Feiladministrering av 50 mg racemisk adrenalin hos en to år gammel gutt

Artikkel
    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Sammendrag

    En to år gammel gutt fikk ved en feil en intravenøs injeksjon av 50 mg racemisk adrenalin, svarende til 1,8 mg kg

    -1

    av l-adrenalin. Blodtrykket steg til 160/105 mmHg, hjertefrekvensen til 160 slag i minuttet, og han utviklet lungeødem i løpet av de neste to timene. Han ble behandlet med nitroprussid-Na, glyserylnitrat, digitoksin, ble intubert og ventilert. Etter tre timer utviklet han hypotensjon, sannsynligvis grunnet nedregulering av det adrenerge reseptorsystem. Dette krevde infusjon av meget høye konsentrasjoner av katekolaminer i 72 timer. Pasienten utviklet nyresvikt med påfølgende nyretransplantasjon. Det var ellers ikke tegn til varige skader.

    PDF
    Skriv ut

    Anbefalte artikler

    Laget av Ramsalt med Ramsalt Media