Lavkarbo for den som trener

Jan Helge Halleraker Om forfatteren
Artikkel

Volek, Jeff S.

Phinney, Stephen D.

The art and science of low carbohydrate performance

162 s, tab, ill. Charleston: SC: Beyond Obesity, LLC, 2012. Pris USD 9

ISBN: 978-0-9834907-1-5

The art and science of low carbohydrate performance er på mange måter en videreføring av The art and science of low carbohydrate living, som de samme forfatterne utga i 2011. Den forrige boken var myntet på helsepersonell, og forfatterne la vekt på å forklare de gunstige fysiologiske effektene av et kosthold med lite karbohydrater og mye fett, såkalt lavkarbo eller LCHF (low carb, high fat).

Volek & Phinney er blant dem som har forsket mest på de medisinske effektene av et lavkarbokosthold. De har skrevet en rekke vitenskapelige artikler om emnet og bidratt i en rekke bøker. I den nye boken viser de hvordan ketogen diett, dvs. en kost med svært små mengder karbohydrater, kan være gunstig for den som trener. Med kroppens adaptasjon til ketogen diett forandres kroppens biokjemi slik at man ikke lenger er så avhengig av de relativt små tilgjengelige energiressursene av karbohydrater (glykogen) som finnes i lever og muskulatur. Samtidig endres kroppens fysiologi slik at man på en mye mer effektiv måte kan benytte seg av den store mengden energi som finnes i kroppens fettvev. Et hovedpoeng for forfatterne er å presisere at dersom man spiser mye karbohydrater, så låser man seg til karbohydrater som den dominerende energikilden, og derved ekskluderer man samtidig i stor grad mulighetene til å benytte seg av fett som energigivende stoff i kroppens metabolisme. Ved ketogen diett bruker kroppen i stor grad ketonlegemer fra fett som energigivende stoff i stedet for glukose.

Boken inneholder kapitler om basal ernæringsfysiologi, og forfatterne viser til ketogen diett som en ny måte å tenke på – ved at det er den beste måten å få i stand fettforbrenning på. Det er også et kapittel om hvorfor karbohydrater i all hovedsak er et unødvendig innslag i kosten, og hvordan man kan unngå dem. Et kapittel er viet fett, som forfatterne regner som kroppens viktigste energigivende stoff, mens et annet omhandler mikronæringsstoffer og hvor viktige de kan være ved overgang til ketogen diett. Forfatterne nevner for eksempel at utskillelsen av natrium blir mer effektiv på ketogen diett, og at det derfor er viktig å spise noe mer salt enn man vanligvis pleier. Til slutt er det en liste over hvilke matvarer man kan spise for å opprettholde en LCHF-diett, og det er også en del matoppskrifter.

Dietter med lite karbohydrater og mye fett er ikke vanlig blant toppidrettsfolk, men en av dem som har benyttet seg av en lavkarbodiett, er den svenske skiskytteren Bjørn Ferry som vant OL-gull i 2010. Han har også skrevet bok om dette. Ved å spise mindre karbohydrater og mer fett opplevde han at energinivået økte, og at han fikk bedre søvn og fettprosent. Han tillegger kosten mye av æren for OL-gullet. Ferry er et eksempel på at Volek & Phinneys kunnskapsgrunnlag ikke bare har teoretisk interesse.

Boken er godt skrevet og faglig solid. Jeg kan anbefale den til dem som ønsker å lære mer om hvordan man kan optimalisere sine fysiske prestasjoner, unngå livsstilssykdommer og få større velvære og overskudd på en diett med lite karbohydrater og mye fett.

Anbefalte artikler