Antidietten

Andreas Viestad Om forfatteren

Endelig en diett som passer for hele folket – den beste måten å bekjempe slankekurer, tulledietter, motekosthold og kvakksalvere på.

Foto: Mette Randem

I fjor høst, akkurat da hysteriet rundt vårt kjøttforbruk var på sitt mest intense, kom jeg ut med en bok om å tilberede kjøtt. Den handlet om å spise hele dyret – slik våre bestemødre og oldemødre gjorde. Timingen for utgivelsen førte til at jeg var i en rekke TV-, radio- og avisdebatter. Der møtte jeg forskere, miljøaktivister, matindustri, politikere, bondeorganisasjoner og bloggere. Noen av debattene ble skyttergravspreget, andre ganger ble det verdifull meningsutveksling og nye perspektiver om sammenhengen mellom mat, helse og miljø.

Gjett hvem jeg ikke møtte? Leger.

For en gang skyld var hele Norge opptatt av folkehelse. Bare ikke legene. Det kan jeg ikke skjønne. For hvem er det som står i første rekke i kampen mot fedmeepidemi og kostholdsrelaterte sykdommer? Legene. Hvem er det som har tillit og kan møte folk med fornuftige og enkle løsninger på de etter hvert vanvittig kompliserte kostholdsutfordringene vi leser om og hører om hver dag? Jeg trodde det var dere.

Den eneste legen jeg møtte i min skyttelfart mellom radio- og TV-studioer, var en blogger og kjøttmotstander som presenterte seg som overlege. Hun forfektet en vegetarisk diett med innslag av pillebruk, for å kompensere for de manglene den dietten medfører.

Hvor er dere andre?

Hvert år dukker det opp nye dietter. Det ene året skyller lavkarbobølgen over oss. Neste år er det glutenfritt som gjelder, eller lav-fodmap. Laktosefritt. Høyoktan. Lavsvovel. Paleo. 5-2. pH-dietten. Blodtypediett.

Problemet er at diettene ikke funker. De gjør det vanskeligere å spise sunt. De ødelegger vårt forhold til maten vi spiser, til vår egen kropp og til hverandre. (I tillegg til å ha ingen eller negativ effekt på vår helse er de fleste dietter også sosialt belastende. Det er vanskelig å like friske mennesker som tvinger deg til å lære meningsløse akronymer og har med seg sin egen mat i middagsselskaper.)

Diett er for syke folk. Noen få som har ulike kroniske tilstander, som Crohns sykdom eller cøliaki, må gå på diett hele livet.

Alle oss normalt friske bør holde oss unna dietter. Hele livet. Vi bør få utskrevet en evigvarende resept på en komplett antidiett. Alle landets leger bør predike antidiettens fortrinnlighet så ofte de kan.

Det er her jeg mener legene gjør for lite. I den grad de er synlige i debatten om hva man bør spise, snakker de om hva man ikke bør spise. De snakker om næringsstoffer. Som om vi spiser næringsstoffer. Det gjør vi ikke. Vi spiser mat. Og for å spise sunt, bør vi spise variert. Vi bør vite så mye som mulig om maten og hva den inneholder. Men vi bør fortsette å tenke på den som mat. Nyte den. Tilberede den. Dele den.

Vi bør ikke behandle sukker, alkohol, fett, kjøtt eller mel som «den nye tobakken». Selv om alt dette er ting vi helst bør få i oss i moderate mengder, er det naturlige bestanddeler i kostholdet til friske (voksne) mennesker. Det som er den nye tobakken, det vi ikke har godt av i noen kvantitet og som bør bli like uglesett som røyking, er dietter. Alle dietter handler om å velge bort deler av kostholdet som er helt naturlige for normalt sunne mennesker. Alle dietter fører til feil fokus på kosthold – som et problem. Alle dietter fører enten til et forferdelig komplisert liv eller en eller annen form for feilernæring – eller til begge deler. Og som psykolog Traci Mann har vist etter 20 år med kostholdsstudier ved University of Minnesota’s Health and Eating Lab: Alle dietter mislykkes til slutt.

Antidietten, derimot, er klinisk bevist å ha positiv virkning på helsen til alle normalt friske mennesker. Den er lett å gjennomføre, lett å opprettholde og sosialt akseptert. Antidietten er også kjent under andre navn: 7-0-dietten, normalkarbo, slutt-å-spise-når-du-er-mett-dietten eller ganske enkelt som Helsedirektoratets kostråd. «Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet, er bra både for kropp og velvære. Med riktig hverdagskost kan du forebygge sykdom.»

Antidietten passer for alle. Liker du kjedelig mat, følg antidietten. Liker du spennende mat, følg antidietten. Du kan spise det meste, så lenge du ikke spiser for mye av det.

Noen ganger virker det å være vanskeligere å samle seg om sunn fornuft og hverdagens små helsebringende munnfuller enn om medisiner, mirakelkurer og motedietter. Men det er det vi må.

Kommentarer

(11)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.

