- 1.
Burger W. The relation between medical education and the medical profession’s world view. Med Health Care Philos 2001; 4: 79 – 84. [PubMed]
- 2.
Gadamer H-G. Sannhet og metode. Grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk. Oslo: Pax forlag, 2010.
- 3.
Berg O. Overlegen: En fortelling i tre avsnitt. Overlegen 2011; 10: 5 – 17. http://legeforeningen.no/yf/overlegeforeningen/Om-oss/Overlegen/overlegen-1-2011-jubileumsnummer (22.4.2014).
- 4.
Schei E. Menneskekunnskap som klinisk kompetanse. Tidsskr Nor Lægeforen 2001; 121: 1122 – 5. [PubMed]
- 6.
Pedersen R. Empathy in medicine. A philosophical hermeneutic reflection. Doktoravhandling. Oslo: Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo, 2010.
- 7.
Schei E. Skam i pasientrollen. I: Fugelli P, Stang GH, Wilmar B, red. Skam i det medisinske rom. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2006: 27.
- 8.
Frich JC. Medisin som litteraer virksomhet. Tidsskr Nor Lægeforen 2003; 123: 2474 – 6. [PubMed]
- 9.
Trivselsundersøkelse blant medisinstudenter ved Det medisinsk- odontologiske fakultet, UIB 2012. Bergen: Mental helse-gruppen under Medisinsk fagutvalg ved UIB, 2012. http://mfu.b.uib.no/files/2012/08/Rapport_MH.pdf (24.5.2014).
- 10.
Alba GD, Sandberg J. Educating for competence in professional practice. Instr Sci 1996; 24: 411 – 37. [CrossRef]
- 11.
Johansson KA, Ohldieck C, Aase M et al. Skjebnezapping–medisinsk grunnopplæring, legestudenters dannelse og den etiske fordring. Tidsskr Nor Lægeforen 2001; 121: 1618 – 21. [PubMed]
- 13.
Hjørleifsson S. Doktorfabrikken. Om sjelelig feilernæring i legestudiet. I: Schei E, Gulbrandsen A, red. Forstår du, doktor? Mot en humanistisk legeutdanning. Oslo: Tano Aschehoug, 2000.
- 14.
Schei E, Gulbrandsen A. Babord skrog – analyse. I: Schei E, Gulbrandsen A, red. Forstår du doktor? Mot en humanistisk legeutdanning. Oslo: Tano Aschehoug, 2000: 17 – 48.
- 15.
Schei E. Dannelse til lege. Læring av profesjonalitet, pasientsentrert kommunikasjon og mestring av legerollen under medisinstudiet i Bergen. Rapport fra «Profesjonalitetskomiteen», mars 2013. www.uib.no/filearchive/rapport-fra-profesjonalitetskomiteen-mars-2013.pdf (22.4.2014).
()
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.