Gruppebasert undervisning i medisinstudiet

Artikkel
    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Sammendrag

    Læring i gruppe stiller spesielle krav til deltakerne, men innebærer også store pedagogiske fordeler. Brukt bevisst kangruppebasert læring gi effektiv kunnskapsmessig, ferdighetsmessig og holdningsmessig innlæring i legestudiet. Gruppengir mulighet for korrigering av eller bekreftelse på innlæringen i disse områder som alle er viktige i yrkesutdanningensom lege. Et moment er imidlertid at studentene i gruppearbeid utvikler en avhengighet til andre ved problemløsning -mens de som ferdig utdannede leger ofte står alene med problemer som krever raske beslutninger.

    I artikkelen gjennomgås de pedagogiske prinsipper knyttet til gruppen som undervisningsform og hvordangruppeundervisning kan brukes ikke bare i problembasert læring, men også i andre former for gruppebasert læring imedisinstudiet.

    PDF
    Skriv ut

    Anbefalte artikler

    Laget av Ramsalt med Ramsalt Media