Artikkel
Mange pasienter synes de har nytte av å ha tilgang til sin elektroniske pasientjournal via en nettportal. Dette viser erfaringer fra USA.
Ved tre store helsesentre i USA med til sammen 105 primærleger fikk flere enn 13 500 pasienter tilgang til sin elektroniske journal via en nettportal (1) . Bruken av tilbudet ble registrert elektronisk, og pasienter og leger besvarte et spørreskjema.
I løpet av ett år hadde 87 % av pasientene åpnet minst ett journalnotat. Av de 5 391 pasientene som besvarte spørreskjemaet, svarte mellom 77 – 87 % ved de tre sentrene at de syntes tilgangen hjalp dem til å føle større kontroll over egen helse. 60 – 78 % av dem som brukte legemidler, rapporterte at de i større grad tok medisinen som forskrevet. 20 – 42 % hadde vist notatene til andre. 1 – 8 % rapporterte om forvirring, engstelse eller harme. Omfanget av journalnotatene økte ikke. Noen leger rapporterte at de måtte bruke mer tid til å besvare spørsmål fra pasientene utenom konsultasjonen (0 – 5 %), at de endret måten notatene ble skrevet på (3 – 36 %) og at de brukte mer tid på notatene (0 – 21 %). Rundt én av tre pasienter ønsket å kunne godkjenne journalnotatene, mens 85 – 96 % av legene var uenig i dette. 99 % av pasientene ønsket å fortsette ordningen, og ingen leger valgte å slutte med den.
– Elektroniske journalsystemer og sikre nettportaler gjør det mulig å øke pasientenes involvering i egen behandling, sier professor Pål Gulbrandsen ved Akershus universitetssykehus. – Men dette er ikke uten risiko, som resultatene viser. Forvirring, engstelse og harme er ikke godt for dem det rammer, sier han.
– Vi vet at pasienter er tjent med skriftlig oppsummering etter konsultasjoner. Å bruke journalen slik vil fungere best om legene bevisst utformer den for det formålet, og ikke bare som et arbeidsdokument eller for å skaffe seg juridisk ryggdekning, sier Gulbrandsen.
Publisert først på nett 12.12. 2012.