Flere akser gir rom for flere dimensjoner
Psykiatriske diagnoser skiller seg vesentlig fra de fleste diagnoser i somatisk medisin. Det amerikanske National Institute of Mental Health har anerkjent behovet for et alternativ til dagens diagnosesystem (1). De arbeider primært mot et biologisk perspektiv på psykiatriske tilstander hos voksne, med mål om å fremme persontilpasset medisin, samtidig som de åpner for å inkludere psykososiale faktorer. Forskning har også vist at diagnosene slik de er i dag mangler validitet, men likevel har en nytteverdi (2).
Hos barn forstås psykiske lidelser som dimensjoner av fungering snarere enn faste kategorier, og skiller seg på den måten fra den biomedisinske modellen (3, 4). Derfor er det behov for en oppdatert biopsykososial modell, der utløsende og opprettholdende faktorer er av psykososial karakter (5). Hjernen og immunsystemets plastisitet hos barn gjør dem særlig mottakelige for miljøfaktorer i samspill med biologiske predisposisjoner.
Unnlater vi å kombinere ekspertise om sårbarhetsfaktorer, som genetikk, hjerneskader og miljømessige prosesser, står vi i fare for å svikte pasientene. Vi risikerer å overse viktige faktorer som omsorgssituasjon og skoledynamikk. For å forstå og behandle psykiske lidelser bedre, må vi flytte fokuset fra psykiatriske diagnoser til utviklingspsykopatologi og de prosessene som bidrar til å utvikle og opprettholde symptomer – barnets lidelsestrykk. Dette gjør det mulig å rette oppmerksomheten mot de underliggende generative prosessene, slik at forskningen kan drive fagfeltet videre.
Den endelige utformingen av diagnoseklassifiseringen i barne- og ungdomspsykiatrien bør inkludere en variant av en akse som i voksenpsykiatrien omhandler personlighet – ikke som en forstyrrelsesdiagnose, men som dimensjoner av personlighet hos både barn og foreldre. Jeg mener at barnets personlighet blir en sentral faktor i et oppdatert paradigme, fordi den gir innsikt i barnets tilknytningsstrategier, traumeerfaringer og medfødte sårbarhetsfaktorer (6).
Barne- og ungdomspsykiatrien bør bevege seg bort fra tanken om at noe er feil hos barnet, altså en underskuddsbasert biomedisinsk sykdomsmodell. Vi har nå muligheten til å legge grunnlaget for en velfungerende biopsykososial modell. ICD-11 bør inneholde minst seks akser, slik nestor i barne- og ungdomspsykiatrien sir Michael Rutter også har anbefalt (7). Dette vil bidra til at både politikere og samfunnet slutter å forherlige diagnoser og i stedet tar større ansvar for å sikre trygge oppvekstsvilkår.
Det er ikke umiddelbart intuitivt at et 6-aksesystem skulle være et av våre smarteste verktøy (1, 2). For oss med medisinsk utdanning, der deduktiv metode og hypotesetesting står sentralt, kan de ulike aksene i begynnelsen oppleves både forvirrende og lite relevante. For min egen del tok det flere år før jeg virkelig forsto hvor verdifullt dette systemet er – både for å sikre riktig behandling, og for å gjøre utredningen mer effektiv og målrettet.
Et sentralt problem er hvordan vi introduseres for systemet. I utdanning og praksis starter vi ofte med Akse 1, som egentlig skal være en konklusjon – ikke startpunktet. Mange av de øvrige aksene blir først vurdert i forbindelse med epikrise, og mister dermed sin funksjon som informasjonsgrunnlag og verktøy for prioritering.
Dersom man i stedet begynner med Akse 6, får man raskt en fornemmelse av alvorlighetsgrad og akuttbehov. Akse 6 fungerer nærmest som en baselinevurdering av det totale bildet og gir nyttige løypemeldinger underveis. Når den oppdateres systematisk, kan den fungere som en slags triage, som hjelper oss å prioritere de barna som utvikler seg raskest i negativ retning.
Akse 5 bør komme deretter. Denne krever verken helsefaglig utdanning eller dyptgående kartlegging. Spørsmålet er enkelt: Finnes det pågående eller tidligere psykososiale belastninger som kan reduseres eller avhjelpes? Hvis ja, bør dette adresseres før videre diagnostisk arbeid. Forskning, som ACE-studien (3, 4), viser tydelig en dose-respons-sammenheng mellom belastninger og psykisk helse. På Barneposten har vi sett en nesten lineær sammenheng mellom antall belastninger på Akse 5 og mistanke om alvorlig psykopatologi – selv når dette ikke var den endelige diagnosen. Dette er et sterkt argument for å bevare Akse 5.
Akse 4 handler om somatikk, og alle somatiske diagnoser vil ha påvirkning på psyken – og bør inngå i vurderingsgrunnlaget, ikke brukes for å svekke gyldigheten av en psykiatrisk hypotese.
Akse 3 gir et nødvendig rammeverk for å forstå atferdssymptomer og tolke sjekklister og diagnostiske intervjuer. Vi må bruke «kognitive briller» og være bevisst på barnets utviklingsnivå – noen ganger må vi mentalt forestille oss et yngre barn for å forstå det som skjer foran oss.
Akse 2 dekker spesifikke lærevansker, og her ønsker jeg å trekke frem motorikk spesielt. Dette er ofte underbelyst i BUP-feltet, men motorisk utvikling er avgjørende for barns sosiale og emosjonelle utvikling. Barn som er klossete uten å ha en nevrologisk diagnose som CP, opplever ofte store utfordringer – og blir ikke sjelden utredet med spørsmål om autisme, selv når de har god mentaliseringsevne.
Når man bygger opp vurderingen fra Akse 6 til 2, blir Akse 1 langt lettere og tryggere å sette. Man får et helhetlig og nyansert bilde som både reduserer behovet for omfattende «diagnosesløyfer» og gir bedre grunnlag for differensialdiagnostiske vurderinger.
Jeg støtter helhjertet videreføring av 6-aksesystemet i ICD-11. Etter ti års erfaring som spesialist i barne- og ungdomspsykiatri ved Barnepsykiatrisk sengepost i Bergen, er det for meg klart at dette systemet er uvurderlig – både for kvaliteten i det kliniske arbeidet og for barnas beste.
Litteratur:
1) Helsedirektoratet. Multiaksial klassifikasjon i psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). https://www.helsedirektoratet.no/digitalisering-og-e-helse/helsefaglige-kodeverk/phbu Lest 11.4.2025.
2) Helsedirektoratet. Multiaksial klassifikasjon i psykisk helsevern for barn og unge (PHBU) - veiledning til koding. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/multiaksial-klassifikasjon-i-psykisk-helsevern-for-barn-og-unge-phbu-veiledning-til-koding Lest 11.4.2025.
3) Feletti VJ, Anda RF, Nordenberg D et al. Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults. The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study. Am J Prev Med 1998;14: 245-58. doi: 10.1016/s0749-3797(98)00017-8.
4) CDC, U.S. Centers for disease control and prevention. About the CDC-Kaiser ACE Study. https://www.cdc.gov/violenceprevention/aces/about.html Lest 11.4.2025.