Et tenkt eksempel med fire kommuner
Vi tenker oss et eksempel med fire kommuner med identisk pasientpopulasjon. I eksemplet holdes de medisinske tilstandene konstant ved å eksponere denne pasientpopulasjonen for fire forskjellige legepopulasjoner. Dette gjøres ved å la antallet henvisninger som i etterpåklokskapens lys fremstår som korrekte, være konstant over kommunene.
Tabell 1 viser at «idealet» for gjennomsnitt og varians til henvisningsratene er den samme i kommune A, B, C og D. Vi ser også at kommunene A, B og C har identisk gjennomsnitt og standardavvik på en desimal nær. De færreste ville likevel hevde at legetjenesten er like god i de tre kommunene: Vi ser spesielt at mens legene i kommune B i gjennomsnitt hadde seks «manglende henvisninger», så var tallet på «manglende henvisninger» bare halvparten i kommune A. Kommune A hadde samtidig også færre såkalte «unødvendige henvisninger» enn kommune B. Tallene i tabellen er hentet fra e-tabell 2.
Tabell 1
Et tenkt eksempel på fire kommuner med identisk pasientpopulasjon, men ulik legepopulasjon
Henvisninger dersom det ikke var usikkerhet |
Faktisk henviste |
Burde ikke henvist. |
Burde i tillegg ha henvist. |
Gjennomsnitt (varians) |
Gjennomsnitt (varians) |
Gjennomsnitt (varians) |
Gjennomsnitt (varians) |
Kommune A |
|
|
|
11,3 |
12,0 |
3,7 |
3,0 |
(16,7) |
(25,0) |
(12,4) |
(6,7) |
Kommune B |
11,3 |
12,0 |
6,7 |
6,0 |
(16,7) |
(25,0) |
(25,9) |
(26,7) |
Kommune C |
11,3 |
12,0 |
3,3 |
2,6 |
(16.7) |
(25,0) |
(12,1) |
(7,5) |
Kommune D |
11,3 |
12,9 |
3,0 |
1,4 |
(16,7) |
(35,9) |
(10,9) |
(3,4) |
Tabell 2a
Rådata for kommune A – et tenkt eksempel på fire kommuner med ulik henvisningspraksis
Lege nummer |
Henvisninger dersom det ikke var usikkerhet |
Faktisk henviste |
Burde ikke henvist |
Burde i tillegg ha henvist |
1 |
8 |
9 |
2 |
1 |
2 |
11 |
10 |
1 |
2 |
3 |
12 |
11 |
2 |
3 |
4 |
8 |
8 |
0 |
0 |
5 |
8 |
7 |
0 |
1 |
6 |
12 |
15 |
5 |
2 |
7 |
10 |
13 |
3 |
0 |
8 |
14 |
17 |
7 |
4 |
9 |
19 |
21 |
11 |
9 |
10 |
15 |
20 |
10 |
5 |
11 |
17 |
18 |
7 |
6 |
12 |
20 |
18 |
6 |
8 |
13 |
14 |
18 |
9 |
5 |
14 |
11 |
10 |
1 |
2 |
15 |
6 |
6 |
2 |
2 |
16 |
5 |
8 |
4 |
1 |
17 |
9 |
6 |
0 |
3 |
18 |
11 |
8 |
2 |
5 |
19 |
8 |
8 |
1 |
1 |
20 |
8 |
9 |
1 |
0 |
21 |
8 |
10 |
3 |
1 |
22 |
11 |
10 |
1 |
2 |
23 |
12 |
10 |
1 |
3 |
24 |
8 |
8 |
0 |
0 |
25 |
8 |
7 |
0 |
1 |
26 |
12 |
15 |
5 |
2 |
27 |
10 |
12 |
2 |
0 |
28 |
14 |
17 |
7 |
4 |
29 |
19 |
21 |
11 |
9 |
30 |
15 |
21 |
11 |
5 |
31 |
17 |
18 |
7 |
6 |
32 |
20 |
18 |
6 |
8 |
33 |
14 |
18 |
9 |
5 |
34 |
11 |
11 |
2 |
2 |
35 |
6 |
5 |
1 |
2 |
36 |
5 |
8 |
4 |
1 |
37 |
9 |
6 |
0 |
