Nøtter gir gunstigere lipidprofil

Are Brean Om forfatteren

Daglig inntak av nøtter påvirker lipidprofilen i gunstig retning og effekten er doseavhengig.

Illustrasjonsfoto Colourbox

Flere tidligere studier har vist at et regelmessig inntak av nøtter kan ha effekter på lipidprofilen, men resultatene har ikke vært entydige. I en metaanalyse ble individuelle primærdata fra 25 tidligere studier i sju land med til sammen 583 deltakere analysert (1).

Resultatene viste at med et gjennomsnittlig daglig inntak på 67 g nøtter kan man estimere et gjennomsnittlig fall i totalkolesterolnivå på 0,28 mmol/l, et fall i LDL-nivå på 0,26 mmol/l, samt også signifikant reduksjon av LDL/HDL-ratioen. Triglyseridnivået ble signifikant redusert hos dem som hadde et høyt utgangsnivå, men ikke for dem med lavere utgangsnivå. Effektene var doseavhengige, og ulike typer nøtter hadde lik effekt på lipidprofilen. Personer med lav kroppsmasseindeks, høyt utgangsnivå av LDL og et vestlig kosthold hadde best effekt av nøttespisingen.

– Folk flest tenker på nøtter som svært energirike matvarer som bør være en begrenset del av kostholdet. Nøtter inneholder imidlertid gunstige fettsyrer, plantesteroler og andre stoffer som er forbundet med redusert risiko for hjerte- og karsykdom. Nøtter bør spises ristet eller rå uten salt – krydder kan tilsettes. Ved fedmebehandling har nøtter en plass i et middelhavskosthold, men mengden må begrenses, sier overlege Serena Tonstad ved Oslo universitetssykehus.

1

Sabaté J, Oda K, Ros E. Nut consumption and blood lipid levels: a pooled analysis of 25 intervention trials. Arch Intern Med 2010; 170: 821 – 7.

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.

Anbefalte artikler