Oppbygging
Da vi planla seminaret, som vi kalte introduksjonsseminar, ønsket vi å benytte ventetiden til noe som pasientene kunne ha nytte av. Vi kjente ikke til liknende modeller og kunne derfor ikke bygge på andres erfaringer.
Rammene for introduksjonsseminaret ble tre seminardager, kl. 12 – 15, avviklet i løpet av to uker. Ved oppstart i 2003 ble det arrangert to seminarer per år. Dette ble økt til fire årlige seminarer i 2009.
Innholdet i seminaret er satt sammen av tre hovedkomponenter. Det er først den psykoedukative delen, som er populariserte foredrag om allmenne sider ved psykisk helse. Vi har de siste årene samlet oss omkring tre temaer som vi benytter ved hvert seminar: menneskelivets vilkår og utfordringer, grunnlaget for et godt selvbilde og terapi i gruppe – går det an?
Det andre hovedelementet er en presentasjon av de forskjellige behandlingsformene som vi tilbyr i vår poliklinikk (ramme 1). I presentasjonene blir de gruppebaserte behandlingene vektlagt fordi disse er mest fremmede for tilhørerne, og fordi vi ønsker å motivere flere til å benytte slike tilbud. Flere studier tyder på at gruppebasert behandling er mer ressurseffektiv, og at effekten av slik behandling er jevngod med individuell behandling. Det gjelder de fleste tilstandene som pasientene henvises til psykiatriske poliklinikker for (1).
Ramme 1
Oversikt over behandlingstilbud i psykiatrisk poliklinikk, Jæren DPS
Angstmestringskurs, 8 møter
Kurs i depresjonsmestring, 10 møter
Selvhevdelsesgruppe, 10 møter
Aktiv på dagtid, i samarbeid med NAV
Gruppepoliklinikk, 3 dager per uke i 4 måneder
Smertemestringskurs, 8 møter
Individuell samtaleterapi
Den tredje komponenten er en praktisk øvelse der vi deler pasientene i grupper den siste halvtimen hver seminardag. Gruppene ledes av sykepleiere med gruppeerfaring. Deltakerne kan da stille spørsmål, si noe om forventninger og slik få en erfaring med å delta i gruppe.
Ansatte i poliklinikken står for alt faglig og praktisk i forbindelse med introduksjonsseminarene. Den første seminardagen får hver deltaker en mappe med skriftlig oversikt over aktuelle behandlingsalternativer og annen praktisk informasjon. Hver seminardag registreres og takseres som en poliklinisk konsultasjon. Ved slutten av hvert seminar fyller deltakerne ut et anonymisert evalueringsskjema.
Alle seminarene har vært bygd opp over samme lest som beskrevet ovenfor, men mindre justeringer er gjort. En viktig endring er at vi overlot informasjonen om et av de gruppebaserte behandlingsoppleggene til en pasient som selv har gjennomført opplegget.
I forlengelse av introduksjonsseminarene får også alle deltakerne én til to individuelle kartleggingssamtaler med lege eller psykolog i poliklinikken. Det blir da gjort journalopptak, videre behandlingsopplegg diskuteres med pasienten, og det trekkes en foreløpig konklusjon om diagnose og terapivalg.