Forsidekunst

Erlend Hem Om forfatteren
Artikkel

Southgate, M. Therese

The Art of JAMA III

Covers and Essays From The Journal of the American Medical Association. 224 s, ill. Oxford: Oxford University Press, 2011. Pris USD 90

ISBN 978-0-19-975383-3

20. april 1964 gjenga JAMA for første gang et kunstverk på tittelsiden. Helt siden starten i 1883 hadde tidsskriftet alltid hatt innholdsfortegnelsen som forside, men nå ønsket man å tenke nytt. Etter hvert ble de kunstneriske forsidene ikke bare en merkevare, men tidsskriftets fremste kjennemerke.

Neste kapittel startet i 1974. Da fikk legen M. Therese (Terry) Southgate (f. 1928) ansvar for forsidene, med tittelen «cover editor». I årene 1989 – 2008 skrev hun et essay til hvert nummer av JAMA. Ingen har som henne satt sitt preg på denne spalten, som kun omtales som «The cover». Med stor innsikt beskriver hun kunstneren og kunstverket. En av forsidene som vakte størst oppsikt, sto på trykk i 1996. Den var rett og slett tom, og bar tittelen «A cover without art», en symboltung kommentar til aidsepidemien.

Så populær er denne spalten blitt, at man har samlet utvalgte forsider, med tilhørende essay, i bøker (1, 2). Nå foreligger det tredje bindet med utvalg av forsider fra årene 1991 – 93. Det er bygd over samme lest som de to første, med gjengivelse av omkring 100 forsidekunstverk. Blant disse finner vi to norske, Albertine i politilegens venteværelse (1886 – 87) av Christian Krohg (1852 – 1925) og Marats død I (1907) av Edvard Munch (1863 – 1944). Norske kunstnere har i det hele tatt fått mye oppmerksomhet på JAMAs forsider. Munch er gjennom årene representert hele åtte ganger. Den foreløpig siste norske var Frits Thaulow (1847 – 1906) i 2010 (3).

Har så dette noe med medisin å gjøre? Strengt tatt ikke. Det er ingen sammenheng mellom forsiden og det øvrige innholdet i bladet, og Southgates essay har knapt noe medisinsk innhold. Man kan derfor ta av seg doktorbrillene og bare nyte tekst og bilder i denne praktfulle kaffebordboken.

Anbefalte artikler