Artikkel
Sammendrag
67 ansatte med kroniske muskel- og skjelettsmerter fra 20 ulike bedrifter på Østlandet ble forsøkt rehabilitert etteren pedagogisk modell. Ni grupper ble hver ledet av to spesialopplærte bedriftshelsearbeidere. De møttes 2-3 timer iarbeidstiden hver annen til tredje uke i over ett år. Sentrale stikkord i læringsmodellen er:
Flytting av fokus fra smerter og funksjonshemning til ressurser og muligheter
Økt grad av bevissthet på og oppmerksomhet om seg selv
Styrking av egen indre autoritet
Resultatene tyder på at deltakelse i en slik gruppe reduserer smerter og plager og styrker den enkeltes evne til åmestre sin livssituasjon. I denne ukontrollerte studien oppgav 41% mindre smerte (p = 0,025), 68% mestret smertenebedre (p < 0,001) og 56% mestret hverdagen bedre (p < 0,001). Sykefraværet sank med 28%(p = 0,039), og behov for fysikalsk behandling ble redusert (p = 0,06).