- 1.
Meld. St. 7 (2019–2020). Nasjonal helse- og sykehusplan 2020–2023. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-helse--og-sykehusplan-2020-2023/id2679013/ Lest 14.8.2020.
- 2.
Byrkjeflot H, Torjesen DO. Managerial innovation in health care. The introduction, translation and use of the American DRG system in the hospital sector in Norway and Denmark. Mysterion, strategike og kainotomia 2010: 130–48.
- 3.
Chilingerian J. Origins of DRGs in the United States: A technical, political and cultural story. The Globalization of Managerial Innovation in Health Care 2008: 4–33.
- 4.
Chan L. The state-of-the-science: challenges in designing postacute care payment policy. Arch Phys Med Rehabil 2007; 88: 1522–5. [PubMed][CrossRef]
- 5.
Mihailovic N, Kocic S, Jakovljevic M. Review of diagnosis-related group-based financing of hospital care. Health Serv Res Manag Epidemiol 2016; 3: 2333392816647892. [PubMed][CrossRef]
- 6.
Mayes R. The origins, development, and passage of Medicare's revolutionary prospective payment system. J Hist Med Allied Sci 2007; 62: 21–55. [PubMed][CrossRef]
- 7.
Burstin H, Leatherman S, Goldmann D. The evolution of healthcare quality measurement in the United States. J Intern Med 2016; 279: 154–9. [PubMed][CrossRef]
- 8.
Obama B. United States Health Care Reform: Progress to Date and Next Steps. JAMA 2016; 316: 525–32. [PubMed][CrossRef]
- 9.
U.S. Centers for Medicare and Medicaid Services. Innovation Models. https://innovation.cms.gov/innovation-models#views=models Lest 14.8.2020.
- 10.
LaPointe J. 36% of Payments Tied to Alternative Payment Models in 2018. RevCycleIntelligence: Xtelligent Healthcare Media 24.10.2019. https://revcycleintelligence.com/news/36-of-payments-tied-to-alternative-payment-models-in-2018 Lest 14.8.2020.
- 11.
Struijs JN, Hayen A, van der Swaluw K. When designing bundled payments, don't ignore the lessons of behavioral economics. Health Affairs 25.4.2018. https://www.healthaffairs.org/do/10.1377/hblog20180420.640240/full/ Lest 14.8.2020.
- 12.
Agarwal R, Liao JM, Gupta A et al. The impact of bundled payment on health care spending, utilization, and quality: A systematic review. Health Aff (Millwood) 2020; 39: 50–7. [PubMed][CrossRef]
- 13.
Joynt Maddox KE, Orav EJ, Zheng J et al. Evaluation of Medicare's bundled payments initiative for medical conditions. N Engl J Med 2018; 379: 260–9. [PubMed][CrossRef]
- 14.
Navathe AS, Shan E, Liao JM. What have we learned about bundling medical conditions? Health Affairs Blog 28.8.2018. https://www.healthaffairs.org/do/10.1377/hblog20180828.844613/full/ Lest 14.8.2020.
- 15.
Zhu JM, Patel V, Shea JA et al. Hospitals using bundled payment report reducing skilled nursing facility use and improving care integration. Health Aff (Millwood) 2018; 37: 1282–9. [PubMed][CrossRef]
- 16.
Pross C, Geissler A, Busse R. Measuring, reporting, and rewarding quality of care in 5 nations: 5 Policy levers to enhance hospital quality accountability. Milbank Q 2017; 95: 136–83. [PubMed][CrossRef]
- 17.
Struijs JN. How bundled payments are working in the Netherlands. Harvard Business Review 12.10.2015. https://hbr.org/2015/10/how-bundled-health-care-payments-are-working-in-the-netherlands Lest 14.8.2020.
- 18.
Better ways to pay for health care. OECD Health Policy Studies. Paris: OECD, 2016. https://www.oecd.org/els/health-systems/Better-ways-to-pay-for-health-care-FOCUS.pdf Lest 14.8.2020.
- 19.
Tjenesteforløp som grunnlag for Innsatsstyrt finansiering. Beskrivelse av videre arbeid. Oslo: Helsedirektoratet, 2018.
- 20.
Innsatsstyrt finansiering 2020. IS-2869. Oslo: Helsedirektoratet, 2020. https://www.helsedirektoratet.no/tema/finansiering/innsatsstyrt-finansiering-og-drg-systemet/innsatsstyrt-finansiering-isf/ISF-regelverket%202020.pdf/_/attachment/inline/0a14f8c6-2443-4c22-97ce-df83d54ff27e:97c7d54f408ce454ebd38caa957d3e4e8c40a7b0/ISF-regelverket%202020.pdf Lest 14.8.2020.
()
Christer Mjåset og medarbeidere ga i Tidsskriftet nylig en god og kritisk redegjørelse for prinsippene bak forløpsbasert finansiering (1). Likevel sitter man som leser igjen med betydelig tvil om hvorvidt forløpsbaset finansiering vil representere noe fremskritt sammenliknet med dagens system for innsatsstyrt finansiering (ISF) basert på diagnoserelaterte grupper (DRG).
