22 teorier til å bli inspirert av

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Ann Dorrit Guassora, Susanne Reventlow, Kirsti Malterud

    22 temateorier til kvalitativ forskning

    211 s. København: FADL's Forlag, 2022. Pris: DKK 300

    ISBN 978-87-93810-61-7

    Boken omhandler bruk av teori i kvalitativ forskning anvendt på problemstillinger i allmennmedisinsk praksis. Forfatterne har bakgrunn som allmennmedisinske praktikere og forskere med lang erfaring i bruk av kvalitative forskningsmetoder. Hensikten med boken er å bidra til en sterkere teoretisk orientering blant allmennmedisinske forskere som bruker kvalitative forskningsmetoder.

    Første kapittel handler om hvorfor teori er relevant i kvalitativ forskning. Forfatterne legger vekt på at teori setter forskning om det kliniske arbeidet inn i en større sammenheng. Den hjelper til å løfte en kvalitativ analyse fra oppsummering og gjenfortelling til fortolkning og syntese og bidrar blant annet til å utvikle robuste beskrivelser som kan utfordre eksisterende kunnskap. Slik kan ny viten gjøre en forskjell for allmennmedisinsk praksis.

    Det andre kapitlet er om hvordan man bruker teori i forskningsprosessen, og resten av boken er viet en presentasjon av utvalgte teorier. Disse handler overordnet om møter med pasienter, legen som profesjonell og lege-pasient-forholdet. Til sammen inneholder boken 22 kapitler på 6–8 sider hver, der konkrete emner som sosial skam og tillit så vel som beslutningstaking og mestringsforventning behandles.

    Hvert kapittel er konsentrert om en teori som er aktuell for temaet som omhandles. Forfatterne synliggjør hvorfor den valgte teorien er relevant, og det gjør lesingen inspirerende. En styrke er at forfatterne også mot slutten av hvert kapittel peker på eventuelle andre teorier som kan vurderes.

    Et pedagogisk grep forfatterne tyr til, er å presentere en kasuistikk fra allmennpraksis i starten av hvert kapittel. Den skal illustrere koblingen mellom den allmennmedisinske problemstillingen og teorien som diskuteres. Dette er i utgangspunktet en god idé, men kasuistikken anvendes i liten grad videre. Det er synd, da det kan gjøre det vanskelig for leseren å sette kasuistikken inn i en større teoretisk sammenheng.

    Boken med sine 22 kapitler presenterer mange ulike teorier som kan være relevante å vurdere for forskere i allmennmedisin. Dette gjør at den fungerer som et hjelpemiddel og en inspirasjonskilde til å skape kunnskap om mangfoldet av problemstillinger den allmennmedisinske praktikeren og forskeren står overfor.

    Kommentarer  ( 0 )
    PDF
    Skriv ut

    Anbefalte artikler