Masterstudiet i Maastricht
Masterstudiet i Health Professions Education (MHPE) ved universitetet i Maastricht i Nederland er et av flere slike utdanningstilbud som gir deltakerne den kunnskap og de ferdigheter som er nødvendig for en karriere innen medisinsk og helsefaglig utdanning og forskning. Liknende helsepedagogiske studier er etablert i USA, Canada og Storbritannia samt i Sverige og Danmark. MHPE-studiet i Nederland er et toårig program med undervisning på engelsk. Det er i stor grad basert på fjernundervisning, med tre korte perioder på campus i Maastricht. Gjennomført og bestått studium gir graden master of science in health professions education.
Campusbaserte enheter er spesielt beregnet for ferdighetstrening, kunnskaps- og problembasert læring og for å bli kjent med de andre studentene. Studiesamlingene er også ment å gi en innføring i innholdet i de enhetene som studentene skal arbeide med hjemmefra. Det legges sterk vekt på praktiske øvelser, ettersom evnen til å anvende tilegnet kunnskap er av avgjørende betydning. Studentene kan dermed bruke sin nyvunne innsikt i sin egen arbeidssituasjon.
I fjernundervisningsbolkene arbeider studentene med mappeoppgaver, enten individuelt eller i samarbeid med andre. En elektronisk læringsportal med tilgang til universitetsbibliotekets egne databaser, bøker og tidsskrifter er en forutsetning for deltakelse i programmet.
Studiet dekker blant annet kognitive læringsprosesser, programdesign (curriculum design), instruksjon, læringsmiljø, evaluering og kvalitetssikring av studieprogrammer samt organisasjons- og kunnskapsledelse og akademiske forskningsferdigheter, med kvalitative og kvantitative forskningsmetoder innen helsepedagogikk. I siste semester skrives en forskningsbasert masteroppgave.
Studiet innebærer stor arbeidsbelastning, stipulert til minst 20 studietimer per uke, med faste, forhåndsbestemte innleveringsdatoer. Disse bør følges for at man skal unngå å bli akterutseilt. Det kreves derfor motivasjon, stor egeninnsats og støtte fra omgivelsene for å lykkes med studiet. Alle bolkene er logisk bygd opp, og for å kunne besvare oppgavene må man lese både pensum og en god del tilleggslitteratur. Det gis karakter på oppgavebesvarelsene på en skala fra 5 til 10, der 10 er fremragende. Deler av studiet bør gjennomføres på heltid. Masteroppgaven kan skrives under en overlegepermisjon. Den totale studieavgiften er på rundt 14 000 euro, i tillegg kommer utgifter til bøker, reise og opphold.