Sigrun Anna Qvindesland (f. 1971) er akuttsykepleier og sykehusets koordinator for aktiv læring og simulering hos SAFER.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og har oppgitt følgende interessekonflikter: Hun er 50 % sykehuskoordinator på SAFER og 50 % forskningskoordinator ved SAR (Stavanger Acute medicine Research group) betalt av Helse Stavanger Forskning.
Conrad Arnfinn Bjørshol (f. 1971) er spesialist i anestesiologi, overlege og postdoktor ved Stavanger universitetssjukehus og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og har oppgitt følgende interessekonflikter: Han er tidligere ansatt hos SAFER og har mottatt forskningsstøtte fra Laerdals Fond for Akuttmedisin og Regionalt akuttmedisinsk kompetansesenter i Helse Vest (RAKOS).
Ingunn Aase (f. 1957) er universitetslektor ved Universitetet i Stavanger.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og har oppgitt følgende interessekonflikter: Hun har hatt et ph.d.-stipend finansiert av Laerdals Fond for Akuttmedisin.
Merete Kluge (f. 1973) er sykepleier, paramedic og ambulansearbeider ved Ambulansetjenesten, Stavanger universitetssjukehus.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og har ingen oppgitte interessekonflikter.
()
1.
Nelson S, Tassone M, Hodges BD. Creating the health care team of the future: The Toronto model for interprofessional education and practice. Ithaca, NY: ILR Press, 2014.
Patient safety curriculum guide. Multi-professional edition. Genève: World Health Organization, 2011.
4.
Thim T, Krarup NH, Grove EL et al. Initial assessment and treatment with the Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure (ABCDE) approach. Int J Gen Med 2012; 5: 117 – 21. [PubMed] [CrossRef]
5.
De Meester K, Verspuy M, Monsieurs KG et al. SBAR improves nurse-physician communication and reduces unexpected death: a pre and post intervention study. Resuscitation 2013; 84: 1192 – 6. [PubMed] [CrossRef]
Aase I, Hansen BS, Aase K. Norwegian nursing and medical students’ perception of interprofessional teamwork: a qualitative study. BMC Med Educ 2014; 14: 170. [PubMed] [CrossRef]
8.
Stocker M, Burmester M, Allen M. Optimisation of simulated team training through the application of learning theories: a debate for a conceptual framework. BMC Med Educ 2014; 14: 69. [PubMed] [CrossRef]
9.
Measuring the impact of interprofessional education on collaborative practice and patient outcomes. Washington, DC: Institute of Medicine, The National Academies Press, 2015.
10.
Stocker M, Allen M, Pool N et al. Impact of an embedded simulation team training programme in a paediatric intensive care unit: a prospective, single-centre, longitudinal study. Intensive Care Med 2012; 38: 99 – 104. [PubMed] [CrossRef]
Kommentarer
( 0 )
Dette kommentarfeltet modereres, men kommentarer blir ikke redaksjonelt behandlet ut over å sikre at de følger retningslinjer for vårt kommentarfelt.
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.
Publisert: 15. desember 2015
Tidsskr Nor Legeforen 15. desember 2015
doi:
10.4045/tidsskr.15.0899
Mottatt 2.11. 2015 og godkjent 10.11. 2015. Redaktør: Martine Rostadmo.
Får du ikke vist PDF-filen eller vil lagre filen, kan du høyreklikke på PDF-ikonet. Velg «Lagre mål/fil som..» og hent så opp PDF-filen i for eksempel Acrobat Reader.