Artikkel
Kampanjen Nothing But Nets i USA har gjort det populært blant unge å donere 10 dollar for å kjøpe et malarianett. Sju år gamle Katherine Commale er en av dem som har samlet inn penger til kampanjen – hele 50 000 dollar siden september 2006.
Commale-familien begynte å samle inn penger til malarianett etter at moren, Linda, så en dokumentar om malaria og nytten av myggnett (1) . Katherine, som da nettopp hadde fylt fem år, bygde et dukkhus med sin tre år gamle bror. I dukkehuset satte hun en Barbie-dukke i en seng med myggnett rundt for å vise hvordan myggnett kan beskytte barn i Afrika.
Dette dukkehuset tar Linda og Katherine med seg til skoler og kirker for å demonstrere nettene og samle inn penger. Tidlig i 2007 hadde Katherine et innslag på åpningen av Nothing But Nets-kampanjen i New York.
Kampanjen ble startet av sportsjournalist Rick Reilly etter at også han så en dokumentar på TV. Han skrev en artikkel i Sports Illustrated hvor han ba leserne om å donere penger til myggnett (2) . Reilly kalte kampanjen Nothing But Nets fordi «det er så lett at selv sportsidioter kan forstå det» (1) .
Totalt har kampanjen fått inn penger til 2 044 296 malarianett (3) . Det er allikevel bare en liten del av antallet som trengs – eksperter regner med at det trengs nett til en verdi av 2,5 milliarder dollar for å dekke behovet.