Profitt uten grenser

Charlotte Haug Om forfatteren

«A promise for life – turning science into caring» er legemiddelselskapet Abbotts motto. Et sted på veien må dette løftet være blitt glemt. Mandag 7. mai kunngjorde selskapet at de vil betale en bot på 1,6 milliarder dollar, altså nesten 10 milliarder kroner, i forbindelse med ulovlig markedsføring av Depakote, et antiepileptikum. Legemidlet er markedsført og solgt langt utenfor de indikasjoner det er godkjent for, bl.a. til gamle, til demente og til autistiske barn. Dette har ikke skjedd i vanvare, men som følge av en bevisst salgsstrategi over flere år.

Abbott er ikke alene. I fjor måtte GlaxoSmithKline betale 3 milliarder dollar i bøter og erstatninger for misvisende markedsføring av bl.a. Avandia, og Merck (MSD) godtok en bot på nesten 1 milliard dollar for villedende markedsføring av Vioxx. Denne summen kom i tillegg til de nesten 5 milliarder dollar selskapet tidligere har betalt ut i erstatninger. Pfizer måtte betale 2,3 milliarder dollar i 2009. Men vil bøtene hjelpe? De utgjør bare en brøkdel av selskapenes profitt på legemidlene.

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.

Anbefalte artikler