Et knippe artikler om kommunikasjon for helse- og sosialpersonell

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Lennart Lorås, Frode Thuen, red.

    Lærebok i kommunikasjon. En praktisk innføring

    232 s., ill. Cappelen Damm Akademisk, 2023. Pris NOK 369

    ISBN 978-82-025-4991-6

    «Kanskje er det slik at det å kunne kommunisere er den skarpeste og mest solide kompetanse man kan ha. Hvor mange problemer i verden bunner vel ikke i at mennesker ikke har klart å kommunisere. Det gjelder slagsmål på byen, skilsmisser, nabokonflikter og krig.»

    Denne sluttsatsen fra bokas første kapittel er dessverre treffende også for verden slik den ser ut i 2023.

    Redaktørene skriver at de har «samlet et knippe fagfolk med spesialkompetanse på ulike felt innen helse- og sosialfagene, som har det til felles at de er opptatt av kommunikasjon innen sine respektive fagfelt.» De to redaktørene og flertallet av de øvrige forfatterne er ansatt ved Høgskulen på Vestlandet. Resultatet er blitt elleve kapitler om kommunikasjon i rådgivning og behandling, og ett om kommunikasjon for ledere i helse- og sosialtjenesten.

    Temaene i boka spenner vidt: kommunikasjonens ontologi; hjernens funksjon; Watzlawicks fem aksiomer; systemisk familieterapi; aktiv og radikal lytting; kommunikasjon med barn, eldre og mennesker i krise; kommunikasjon mellom flere enn to personer; kommunikasjon i en motiverende samtale (MI) om livsstilsendring.

    Hvert kapittel framstår som en selvstendig artikkel og etterfølges av en egen litteraturliste. Illustrasjonene er få, men nyttige. Teksten er satt med luftig linjeavstand som forenkler lesningen, og gir god plass til bruk av markeringspenn. Språket er lett å lese for den som er – eller ønsker å bli – fortrolig med fagterminologien, men enkelte vil reagere på formuleringer av typen «… både A, men også B.»

    Kapitlet «Kommunikasjon med barn» omhandler i hovedsak utredningssamtaler i barnevernssaker. Her beskrives gode råd og eksempler på kommunikasjon som kan være nyttige for alle som snakker med barn i en profesjonell sammenheng.

    Kapitlet «Kommunikasjon med mennesker i kriser» kunne med hell inkludert en omtale av de vanligste fasene i normal krisebearbeiding. Det å presentere dårlige nyheter blir nevnt kort under kategorien «ikke skyt budbringeren». Her savnes en beskrivelse av hvordan en slik samtale bør struktureres.

    Denne boka kan hjelpe helse- og sosialarbeidere til å kommunisere på nye og bedre måter. Når kommunikasjonen har brutt sammen, og krig har brutt ut, er det nettopp ny og bedre kommunikasjon som trengs – både i parforholdet og i verdenspolitikken.

    Kommentarer  ( 0 )
    PDF
    Skriv ut

    Anbefalte artikler