Lene Jakobsen

Det finnes mange tullete dietter uten grobunn i virkeligheten. Men det blir feil når Viestad trekker inn laktoseintoleranse og lav FODMAP, som faktisk er medisinske dietter. Disse diettene er beregnet på syke mennesker med høyst reelle medisinske plager. Disse er ikke tøysedietter en bruker for å bli mer sunn. Selv et enkelt søk på Wikipedia viser at disse diettene ikke kan sammenliknes.

Torhild Compaore

Det er alt sosialt vanskelig å ha mange av fordøyelsessykdommene. Det Andreas Viestad nå gjør er å gjøre det enda vanskeligere. En får en tilleggsbelastning ved at folk tror en er forledet av en kunnskapsløs motediett. Low fodmap er en forskningsbasert diett som hjelper mange med ulike former for fordøyelsesproblemer. I og med at dette er plager en ikke snakker om kan dette gjerne være kollegaen din eller din venn gjennom flere år uten at du vet det.

Marit Kolby Zinöcker

Artikkelforfatteren går dessverre i fella, og skyter på alt han ser når han skal ta livet av diettene en gang for alle. Det undrer meg at ikke Tidsskriftet korrigerte at lavFODMAP blir satt i bås med slankedietter og tulledietter. Så jeg sier meg enig med Ole Reidar Johansen - det går nok litt for tregt med oppdateringen rundt kostholdsbehandling av IBS.

Ranveig Røtterud

"Hvert år dukker det opp nye dietter. Det ene året skyller lavkarbobølgen over oss. Neste år er det glutenfritt som gjelder, eller lav-fodmap. Laktosefritt. Høyoktan. Lavsvovel. Paleo. 5-2. pH-dietten. Blodtypediett."

Kari Guntvedt

Jeg tror dietter ville vært noe mindre populært om også de med mindre alvorlige lidelser ble tatt alvorlig og møtt på en god måte av helsevesenet. Ta for eksempel IBS som lav-fodmap er rettet mot. Lidelsene ved denne "plagen" er enorme, men de aller fleste får fortsatt beskjed om at det ikke "er noe farlig" og "bare" er psykisk betinget av sin fastlege. Dette holder ikke når du flyr på do opp til 30 ganger i døgnet, og man til slutt utvikler regelrett matvegring.

Johan Esperum

Jeg har bestandig sagt at jeg har et balansert kosthold, problemet er at det er for mye på alle vektskålene!

Ole Reidar Johansen

Må bare si meg enig med Rannveig Røtterud. LavFODMAP dietten er en seriøs og forskningsbasert diett som funker for de med irritabel tarm. Siden 10% av befolkningen lider av IBS så bør alle leger gjøre seg kjent med dietten. Det går litt tregt.

Mette Lund Larsen

Mange lever med skjulte lidelser uten å få hjelp. Denne holdningen som her kommer fram fra Viestad m.fl. er med og bidrar til at det blir enda vanskeligere å få hjelp. Beklageligvis har temaet "matintoleranse" og terapeutisk bruk av kosthold særdeles liten plass i medisinstudiet, noe som gjør at svært få leger har kompetanse på området.

Hvor er det blitt av Hippokrates`s læresetning: ”La din mat være din medisin, og la din medisin være din mat"? Hippokrates regnes som legekunstens far, men hans læresetning har dessverre "kokt bort i kålen"

Maria Skau

Jeg er veldig enig i det meste her, men Viestad feiler ved å ta med lav FODMAP dietten her, som mange andre allerede har nevnt. Dette ER et kosthold for syke mennesker, det er utviklet av leger og forskere og brukes som behandling av IBS ved bl.a Haukeland sykehus og Lovisenberg sykehus. Det er ikke hyggelig for oss som er syke å bli puttet i denne diett-hysteri båsen, og han mener jo også selv at syke mennesker trenger dietter. Det er litt sårende å lese at han syns det er vanskelig å like "sånne som meg" (ja, jeg følger dietten med det, i følge han, meningsløse akronymet).

Hans-Ragnar Skogli

Det er vanskeleg å hevde seg i perspektivkonkurransen når både lavkarbo, blodtype, lavFODMAP, ekspertar på eitt og spesialistar på anna hevdar å ha sanninga. Likevel vil eg slå eit slag for evolusjonen. Av alle dei vitskaplege tilnærmingane som er foreslått trur eg prinsippa bak evolusjonen er dei best funderte. Me er eit produkt av det miljøet genene våre kunne verte vidareført i. Me er alle eit produkt av måten forfedrene våre har levd, inkludert den maten dei har spist. Dei som til ei kvart tid åt usunt fekk ikkje reprodusert seg.

Mats Elias Meguenni

Viestad etterspør mer interesse fra legene. Illustrativt nok er det så langt kun n student som har kommentert som representant for legestanden.

Men, lav-FODMAP er medisinsk behandling (som bemerket i hver eneste kommentar), og jeg har selv fått gode resultat hos pasienter med uspesifikke plager med magen og hos de med relevant etablert mage-tarm-sykdom.

Anbefalte artikler