Diskusjon
Det er fortsatt mange elementer som ikke er på plass i turnustjenesten. De fleste turnusleger – tittelen turnuskandidat ble endret til turnuslege i 1998 (7) – får en adekvat opplæring i ferdigheter og prosedyrer, men erfaringer ved besøk på avdelinger og i allmennlegepraksiser med turnusleger er at det ofte skorter på veiledning og fortløpende supervisjon. Tilbakemelding på klinisk praksis, et viktig læringselement, er dårlig. Dette kan medføre at turnuslegene bevisst eller ubevisst adopterer sider ved vertslegenes atferd som kan virke negativt på utviklingen av deres profesjonelle roller.
Profesjonalitet og profesjonsutvikling er sentrale elementer i turnustjenesten. Mange turnusleger uttrykker engstelse og usikkerhet når de debuterer som selvstendige leger. Trygghet i legerollen og strategier for mestring av usikkerhet bør vies større oppmerksomhet i studiet og i løpet av turnustjenesten (14).
Det overordnede mål for turnustjenesten må være å sikre at turnustjenesten holder en god kvalitet, det vil si at gjeldende målbeskrivelse innfris. En for stor grad av funksjonsfordeling mellom sykehusene, seksjonering og fragmentering av store fagområder skaper vansker for en god turnustjeneste. Det samme gjelder press fra sykehuseiere om at flere pasienter skal behandles. Økningen i antall kandidater som vil ut i turnus, kan bidra til at tjenestens innhold blir forringet.
Det er ulike måter å møte disse problemene på. Utgangspunktet er kjent og klart beskrevet. Legeforeningen sendte i 2000 et forslag til daværende helseminister Tore Tønne om hvordan en fortløpende evaluering av turnustjenesten kunne gjennomføres. Tønne svarte at ideen var god, men var skeptisk til at Legeforeningen, som organiserer turnuslegene, skulle foreta evalueringen. Etter fire år og flere purringer har Helsedepartementet konkludert med at det vil vurdere å bevilge penger til kvalitetsovervåking, men at forslag til ny forskrift og nye modeller for gjennomføring av tjenesten må foreligge først. Forslag til kvalitetsindikatorer til bruk i en evaluering av turnustjenesten for leger er utarbeidet av turnusrådet, men myndighetene har så langt ikke respondert.
Det synes også å være et historisk fenomen at ingen vil ta det fulle og hele ansvar for turnustjenesten. Turnustjenesten faller mellom minst to stoler, og konsekvensen blir at antall kandidater øker uten at utfordringene med tjenesten finner sin løsning. Forslag til konkrete endringer har de siste årene blitt møtt med uttalelser om at endringer må utsettes til resultatene av pågående utredninger foreligger.
I desember 2000 ble en rapport om turnustjenesten for leger med forslag til forskrifter sendt på høring (15). Rapporten reiste mange problemstillinger og gav enkelte anbefalinger, men få konklusjoner. En sentral problemstilling var spørsmålet om prioritering mellom kandidatene som meldte seg til tjeneste, og rapporten åpnet for en differensiering mellom gruppene. På grunnlag av rapporten og en intern utredning (16) vedtok sentralstyret at norske studenter burde tilbys turnusplass uavhengig av studiested og at spørsmålet om prioritering prinsipielt er et myndighetsansvar.
Psykiatri som obligatorisk del av turnustjenesten, enten som del av tredelt turnustjeneste eller som en del av en utvidet turnustjeneste på 24 måneder, har også vært diskutert. Fylkeslegen i Oslo, som fra 1994 har vært delegert myndighet til å gi pålegg om å ta imot turnusleger, oppfordret 1998 sykehusene til å øke antall turnusplasser ved å ta i bruk spesialavdelinger i anestesiologi, kvinnesykdommer og fødselshjelp, barnesykdommer eller psykiatri med fire måneders turnustjeneste for leger.
På grunnlag av de innkomne høringsuttalelsene til rapporten fra 2000, ble det satt ned en partssammensatt arbeidsgruppe for å vurdere enkelte spørsmål omkring turnustjenesten for leger. Arbeidsgruppen avgav nylig sin første delutredning (17) og ytterligere en delutredning er bebudet. Gruppen slo fast at turnustjenestens formål er et vilkår for å få autorisasjon som lege. Turnustjenesten har ifølge målbeskrivelsen fra 1998 som hovedmål at tjenesten skal gi turnuslegen, gjennom arbeid som lege under særskilt veiledning, opplæring og supervisjon, nødvendig erfaring og praktisk rutine for selvstendig å kunne utføre vanlig legevirksomhet på forsvarlig måte. Dette er en viktig presisering, fordi begrepet selvstendig legevirksomhet løftes frem og understreker turnuslegenes behov for selvstendiggjøring gjennom turnustjenesten. Arbeidsgruppen foreslår evaluering av flere ulike modeller for gjennomføring av turnustjeneste for leger før endelig vedtak om fremtidens tjeneste blir fattet. Resultatet av høringene foreligger ikke.