Populært med malarianett i USA

Oda Riska Om forfatteren
Artikkel

Kampanjen Nothing But Nets i USA har gjort det populært blant unge å donere 10 dollar for å kjøpe et malarianett. Sju år gamle Katherine Commale er en av dem som har samlet inn penger til kampanjen – hele 50 000 dollar siden september 2006.

Commale-familien begynte å samle inn penger til malarianett etter at moren, Linda, så en dokumentar om malaria og nytten av myggnett (1). Katherine, som da nettopp hadde fylt fem år, bygde et dukkhus med sin tre år gamle bror. I dukkehuset satte hun en Barbie-dukke i en seng med myggnett rundt for å vise hvordan myggnett kan beskytte barn i Afrika.

Dette dukkehuset tar Linda og Katherine med seg til skoler og kirker for å demonstrere nettene og samle inn penger. Tidlig i 2007 hadde Katherine et innslag på åpningen av Nothing But Nets-kampanjen i New York.

Kampanjen ble startet av sportsjournalist Rick Reilly etter at også han så en dokumentar på TV. Han skrev en artikkel i Sports Illustrated hvor han ba leserne om å donere penger til myggnett (2). Reilly kalte kampanjen Nothing But Nets fordi «det er så lett at selv sportsidioter kan forstå det» (1).

Totalt har kampanjen fått inn penger til 2 044 296 malarianett (3). Det er allikevel bare en liten del av antallet som trengs – eksperter regner med at det trengs nett til en verdi av 2,5 milliarder dollar for å dekke behovet.

Anbefalte artikler