Fravær av allment tilgjengelige rammeverk av tegn
Det underliggende teoretiske rammeverk for diskusjonen er semiotikk (tegnteori) i tradisjonen etter den amerikanske filosofen Charles Sanders Peirce (1839 – 1914). I denne teorien anvendes ”tegn” i vid forstand. Alt som har kapasitet til å betegne noe annet og dermed formidle og/eller skape betydning/mening, kan fungere som og dermed analyseres som tegn (for eksempel hendelser, bilder, symptomer, forestillinger, handlinger, ord, begreper, ting, lyder og/eller sammensatte enheter av disse tegnene). ”Tegn” defineres således gjennom funksjon. Det vil si gjennom hva de gjør i vårt (kontinuerlige) arbeid for å forstå, formidle, uttrykke og/eller fortolke den virkelighet vi konfronteres med og inngår i (7, 8).
Begrepet ”seksualitet” summerer et spekter av fenomener, ikke bare kroppslig praksis, men også kulturelle og personlige tegn for seksuell praksis og seksuelle forestillinger. De samfunn vi lever i, formidler kunnskap, forestillinger og symboler knyttet til sex og seksualitet. Unge homofile menn som ennå ikke har tilhørighet i et eller flere miljøer hvor homoseksuelle menn møtes, vil i stor grad være avhengige av allment tilgjengelige tegn, kunnskap og informasjon. Blant de tegn og kulturelle bilder som er allment tilgjengelige (inklusive gjennom skoleverket), finner vi få som spesifikt formidler eller uttrykker en homoseksuell eller homofil virkelighet. Blant de få som eksisterer, er det knapt noen som ikke er utledet fra det heteroseksuelle erfaringsområdet. I praksis betyr dette at unge homofile menn ikke har allmenn tilgang på et rammeverk av spesifikk kunnskap og/eller spesifikke tegn gjennom hvilke de kan beskrive, utforske og reflektere over sin egen seksualitet. Fraværet finner vi på områder knyttet til identitet og identitetsutvikling, praktisering av sex og opplevelse av kjærlighet mellom menn.
En av deltakerne i prosjektet, Gerhard, formulerte fenomenet slik:
”Når jeg tenker over tingene, ser jeg meg i en jenteposisjon. Ikke fordi jeg vil være dame i et mann-dame-forhold, men fordi jeg vil ha en mann. Jeg ser meg i hennes sted, fordi det er en mann jeg vil ha. En som har en mann. Jeg vil ha en mann – ikke være jente og heller ikke skrulle.”
I sin refleksjon over å være en mann som ønsker en annen mann var Gerhard avhengig av bilder eller tegn som betegner forhold mellom kvinne og mann. Noe som førte til at han ervervet forståelse av og gav mening til sin relasjon til menn og det å være homofil gjennom tegn som grunnleggende sett formidler en virkelighet som er en annen enn hans. For i det hele tatt å besitte tegn måtte han tilsidesette behov for presise tegn eller bilder og – i én forstand – gjøre seg til jente. Løsningen fordret også at han levde med de øvrige assosiasjoner det anvendte tegnet frembrakte eller skapte.
Den seksuelle debut og første fase av et praktiserende sexliv med en annen mann illustrerer også fraværet av adekvate og spesifikke tegn. En debut er per definisjon en overgangssituasjon man ikke kan ha førstehåndskjennskap til. Skal predebutkunnskap besittes, er sekundærkilder avgjørende. Slike kilder var ikke tilgjengelige for unge homofile. To kompensasjonsstrategier (ofte i kombinasjon) kunne imidlertid identifiseres. Den første anvendte generell kunnskap om forholdet mellom erfaren og uerfaren, ”lærling-lærer-relasjonen”. Den andre oversatte og anvendte koden for den heteroseksuelle debut. Kunnskap om lærling-lærer-relasjonen og den heteroseksuelle debut var tilgjengelig og kjent for den unge mannen. At disse strategiene kan ha HIV-relaterte konsekvenser, er drøftet annet sted (1). Koden for lærling-lærer-relasjonen innebærer at den unge mannen forventer og aksepterer at den erfarne tar ledelse i og ansvar for situasjonen. En slik strategi gjør den uerfarne avhengig av partneren også når det gjelder sikker sex og/eller kondombruk. Med kraft ble det hevdet at det er vanskelig – om ikke umulig – å initiere kondombruk hvis den erfarne ikke ønsker dette. Ettersom penetrasjon definerer den heteroseksuell debut, innebar strategien med å ”oversette” en slik definisjon praktisering av anal penetrasjon.
Et annet eksempel på fraværet av spesifikke tegn finner vi nettopp i forholdet til anal penetrasjon. Unge menn som ønsket å bli penetrert i analt samleie, men ikke hadde ervervet aksepterende og gode tegn for dette seksuelle møtet mellom menn, tok i bruk bilder av det heteroseksuelle samleiet. Denne løsningen førte ofte til følelser av skam eller selvforakt. Den unge manns opplevelse av at han tok en kvinnes posisjon hvis han lot seg penetrere i samleie, bidrog til å frembringe disse følelsene. Skammen var ikke assosiert med posisjonen som sådan, men med å være en mann som tok, fikk og/eller ønsket den. For ordens skyld, de unge mennene var ikke bærere av negative holdninger til kvinner som ble penetrert av menn.