Artikkel
Sammendrag
Med utgangspunkt i fireårsundersøkelsen, ønsket vi å se nærmere på helsestasjonsarbeidet i et flerkulturelt samfunn. 70barn inngikk i undersøkelsen, hvorav 33 hadde innvandrerbakgrunn, og 37 var norske. Som supplement til den ordinærefireårsundersøkelsen, benyttet vi spørreskjema som helsesøster og lege fylte ut i samråd med barnets foreldre. Envalidert måleskala for vanlige atferdsproblemer hos førskolebarn, var også inkludert.
Funnene må tolkes med forsiktighet, bl.a. pga. store sosioøkonomiske ulikheter mellom innvandrerfamiliene og denorske familiene i undersøkelsen. Forskjellen i spisevaner mellom innvandrerbarna og de norske barna var imidlertidpåfallende, til tross for at mye oppmerksomhet har vært rettet mot kosthold på denne helsestasjonen.
Et annet viktig funn var dårlige norskkunnskaper hos innvandrerbarna, noe som tydelig hadde sammenheng med mødrenesspråkkunnskaper. Motivasjon og medvirkning til norskopplæring av innvandrerkvinner er derfor et viktig satsingsområde idet forebyggende helsearbeidet blant innvandrerbarn.