S.E. Lobben svarer:

Stian Ellingsen Lobben Om forfatteren

Tore Guttebergs forespørsel om hva slags løsninger og modeller man bør velge når det gjelder elsykkel, er et godt spørsmål med mange svar.

Etter hvert kommer alle slags sykkeltyper som elsykkel, fra god gammel damesykkel med lavt innsteg til fatbike for norsk vintersykling, foldesykkel for togpendlere og fulldemper for Jotunheimen.

Det finnes hovedsakelig tre forskjellige motortyper: krankmotor og hubmotor i forhjul eller bakhjul. Batterier kommer med varierende teknologi, kapasitet og plassering. Man kan kjøpe ombyggingssett eller fiks ferdige elsykler. Når det gjelder pedalsensor, kommer de i to varianter, bevegelsessensor eller torquesensor.

Personlig foretrekker jeg krankmotor, torquesensor og lavt midtplassert batteri. Det gir mulighet for å utnytte sykkelens girsystem, torquesensoren gir en naturlig sykkelfølelse, og lavt midtplassert batteri bidrar til gode kjøreegenskaper. Jeg kjenner andre elsyklister som har andre preferanser enn meg.

Prøv før du kjøper, er sannsynligvis et godt råd.

Dette er en redigert versjon av debatten, publisert som rask respons på nett 11.10.2013. http://tidsskriftet.no/article/3059062/

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.

Anbefalte artikler