vel hjemme lurte jeg på hvem som hadde ansvaret for meg hvis noe gikk galt i et stengt Norge over juleferien? Den private virksomheten var stengt. Kirurgen var dratt på ferie, og selv om jeg hadde et telefonnummer, hadde jeg ingen opplysninger om hva hun kunne gjøre i et krisetilfelle. Fastlegekontoret hadde ferieopplegg. Et «føre-var»-Google-søk fortalte om fire timers ventetid ved oppmøte uten time på legevakten, at de ikke hadde journaler fra andre tjenester, og at jeg ble anbefalt å ordne med relevante papirer selv. Da var det en fordel at jeg var i god form og hadde støtte hjemme.
Systemet som mitt flotte tilbud var en del av, syntes med ett lite brukervennlig. Jeg lengtet tilbake til Skottland. Der hadde min fastlege hatt ansvaret for oppfølging etter utskriving, også i ferietid. Ved akutt krise ville et medlem av et utvidet helseteam ha hjulpet med råd og informasjon, og om nødvendig ordnet med innleggelse og ambulanse. Utenom fastlegekontortid (0800 – 1800) er akuttjenesten samordnet med fastlege. En telefon setter pasienten over til en vakthavende som kan finne pasientjournalen elektronisk. Innleggelse kan ordnes uten oppmøte.
Tiden kom for tomånederskontroll. Jeg måtte ha med røntgenbilder fra et privat institutt – en ekstra tur ned og opp trapper, inn og ut av taxi, over glatte fortau. Jeg måtte betale for bildene og ta dem med. I Skottland er time med spesialist samordnet med røntgen i samme sykehus, under samme tak og på samme dag. Bildene overføres elektronisk til spesialist på minuttet.
Flott kommentar. Det er en myte i samfunnet om kortere ventetider i det private. På Helsenorge.no finner man raskt ut at det aller meste av ortopedisk kirurgi nesten ikke har ventetider. I hvert fall dagkirurgiske inngrep og protesekirurgi. Med røntgen under samme tak og så videre. Jeg synes det er fint at du skiftet fastlege. Vedkommende virket ikke spesielt godt orientert om tilbudene du burde fått. Fire uker matcher de fleste sykehus.
Mange takk for svar! Under "fritt behandlingsvalg" på helsenorge.no ser det ut til at ventetiden for vurdering av hallux valgus varierer fra 2 til 100 uker, med 18 behandlingssteder med ventetid på over 18 uker (1). Som du antyder, ser det ikke ut til at private utøvere har mye korte ventetider enn offentlige. Jeg kunne ha fått behandling av en offentlig utøver med en helt akseptabel ventetid og innen rimelig rekkevidde.
Litteratur viser at "fritt valg" ytterst sjelden skjer ved at pasienter sitter alene og grubler over komparativ evidens om kvalitet og resultater hos ulike utøvere, og så etter nøye vurdering ber om henvisning på det grunnlaget. I mitt tilfelle var det min fastlege som valgte, ikke jeg (2). Fastleger har en meget viktig rolle når det gjelder "fritt valg" der valg foreligger. I tillegg til råd fra helsepersonale de kjenner og stoler på, bruker pasienter også egen erfaring og råd og informasjon fra kjente hvis de skal velge tjenester. Evidens antyder videre at pasienter kan være for "fritt valg" i teorien, men når det kommer til stykket velger de helst den nærmeste offentlige tjeneste såframt denne ikke har et spesielt dårlig rykte, pasienter og deres kjente ikke har spesielt dårlige erfaringer eller inngrepet det dreier seg om er av meget spesiell art. Til sist er det sjelden at utøvere konkurrerer seg imellom for å tiltrekke pasienter, men at de deler markedet mellom seg.
Helse.no viser at variasjonen i ventetider på hallux valgus vurdering er utrolig stor. Med liten grad av konkurranse tjenester imellom er det lite sannsynlig at de med høye ventelister vil tvinges bort og ventetiden jevnes ut mot et akseptabelt nivå over hele linjen. Pasienter ser ut til å ville ha tjenester av god kvalitet i nærområder. Konkurranseutsetting krever mye ressurser. Hvorfor ikke bruke ressursene på å sørge for at pasienter, som er skattebetalere og dermed betaler for tjenestene, får det det vi helst vil velge: et oversiktlig antall gode og integrerte tjenester i nærområdet, med rimelige ventetider? Og der gode tjenester med rimelige ventetider er tilgjengelige for alle, ikke bare dem med ressurser til å holde alle bitene på plass.
Litteratur
1. Helsenorge.no. Ventetider for fot, hallux valgus. https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=250 (14.03.16)
2. Victoor A, Delnoij DMJ, Friele RD et al. Determinants of patient choice of healthcare providers: a scoping review. BMC Health Services Research 2012 12:272