- 1.
Snow CP. De to kulturer. Oversatt av Ragnar Kvam. Cappelens upopulære skrifter. Oslo: Cappelen, 1960.
- 2.
Snow CP. The two cultures. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
- 3.
Encyclopædia Britannica (www.britannica.com/bcom/eb/article/1/0,5716,115401+9,00.html).
- 4.
Collini S. Introduction. I: Snow CP. The two cultures. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
- 5.
Sjöstrand L. Den antika medicinen grundlades av naturfilosofien. Läkartidningen 2000; 97: 44 – 6.
- 6.
Porter R. The greatest benefit to mankind. London: Harper Collins, 1997.
- 7.
Bynum WF. Science and the practice of medicine in the nineteenth century. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
- 8.
Flexner A. Medical education in the United States and Canada. New York: Carnegie Foundation, 1910.
- 9.
Flexner A. Medical education Europe. New York: Carnegie Foundation, 1912.
- 10.
Le Fanu J. The rise and fall of modern medicine. London: Little, Brown, 1999.
- 11.
Norges forskningsråd. Medisin og helse anno 2020 – en forskningsodyssé. Oslo: Norges forskningsråd, 2000.
- 12.
Qvarsell R, Torell U. Humanistisk hälsoforskning. Ett växande forskningsfält. I: Qvarsell R, Torell U, red. Humanistisk hälsoforskning. En forskningsöversikt. Studies on health and society 30. Linköping: Tema Hälsa och samhälle, Linköpings universitet, 2000.
- 13.
Bøe S. Medisin med et menneskelig ansikt – en vitenskapsfilosofisk betraktning. Tidsskr Nor Lægeforen 1999; 119: 4355 – 7.
- 14.
Ustvedt HJ. Lægegjerningen ved år 2000. Tidsskr Nor Lægeforen 1962; 82: 873 – 80.
- 15.
Hjort PF. Legerollen mot år 2000. Tidsskr Nor Lægeforen 1988; 108: 3276 – 7.
- 16.
Wulff H. The two cultures of medicine: objective facts versus subjectivity and values. J R Soc Med 1999; 92: 549 – 52.
- 17.
Falkum E. Forstå og forklare. Tidsskr Nor Lægeforen 1998; 118: 4631.
- 18.
Pope C, Mays N. Reaching the parts other methods cannot reach: an introduction to qualitative methods in health and health services research. BMJ 1995; 311: 42 – 5.
- 19.
Ingstad B. Kulturell formgiving av helse og sykdom. Tidsskr Nor Lægeforen 1997; 117: 4444 – 8.
- 20.
Wiese I. Humanistisk medisin – om å forstå det menneskelige. Tidsskr Nor Lægeforen 1997; 117: 4488 – 91.
- 21.
Sweeny B. The place of the humanities in the education of a doctor. Br J Gen Pract 1998; 48: 998 – 1002.
- 22.
Charon R, Banks JT, Connelly JE, Hawkins AH, Hunter KM, Jones AH et al. Literature and medicine: contributions to clinical practice. Ann Intern Med 1995; 122: 599 – 606.
- 23.
Frich JC. På sporet av en litterær medisin. Tidsskr Nor Lægeforen 1995; 115: 3773 – 7.
- 24.
The Institute for the medical humanities 1973 – 1998. Galveston, TX: The University of Texas Medical Branch, 1998.
- 25.
Nylenna M, Aasland OG, Falkum E. Survey of Norwegian doctors’ cultural activities. Lancet 1996; 348: 1692 – 4.
- 26.
Bygren LO, Konlaan BB, Johansson. Attendence at cultural events, reading books or periodicals, and making music or singing in a choir as determinants for survival: Swedish interview survey of living conditions. BMJ 1996; 313: 1577 – 80.
- 27.
Glass TA, de Leon CM, Marottoli RA, Berkman LF. Population based study of social and productive activities as predictors of survival among elderly Americans. BMJ 1999; 319: 478 – 83.
- 28.
Kjørup S. Menneskevidenskaberne. Problemer og traditioner i humanioras videskabsteori. Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag, 1996.
- 29.
Kjørup S. Humaniora gjør deg ikke human. Apollon 1999; nr.2: 18 – 20.
- 30.
Roll-Hansen N. Akademisk kynisme – og dannelse. Apollon 1993; nr.3: 40 – 2.
- 31.
Hoff L. Danning i støpeskjeen. Apollon 1999; nr. 2: 10 – 3.
- 32.
Nylenna M. Livet er mer. Tidsskr Nor Lægeforen 1997; 117: 4357.
- 33.
Johansen O. Hjalmar Schiøtz. Vitenskapsmannen, øyelegen, mennesket. Oslo: Norsk oftalmologisk forening, 1999.
()
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.