3 |
38 |
11 |
8 |
2 |
5 |
39 |
8 |
8 |
1 |
1 |
40 |
8 |
9 |
1 |
0 |
Gjennomsnitt |
11,3 |
12,0 |
3,7 |
3,0 |
Varians |
16,7 |
25,0 |
12,4 |
6,7 |
Tabell 2b
Rådata for kommune B – et tenkt eksempel på fire kommuner med ulik henvisningspraksis
Lege nummer |
Henvisninger dersom det ikke var usikkerhet |
Faktisk henviste |
Burde ikke henvist |
Burde i tillegg ha henvist |
1 |
8 |
9 |
3 |
2 |
2 |
11 |
10 |
3 |
4 |
3 |
12 |
10 |
4 |
6 |
4 |
8 |
8 |
0 |
0 |
5 |
8 |
12 |
6 |
2 |
6 |
12 |
18 |
10 |
4 |
7 |
10 |
14 |
4 |
0 |
8 |
14 |
9 |
3 |
8 |
9 |
19 |
16 |
15 |
18 |
10 |
15 |
17 |
12 |
10 |
11 |
17 |
18 |
13 |
12 |
12 |
20 |
17 |
13 |
16 |
13 |
14 |
23 |
19 |
10 |
14 |
11 |
11 |
4 |
4 |
15 |
6 |
6 |
4 |
4 |
16 |
5 |
11 |
8 |
2 |
17 |
9 |
4 |
1 |
6 |
18 |
11 |
4 |
3 |
10 |
19 |
8 |
9 |
3 |
2 |
20 |
8 |
14 |
6 |
0 |
21 |
8 |
9 |
3 |
2 |
22 |
11 |
9 |
2 |
4 |
23 |
12 |
10 |
4 |
6 |
24 |
8 |
12 |
4 |
0 |
25 |
8 |
12 |
6 |
2 |
26 |
12 |
17 |
9 |
4 |
27 |
10 |
14 |
4 |
0 |
28 |
14 |
9 |
3 |
8 |
29 |
19 |
16 |
15 |
18 |
30 |
15 |
17 |
12 |
10 |
31 |
17 |
18 |
13 |
12 |
32 |
20 |
17 |
13 |
16 |
33 |
14 |
23 |
19 |
10 |
34 |
11 |
11 |
4 |
4 |
35 |
6 |
4 |
2 |
4 |
36 |
5 |
11 |
8 |
2 |
37 |
9 |
5 |
2 |
6 |
38 |
11 |
3 |
2 |
10 |
39 |
8 |
9 |
3 |
2 |
40 |
8 |
14 |
6 |
0 |
Gjennomsnitt |
11,3 |
12,0 |
6,7 |
6,0 |
Varians |
16,7 |
25,0 |
25,9 |
26,7 |
Tabell 2c
Rådata for kommune C – et tenkt eksempel på fire kommuner med ulik henvisningspraksis
Lege nummer |
Henvisninger dersom det ikke var usikkerhet |
Faktisk henviste |
Burde ikke henvist |
Burde i tillegg ha henvist |
1 |
8 |
6 |
0 |
2 |
2 |
11 |
14 |
4 |
1 |
3 |
12 |
14 |
4 |
2 |
4 |
8 |
8 |
0 |
0 |
5 |
8 |
7 |
0 |
1 |
6 |
12 |
13 |
4 |
3 |
7 |
10 |
13 |
3 |
0 |
8 |
14 |
19 |
10 |
5 |
9 |
19 |
13 |
4 |
10 |
10 |
15 |
16 |
7 |
6 |
11 |
17 |
19 |
9 |
7 |
12 |
20 |
19 |
6 |
7 |
13 |
14 |
16 |
8 |
6 |
14 |
11 |
16 |
6 |
1 |
15 |
6 |
5 |
0 |
1 |
16 |
5 |
6 |
1 |
0 |
17 |
9 |
8 |
1 |
2 |
18 |
11 |
8 |
1 |
4 |
19 |
8 |
9 |
1 |
0 |
20 |
8 |
8 |
0 |
0 |
21 |
8 |
12 |
4 |
0 |
22 |
11 |
12 |
2 |
1 |
23 |
12 |
10 |
0 |
2 |
24 |
8 |
8 |
0 |
0 |
25 |
8 |
9 |
1 |
0 |
26 |
12 |
15 |
4 |
1 |
27 |
10 |
10 |
0 |
0 |
28 |
14 |
16 |
5 |
3 |
29 |
19 |
21 |
10 |
8 |
30 |
15 |
21 |
10 |
4 |
31 |
17 |
15 |
5 |
7 |
32 |
20 |
22 |
8 |
6 |
33 |
14 |
20 |
10 |
4 |
34 |
11 |
10 |
0 |
1 |
35 |
6 |
7 |
2 |
1 |
36 |
5 |
6 |
1 |
0 |
37 |
9 |
6 |
0 |
3 |
38 |
11 |
7 |
0 |
4 |
39 |
8 |
8 |
0 |
0 |
40 |
8 |
8 |
0 |
0 |
Gjennomsnitt |
11,3 |
12,0 |
3,3 |
2,6 |
Varians |
16,7 |
25,0 |
12,1 |
7,5 |
Tabell 2d
Rådata for kommune D – et tenkt eksempel på fire kommuner med ulik henvisningspraksis
