- 1.
Gulbrandsen A. Utdanning for arbeid med mennesker. 1. Grunnlagsrefleksjoner. Bergen: Sigma Forlag, 1993.
- 2.
Thornquist E. Klinikk, kommunikasjon, informasjon. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1998.
- 3.
Watzlawick P, Beavin JH, Jackson DD. Pragmatics of human communication. New York: W. W. Norton, 1967.
- 4.
Løgstrup KE. Den etiske fordring. København: Gyldendal, 1991 (1956).
- 5.
Sørlie T, Sexton H, Sørlie D. I hvilken grad kan pasienttilfredshet forklares? Tidsskr Nor Lægeforen 1997; 117: 2637 – 40.
- 6.
Steine S, Finset A, Lærum E. Hva er viktig for pasienten i møtet med allmennpraktikeren? Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 349 – 53.
- 7.
Steine S, Finset A, Lærum E. Pasienters ordvalg og uttrykksmåter om siste konsultasjon hos allmennpraktiker Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 354 – 7.
- 8.
Killingmo B. Den åpnende samtalen. Tidsskr Nor Lægeforen 1999; 119: 56 – 9.
- 9.
Meland E, Schei E, Bærheim A. Pasientsentrert medisin – en oversikt med vekt på bakgrunn og dokumentasjon Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 2253 – 6.
- 10.
Langewitz WA, Eich P, Wossmer B. Improving communication skills – a randomized controlled behaviorally oriented intervention study for residents in internal medicine. Psychosom Med 1998; 60: 268 – 76.
- 11.
Pendleton D, Schofield T, Tate P, Havelock P. The consultation: an approach to learning and teaching. Oxford: Oxford University Press, 1984.
- 12.
Craenen J, Goedhuys J. Communication for the general practitioner"s consultation. Leuven: Academisch Centrum Huisartsgeneeskunde, Katholische Universitet Leuven, 1997.
- 13.
Silverman J, Kurtz S, Draper J. Skills for communicating with patients. Abingdon: Radcliffe, 1998.
- 14.
Roter DJ, Hall JA. Physicians" interviewing styles and medical information obtained from patients. J Gen Intern Med 1987; 2: 325 – 9.
- 15.
Schmidt HG, Norman GR, Boshuizen HPA. A cognitive perspectivce on medical expertise: theory and implications. Acad Med 1990; 65: 611 – 21.
- 16.
Fjelland R. Vitenskapsteori, med spesiell vekt på naturvitenskapene. Oslo: Universitetsforlaget, 1987.
- 17.
Cecil DW, Killeen I. Control, compliance, and satisfaction in the family practice encounter. Fam Med 1997; 29: 653 – 7.
- 18.
van Manen M. Pedagogisk takt. Betydningen av pedagogisk omtenksomhet. Bergen: Caspar forlag, 1993.
- 19.
Berg O, Haug C. Dialogene som forvitrer. Et kritisk blikk på klinikkens utvikling. Tidsskr Nor Lægeforen 1997; 117: 1163 – 8.
- 20.
Eriksen TH. Små steder – store spørsmål. Innføring i sosialantropologi. Oslo: Universitetsforlaget, 1993.
- 21.
Brodal P. God medisinsk praksis avhenger av god teori. Tidsskr Nor Lægeforen 1997; 117: 2753 – 4.
- 22.
Hellesnes J. Sosialisering og teknokrati. Oslo: Gyldendal, 1975.
- 23.
Karterud S, Monsen JT. Selvpsykologi. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1997.
- 24.
Ihlen H, Ihlen B-M, Koss JO. Effekt. Falske smil og ekte ørefiker. En bok om kommunikasjon og teambygging. Oslo: Cappelen, 1997.
- 25.
Lønning I. Det allmenne i medisin og helsepolitikk. Tidsskr Nor Lægeforen 1992; 112: 101 – 5.
- 26.
Falkum E, Larsen Ø. Hva former befolkningens oppfatninger om helse og sykdom? Tidsskr Nor Lægeforen 1999; 119: 4488 – 91.
- 27.
Ekeland T-J. Meining som medisin. Ein analyse av placebofenomenet og implikasjonar for terapi og terapeutiske teoriar. Doktoravhandling. Bergen: Universitetet i Bergen, 1999.
- 28.
Schei E, Gulbrandsen A, Skjerven T. Praksis læres i praksis. Tidsskr Nor Lægeforen 1998; 118: 2975 – 8.
- 29.
Johannessen KS. Noen aspekter ved taus kunnskap. I: Gulbrandsen A, red. PLF-rapport nr. 2/99. Bergen: Program for læringsforskning, Universitetet i Bergen, 1999.
- 30.
Akre V, Ludvigsen SR. Hvordan læres medisinsk praksis? I: Nielsen K, Kvale S, red. Mesterlære. Læring som sosial praksis. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1999.
- 31.
Schei E, Gulbrandsen A, Skjerven T. Hvordan utvikles profesjonell kompetanse? Tidsskr Nor Lægeforen 1998; 118: 2979 – 81.
- 32.
Nielsen K, Kvale S. Mesterlære. Læring som sosial praksis. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1999.
- 33.
Bærheim A, Meland E, Schei E. Konsultasjonsundervisning i medisinstudiet – studentenes evaluering Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 2263 – 5.
()