Mandat, habilitet og kompetanse
Det bør komme klart frem hvem som er bestiller av vurderingen og hva som er mandatet. Det bør dokumenteres hvilken kontakt den sakkyndige har hatt med bestilleren. Tette bånd mellom bestiller og sakkyndig bør unngås. I straffesaker kan den sakkyndige være primært rettsoppnevnt eller engasjert av en av partene. Uansett hvem som er oppdragsgiver må den sakkyndige være objektiv.
Dessverre har ikke oppdragsgiveren alltid utformet et klart mandat. Dette kan skyldes manglende forståelse av hva en sakkyndig kan utrede, men også at mandatet vil utvikle seg etter hvert som etterforskningen skrider frem. Ved rettslige obduksjoner vil det for eksempel først være snakk om å finne dødsårsaken. Hvis det viser seg å være en stikkskade, kan det senere bli spørsmål om en bestemt kniv har vært brukt. Dersom den sakkyndige er med på å formulere (tilleggs-)mandatet, bør dette dokumenteres. Sakkyndige som ikke får et klart mandat, bør returnere saken.
Habilitet bestemmes i straffesaker av domstolsloven §§ 106 og 108. Ingen bør oppnevnes som sakkyndig dersom vedkommende ville ha vært inhabil som dommer. Det vil si at en sakkyndig som er ansatt hos en part eller har hatt behandlingskontakt eller nabokontakt e.l. med den som skal vurderes, anses som inhabil.
I sivile saker er habilitetskravet regulert i tvistemålsloven § 242, eventuelt forvaltningsloven § 6, og praktiseres dels noe mindre strengt enn i strafferetten. Man kan spørre seg om enkelte sakkyndige gjør seg inhabile ved gjentatte ganger å bli engasjert av den ene parten, for eksempel et forsikringsselskap eller en barnevernsnemnd. Ideelt sett bør sakkyndige i sivile saker i like stor grad arbeide for begge parter.
Når en pasient trenger en «attest» fra sin behandler, er ikke dette en sakkyndigerklæring fra en habil sakkyndig. Rikstrygdeverket løser i slike saker problemet ved å la behandleres uttalelser bli vurdert av rådgivende leger. Fylkesnemnda for sosiale saker kan oppnevne habile sakkyndige i barnevernssaker, men de nøyer seg ofte med barnevernets sakkyndige. Det kan være uheldig.
Den sakkyndiges kompetanse må være relevant for mandatet. Dette kan sidestilles med vurderinger av om forskeren er kompetent til å foreta de undersøkelsene og analysene som studien omfatter. I mange tilfeller er dette uproblematisk, men av og til kan et mandat omfatte forhold som ikke inngår i den sakkyndiges kompetanse. Generelle betraktninger (common sense) skal ikke presenteres som sakkyndigvurderinger.