Lege nummer |
Henvisninger dersom det ikke var usikkerhet |
Faktisk henviste |
Burde ikke henvist |
Burde i tillegg ha henvist |
1 |
8 |
7 |
0 |
1 |
2 |
11 |
14 |
3 |
0 |
3 |
12 |
14 |
3 |
1 |
4 |
8 |
8 |
0 |
0 |
5 |
8 |
8 |
0 |
0 |
6 |
12 |
14 |
4 |
2 |
7 |
10 |
13 |
3 |
0 |
8 |
14 |
21 |
10 |
3 |
9 |
19 |
14 |
4 |
9 |
10 |
15 |
17 |
7 |
5 |
11 |
17 |
24 |
9 |
2 |
12 |
20 |
24 |
6 |
2 |
13 |
14 |
18 |
8 |
4 |
14 |
11 |
12 |
2 |
1 |
15 |
6 |
5 |
0 |
1 |
16 |
5 |
6 |
1 |
0 |
17 |
9 |
9 |
1 |
1 |
18 |
11 |
10 |
1 |
2 |
19 |
8 |
9 |
1 |
0 |
20 |
8 |
8 |
0 |
0 |
21 |
8 |
10 |
2 |
0 |
22 |
11 |
13 |
2 |
0 |
23 |
12 |
10 |
0 |
2 |
24 |
8 |
8 |
0 |
0 |
25 |
8 |
9 |
1 |
0 |
26 |
12 |
16 |
4 |
0 |
27 |
10 |
10 |
0 |
0 |
28 |
14 |
18 |
5 |
1 |
29 |
19 |
27 |
9 |
1 |
30 |
15 |
22 |
9 |
2 |
31 |
17 |
17 |
5 |
5 |
32 |
20 |
25 |
8 |
3 |
33 |
14 |
20 |
9 |
3 |
34 |
11 |
10 |
0 |
1 |
35 |
6 |
7 |
2 |
1 |
36 |
5 |
6 |
1 |
0 |
37 |
9 |
7 |
0 |
2 |
38 |
11 |
9 |
0 |
2 |
39 |
8 |
8 |
0 |
0 |
40 |
8 |
8 |
0 |
0 |
Gjennomsnitt |
11,3 |
12,9 |
3,0 |
1,4 |
Varians |
16,7 |
35,9 |
10,9 |
3,4 |
Vi ser altså at gjennomsnitt og varians for faktiske henvisningsrater i kommuner ikke er egnet til å belyse momenter knyttet til kostnader i spesialisthelsetjenesten. Det at henvisningsraten er høyest i kommune D, betyr ikke at legene i kommune D belaster fellesskapet med større kostnader enn legene i de andre kommunene. Det lave tallet på unødvendige henvisninger i kommune D kan spare fellesskapet for store utgifter, uten at den høye observerte henvisningsraten gjenspeiler denne besparelsen.
På samme måte er ikke gjennomsnitt og varians for henvisningsrater egnet til å belyse momenter knyttet til pasienthelse. Det at henvisningsraten er like høy i kommune A og B betyr ikke at legene i kommune A og B generer like store helsegevinster til sin pasientpopulasjon. Det lave tallet på unødvendige henvisninger og utelatte henvisninger i kommune A, sammenliknet med kommune B, gjør at kommune A generer større helsegevinster til sin pasientpopulasjon. Større helsegevinster blir generert i kommune A fordi det er færre pasienter som går glipp av behandling som hadde vært nyttig. Dette gjenspeiles ikke i den observerte henvisningsraten.
Vi ser også at gjennomsnitt og varians i eksemplet ikke gir informasjon som er egnet til å vise hvor tilsynsmyndighetene bør sette inn sine ressurser. Det vil være like hensiktsmessig med tilfeldige stikkprøver som å gjennomføre tilsyn der man avdekker atypiske observasjoner. Grunnen er at det bak helt typiske tall for henvisningsrater kan skjule seg svært alvorlige forhold.