Det mest fundamentale problemet med ISF-systemet er at det er utviklet for en kommersiell og profittstyrt amerikansk helsetjeneste. Vår helsetjeneste har, i motsetning til den amerikanske, i stor grad vært basert på at helseinstitusjoner opprettes for å tjene pasientene, ikke eierne. Videre forutsetter vårt system at helsepersonell i stor grad styres av faglige og fagetiske normer, ikke av profittønske (2). Disse prinsippene har medført at skandinavisk helsetjeneste – igjen i motsetning til den amerikanske – har gitt mye helse for pengene.
Ideologien bak ISF-systemet har vist seg å true den skandinaviske helsetjenestens kjerneverdier og effektivitet, av flere grunner:
Som Haldor Byrkjeflot, en av Mjåsets medforfattere, tidligere har påpekt, ble systemet for DRG-basert finansiering i sin tid eksportert fra USA til Skandinavia med rekordfart, takket være en overivrig lobby og uten vesentlig drøfting av hvorvidt systemet var egnet for en offentlig helsetjeneste (4). Det ble hevdet at det var «nødvendig» å forlate systemet med rammefinansiering for å få kontroll med helseutgiftene. Er det blitt evaluert hvorvidt innføringen av ISF faktisk førte til økt effektivitet, eller har ISF tvert imot ført til økte utgifter der en større andel utgjøres av administrasjons- og transaksjonskostnader?
Kan vi forvente at forløpsbasert finansiering vil avhjelpe de problemene som ISF har påført oss? Det er tvilsomt. Som Mjåset og medarbeidere viser, er de grunnleggende idéene de samme. Den viktigste forskjellen er at grunnlaget for de kvasikapitalistiske transaksjonene skiftes fra en sykehusbasert diagnose til et mer omfattende men fortsatt standardisert forløp. Det er symboltungt når Mjåset og medarbeidere konsekvent bruker termen «leverandør» om dem som behandler pasienter. Det er en kraftfull påminnelse om hvordan systemer utviklet for en profittstyrt helsetjeneste trekker med seg en tenkemåte og en terminologi som fortrenger det som har vært den offentlige helsetjenestens adelsmerke, nemlig det moralske imperativet om å hjelpe pasienter uten pekuniære sideblikk. Ikke slik å forstå at helsetjenesten kan eller bør operere uten økonomiske rammer. Det nye med ISF-systemet var at det økonomiske språket på en helt annen måte enn før ble dominerende i konsultasjonsrommet og ved pasientsengen, og der langt på vei fikk fortrenge de helsefaglige overveielsene. Det er grunn til å frykte at systemet med forløpsbasert finansiering vil føre denne utviklingen ytterligere et skritt videre fordi systemet omfatter en enda større del av den sykes møte med helsetjenesten. Det er ikke vanskelig å se hvordan strategiske og økonomisk motiverte tilpasninger til et slikt system kan gi uheldige konsekvenser for pasientene. Hvis f.eks. reinnleggelser brukes som kvalitetsindikator, er det lett å få høyere registrert «kvalitet» ved å la være å reinnlegge pasienter som ville hatt nytte av det. Slikt ser vi mye av allerede i dagens system.
Mens Mjåset og medarbeidere skriver at «mangelen på konkurranse … kan være en utfordring», vil jeg tvert imot fremheve fraværet av profittorientering og økonomisk motivert konkurranse som et av de viktigste fortrinnene ved det som til nå har vært regnet som den skandinaviske velferdsmodellen. Det kan ikke være slik at vi skal gjøre den norske, offentlige helsetjenesten mer kvasikapitalistisk for å passe til et system for forløpsbasert finansiering. Tvert imot må vi arbeide for et finansieringssystem som er tilpasset en offentlig finansiert helsetjeneste med de kvaliteter en slik organisering på sitt beste kan gi.
Litteratur:
Har lese denne artikkelen om korleis forløpsbasert finansiering vart innført, og kva det har fått å seie for korleis helseomsorg er organisert i Noreg i dag. Har også lese innlegget frå Torgeir Bruun Wyller, som han kallar: «Ny vin i gamle skinnsekker?». No er eg kun debatant og har ingen medisinsk utdanning. Men etter å ha lese dette innlegget er det for meg stadig tydlegare at det her, som så ofte ellers, er politikk det handlar om.
Det er diverre ikkje fyrste gongen ein prøver å innføre ulike former for organisering basert på importerte system, særleg frå USA. Og ofte, slik det skjedde med forløpsbasert finansiering, vart det gjort lite og dårleg forarbeid, før det vart innført her i landet. «Det mest fundamentale problemet med ISF-systemet er at det er utviklet for en kommersiell og profittstyrt amerikansk helsetjeneste», skriv Wyller i sitt innlegg. Vidare viser han til: «Vår helsetjeneste har, i motsetning til den amerikanske, i stor grad vært basert på at helseinstitusjoner opprettes for å tjene pasientene, ikke eierne. Videre forutsetter vårt system at helsepersonell i stor grad styres av faglige og fagetiske normer, ikke av profittønske (2). Disse prinsippene har medført at skandinavisk helsetjeneste – igjen i motsetning til den amerikanske – har gitt mye helse for pengene.»
For meg er dette ei tydleg politisk omlegging. Sjukehuset har gått frå å være ein stad der du og eg vert teke vare på som pasient, til å ende opp som ein meir eller mindre intressant kunde i eit kapitalistisk system. Der ein har skapt eit marked for kapitalistiske krefter som er inretta på profitt og ikkje eit samfunn der individet står i fyrste rekke.