På høy tid med individuell vurdering av kjøreevne

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Når sammenhengen mellom synsfeltutfall og praktisk kjøreevne er grå, kan ikke regelverket være svart-hvitt.

    Synskravene til førerkort vektlegger synsstyrke og synsfelt, og ved mistanke om synsfeltutfall er det pålagt å gjennomføre en utvidet synsundersøkelse med perimetri hos optiker eller øyelege (1). Helsedirektoratets førerkortveileder definerer strenge grenser for bilføreres synsfelt og gir lite rom for skjønn (2). Glaukom og hjerneslag er vanlige bakenforliggende årsaker til synsfeltutfall som medfører tap av førerrett (3). Samtidig vet vi at sammenhengen mellom synsfeltutfall og praktisk kjøreevne ikke er kategorisk, og i en kunnskapsoversikt anbefales derfor individuell vurdering av kjøreevne fremfor helsekrav som i omfattende grad begrenser muligheten til å inneha førerkort ved synsfeltutfall (4). Også det europeiske kommisjonsdirektivet 2009/113/EF, som de norske helsekravene bygger på, sier at førerkort for lettere motorvognklasser kan vurderes ved synsfeltutfall dersom det ikke foreligger annen svekkelse av synsfunksjonen og en praktisk kjøreprøve er bestått.

    Kjøresimulatorstudie styrker behovet for endring

    Kjøresimulatorstudie styrker behovet for endring

    Da vi sist skrev om temaet i Tidsskriftet i 2022, fantes det allerede gode grunner til å endre norsk praksis og åpne for individuell vurdering av bilførere med synsfeltutfall (5). Siden har vi også gjennomført en studie der vi fant at 42 av 67 deltagere (63 %) som hadde blitt fratatt førerkortet i Norge på grunn av synsfeltutfall, kjørte trygt i en avansert kjøresimulator (3). Likevel er praksisen fortsatt streng, og bare én av deltagerne i studien vår har siden fått førerkortet tilbake.

    Vi trenger en ny og rettferdig praksis som gir en reell mulighet til individuell vurdering av kjøreevnen

    Det finnes mange tvilstilfeller blant norske bilførere som har blitt fratatt førerkortet på grunn av synsfeltutfall – ofte med store konsekvenser for jobb og privatliv. Vi trenger en ny og rettferdig praksis som gir disse en reell mulighet til individuell vurdering av kjøreevnen, uten å gå på kompromiss med trafikksikkerheten. I valgkampen trenger ikke norske politikerne å se lenger enn til Sverige for gode løsninger. Der har Transportstyrelsen gjennomført en grundig utredning og blant annet foreslått at en praktisk kjøreprøve skal inngå i vurderingen av dispensasjon fra helsekravene til synsfelt (6). Det er på høy tid at Norge følger etter.

    Kommentarer  ( 0 )
    PDF
    Skriv ut
    Kommenter artikkel

    Anbefalte artikler