Mindfulness – en ny trend i Vesten!

Mette Helvik Morken Om forfatteren
Artikkel

Lindberg, Fedon Alexander

Tid med maten

Nyt mer, oppnå mer ro, hold vekten. 254 s, ill. Oslo: Cappelen Damm, 2014. Pris NOK 379

ISBN 978-82-02-42419-0

Fedon Alexander Lindberg utdyper i denne boken en metode som er ment å kunne omstrukturere tankemønstrene våre. Mindfulness skal skille seg fra psykoterapi og andre medisinfrie behandlingsformer ved å virke direkte inn på de områdene av hjernen som regulerer følelsene våre.

Metoden er kjent fra buddhismen og har vært brukt for å få kontroll over tankemylderet spesielt hos personer med stress- og depresjonsrelaterte utfordringer.

Nå kurses det mye i denne metoden i hele Vesten, også her i Norge. Fedon Lindberg knytter metoden til stressrelaterte spiseproblemer som han mener kan være en av årsakene til livsstilssykdommene, og da spesielt fedmeutviklingen i befolkningen.

I første del beskriver forfatteren bakgrunnen for metoden og gir en lettfattelig innføring i det han kaller «å spise med hodet», å finne ro, det langsomme måltid, slow food, kortreist mat, økologisk mat, stabilt blodsukker, bedre fordøyelse, trøstespising og overspising. Meditasjon er en viktig del av sunn livsstil og vil, ifølge boken, bidra til at du finner ro, reduserer blodtrykket og holder deg kronisk frisk. Boken er hjelp til selvhjelp.

Det fokuseres mest på mindfulness og ikke mye på kostholdsråd, men middelhavskostholdet får likevel god plass.

Lindberg får deg til å tenke gjennom følelser til mat og næring: Når er det lurt å handle mat; planlegging; hvilke matvarer bør du ha i kjøkkenet ditt; positive følelser rundt tilberedning og spising, at det ikke er lurt å spise på autopilot, men kjenne på følelsen av å være sulten og mett; spise i ro uten TV, uten mye konversasjon, uten aviser og bøker.

Teksten er flott illustrert og lettlest. Spesielt er siste 2/3 av boken flott og fylt med 80 illustrerte oppskrifter fordelt på frokost, lunsj, middag, kaffekos og dessert.

Boken er for allmennheten, men behandlere kan også få tips til bruk i egen pasientkonsultasjon. Forfatteren sier at han selv bruker teknikker herfra i egen praksis.

Livsstilsendring er alltid vanskelig. Endring er ikke gjort over natten, og heller ikke denne metoden er en lettvint løsning.

Anbefalte artikler