En kulturendring må til
– Vi må ta det innover oss at det er en kulturendring som skal til. Vi trenger en kultur hvor pasienten er et delt ansvar hele veien i behandlingen, sa tidligere legepresident Jon Haffner. – Kulturendringen starter med oss selv som rollemodeller, fulgte Jannicke Mellin-Olsen fra de fagmedisinske foreninger opp med å si. – Vi må være konkrete hvis det skal komme noe ut av dette. Vi bør få bedre oversikt over hva andre gjør, for de har kommet langt med dette arbeidet i mange andre land. I dette arbeidet må vi sette oss i førersetet, og der må vi være, sa hun.
– Feil skjer også i primærhelsetjenesten. Det er derfor viktig at også små bedrifter og ikke bare institusjonshelsetjenesten blir lærende bedrifter, sa Kjell Maartmann-Moe fra Oslo legeforening.
– Vi har en kultur for å sette fokus på feil, men vi bør også se på det som gjøres bra. Ofte får man ikke ros for det som er gjort bra, noe som er viktig for å skape trygghet kollegaer imellom. Dette er jo en risikosport, sa han.
Landsstyret vedtok en resolusjon om pasientsikkerhet I resolusjonen krever Legeforeningens landsstyre bl.a. at det etableres gode og effektive meldesystemer på uønskede hendelser i helsevesenet, der også vern av melder blir ivaretatt. Videre ber Legeforeningen helsemyndighetene gjennom Helse- og omsorgsdepartementet snarest legge til rette for at gode meldesystemer som sikrer at uønskede hendelser blir meldt og at hendelsene blir brukt til aktiv læring. For at man skal oppnå en lærende organisasjon er det viktig at organisasjonens fokus endres fra produktivitet til kvalitet, heter det videre i resolusjonen.
Les resolusjonen på: www.legeforeningen.no/?id=121003