Artikkel
I Tidsskriftet nr. 19/2010 viser Petter Gjersvik ved sin gjennomgang av det nye storsykehusets navn i Oslo hvordan ledelsen i Helse Sør-Øst ikke eier følelse for tradisjon (1) . Godt innarbeidede navn som Rikshospitalet, Radiumhospitalet, Ullevål sykehus og Aker sykehus forkastes, og navn, tradisjon, følelse og tilhørlighet ofres av helsebyråkratene. Det Gjersvik ikke skriver, er at Radiumhospitalet i de siste årene har byttet navn, logo på stempler, brevhoder og klær fem ganger etter at Helse Sør-Øst startet med sine herjinger med sykehusene.
Logoene så merkelige ut. De lignet på en sigd, en fortegnet halvmåne og et svart kors. Gjentatte ganger har de prøvd å forbedre dem uten å lykkes, og de er upopulære blant de ansatte.
Ikke bare er det upopulært, hver forandring har også kostet masse penger. Det koster å trykke nye ID-kort med foto, nye konvolutter, brevark, stempler osv.
Derfor er mitt spørsmål: Hva er kostnad-nytte-verdien av dette? Hvor mange prostataoperasjoner kunne man ha utført for de mange millionene av kroner som ble brukt på disse meningsløse prosjektene?